PedF, katedra geografie 1 Strategické řízení a prostorové plánování jarní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Regionální rozvoj v praxi Pokud chceme aplikovat regionální rozvoj v praxi, je nutné využívat místního potenciálu => viz Endogenní rozvoj. Politické, ekonomické, sociální, kulturní, přírodní a environmentální předpoklady tvoří základ rozvoje území! Aplikace v praxi -> prostorové/regionální plánování. PedF, katedra geografie 3 Prostorové plánování Krajinné plánování ­ ,,botton down" ­ deduktivní metoda. Strategické plánování ­ ,,botton down" ­ deduktivní metoda. Komunitní plánování ­ ,,bottom up" ­ induktivní metoda. Územní plánování ­ kombinace botton up a down. Co je výsledkem těchto procesů? PedF, katedra geografie 4 Regionální management strategické řízení Management Skupina lidí, řízení procesů, odborná disciplina, teorie a praxe. = řídící činnost, kdy subjektem řídícím i řízeným jsou lidé jako jednotlivci nebo určité sociální skupiny. = řízení procesů se silným podílem lidí. Pozor na význam: Čeština = řízení Angličtina control PedF, katedra geografie 5 Funkce managementu 1. Plánování 2. Organizování 3. Vedení 4. Kontrola PedF, katedra geografie 6 Typy managementu Nejnižší stupeň ­ Management prvního stupně řeší vztahy přímo mezi zaměstnanci. Manažeři na tomto stupni dohlížejí na plnění práce. Střední stupeň ­ Do managementu druhého stupně patří rozličná skupina vedoucích pracovníků ­ ,,middle management". Nejvyšší stupeň ­ Management z nejvyššího stupně managementu podniku usměrňuje chod celého systému, manažeři částečně přebírají odpovědnost za vlastníky podniku a mají na ně velmi úzké vazby - ,,top management". PedF, katedra geografie 7 Management Základní činnosti manažera: strategie organizace či úseku, organizační struktura, pravidla práce, technické a prostorové uspořádání, vlastní plánování a řízení procesů, vnější vztahy, personální problematika. PedF, katedra geografie 8 MOTTO ,,Strategie je určení základních dlouhodobých cílů subjektu, způsobu jejich dosažení a alokace zdrojů nezbytných pro uskutečnění těchto cílů". Jedna z nejstarších definic strategie od A. Chandlera. PedF, katedra geografie 9 PedF, katedra geografie 10 Strategie - z řeckého strategos (generál) + agein (vést). Označoval umění a vědu, jak řídit vojenské operace. Strategie jako přirozený výběr ­ subjekty jsou vystavené mohutnému tlaku prostředí a jsou nuceny se ustavičně přizpůsobovat vnějším změnám. Strategie jako plán ­ vzniká jako výsledek systematických forem plánování. Strategie jako posloupnost dílčích kroků ­ je adaptivním přístupem, který na rozdíl od přirozeného výběru je důsledně řízený. Strategie jako kultura ­ je přístup, který je založený na zkušenostech, invenci, předpokladech a představách reprezentantů subjektu. Strategie jako politika ­ vzniká po množství vnitřních střetů, ve kterých aktéři (jednotlivci nebo skupiny) vyjednávají o svých zájmech (lobují) a přijímají kompromisy. Strategie jako vize ­ jí dominuje jednotlivec nebo skupina, která disponuje určitou vizí, kam se subjekt může, resp. by se měl dostat. Proces strategického řízení 1. Strategická analýza 2. Strategický výběr (návrh strategie) 3. Implementace (realizace) strategie PedF, katedra geografie 11 Strategická analýza Vytváří výchozí poznatkovou základnu umožňující pochopení problémů strategie v organizaci (v našem případě v obci). Účelem strategické analýzy tedy je formulovat klíčové vlivy na současný a budoucí vývoj obce a možnosti, jaké jsou z hlediska prostředí (vnitřního i vnějšího) a kvalifikací obce dostupné. Strategická analýza by měla vždy být účelová, svým pojetím dynamická a charakterem problémově orientovaná! PedF, katedra geografie 12 Strategický výběr Klíčová ­ invenční, tvůrčí ­ fáze procesu. 1. Identifikujeme základní atributy (podstatné znaky) strategického záměru ­ kde jsme a kam se chceme dostat? 2. Hledání, vytváření a formulování možných variant cest k dosažení globálního cíle strategie. 3. Zhodnocení variant a výběr strategických možností ­ stanovení strategických cílů a cest jejich dosažení. PedF, katedra geografie 13 Implementace strategie Převod strategie do praxe. Způsob realizace postupů a metod stanovených v taktické fázi, úkoly, které je třeba provést, manažerskou zodpovědnost za úspěšné uvedení strategie do praxe, odpovědnost jednotlivých organizačních útvarů obce, způsob informačního zabezpečení procesu, zdrojové zajištění realizace celé strategie, vč. případných změn v současném mechanizmu financování, personální zajištění procesu (stávajícími pracovníky, přeškolením pracovníků, novými lidmi ­ zpravidla jde o jejich kombinaci), způsob provádění monitoringu průběhu realizace a dosažených výsledků strategického plánu, využití strategie pro zlepšování resp. vytváření image obce. PedF, katedra geografie 14 Strategické řízení ve veřejné správě Úroveň státu, kraje, obce. Hranice strategického rozhodování jsou určovány více politickými podmínkami než stavem prostředí, dále omezeními investičního kapitálu a svobody manažerů při změně strategie. Rozhodování je silně politicky ovlivněno! Strategické řízení ve veřejných službách ­ např. zdravotnictví a společenská zařízení poskytovaná místní správou mohou mít ze strategického hlediska problémy, protože jim nemusí být umožněno ze svých služeb generovat výnosy, které je následně možno investovat do vývoje. Strategická rozhodnutí mají jako dominantní formu snahu o vyšší efektivitu a udržení, případně zlepšení služeb při omezených nákladech. PedF, katedra geografie 15 Strategické řízení na lokální úrovni Základní teoretická, systémová a metodická východiska strategického řízení a plánování platí pro úroveň kraje a obce, stejně jako pro všechny jiné úrovně řízení. Obec jako subjekt (organizace) funguje na samosprávném principu. Vykonává řadu rozhodovacích aktů v přímé a přenesené působnosti. V řídicí struktuře obce proto dochází ke koexistenci dvou typů managementu ­ managementu voleného a managementu profesionálního. PedF, katedra geografie 16 Management volený Zastupitelstvo Rada Hejtman Primátor Starosta Náměstci hejtmana, primátora Místostarosta Volený manažer není pro výkon své funkce předem speciálně odborně vzděláván. Volený management rozhoduje o orientaci a cestách rozvoje obce a v jeho kompetenci jsou všechna závažná rozhodnutí včetně schvalování rozpočtu. PedF, katedra geografie 17 Management profesionální Ředitel úřadu resp. tajemník. Vedoucí útvarů ­ odborů, oddělení. Profesionální manažer je na výkon své funkce dlouhodobě odborně připravován. Profesionální management samostatně rozhoduje ve věcech fungování obce a její správy a v jeho kompetenci jsou prakticky všechna správní rozhodnutí. Profesionální management také připravuje a předkládá dokumenty (mezi něž patří i Strategický plán rozvoje obce), pro jejichž schválení má rozhodovací pravomoc jen volený management. PedF, katedra geografie 18 Strategické plánování = přístup (soubor dílčích metod a technik), jež může být použit v řadě lidských činností, přičemž jednou z nich je oblast regionálního rozvoje. = systematický způsob jak organizovat změny a vytvářet v celé společnosti široký konsenzus a společnou vizi pro lepší (socio)ekonomickou budoucnost. Zásadním výstupem strategického plánování je Strategický plán. PedF, katedra geografie 19 SOUSTAVA STRATEGICKÝCH A PROGRAMOVÝCH DOKUMENTŮ PRO PODPORU REGIONÁLNÍHO ROZVOJE EVROPSKÁ UNIE ČESKÁ REPUBLIKAKRAJ Zákon o podpoře regionálního rozvoje Nařízení rady (ES) o financování z fondů EU Strategie regionálního rozvoje ČR RDP - Národní rozvojový plán Strategie rozvoje kraje CSF Rámec podpory společenství SOP ­ sektorový operační program Opatření Aktivity Projekty Realizace projektů ROP ­ regionální operační program (NUTS 2) Opatření Aktivity Projekty Realizace projektů PRK ­ Program rozvoje kraje Opatření Aktivity Projekty Realizace projektů 1) 1) Větev s finanční podporou EU Sektorové politiky SRP ­ sektorový rozvojový program Opatření Aktivity Projekty Realizace projektů 1) Dlouhodobé koncepce Regionální programy rozvoje Zásady spolufinancování EU Strategický program ekonomického a sociálního rozvoje ČR PedF, katedra geografie 20 Strategické plánování PedF, katedra geografie 21 Strategický plán rozvoje Komplexní sociálně ekonomický plán rozvoje obce zahrnující směry a úkoly rozvoje finanční povahy, financované z předpokládaných dostupných finančních zdrojů, jakož i úkoly nefinanční povahy, jako jsou organizační úkoly, politická podpora, politiky, nástroje a rovněž doporučení pro vyšší orgány k podpoře obce (mikroregionu) apod. Komplexní rozvojový nástroj logicky propojených a vzájemně podmíněných socioekonomických aspektů obce/města. Proces formulace toho, čeho chci dosáhnout, popis způsobů, kterými chci definovaný cíl či cíle naplnit a jejich realizace. PedF, katedra geografie 22 Strategický plán rozvoje Hlavním cílem zpracování strategického plánu rozvoje obce je navrhnout pro stanovené období strategického plánu promyšlenou množinu opatření na podporu ekonomického a sociálního rozvoje obce realizovatelnou dostupnými finančními zdroji (včetně zdrojů EU) pro toto období. Strategický plán musí obsahovat: Definovaný cíl ­ čeho chceme dosáhnout. Způsoby, jakým cíle chceme dosáhnout (nástroje, projekty). Jak budou způsoby, kterými chceme cíle dosáhnout, zajištěny zdroji (finančními, lidskými). Realizační infrastrukturu strategického plánu ­ materiální a institucionální. PedF, katedra geografie 23 definuje společné zájmy města, jejich obyvatel a podnikatelských subjektů; bydlení a podnikání ve městě; koordinuje vynakládání veřejných investic z hlediska územního a funkčního; definuje dlouhodobé záměry hospodářské a sociální politiky města; posiluje vědomí sounáležitosti k městu a regionu a odpovědnost za jeho rozvoj u místních obyvatel a podnikatelů. Co strategický plán řeší? PedF, katedra geografie 24 Dlouhodobost ­ plánování v dlouhodobém horizontu (10-15 let), nicméně realizace změn v horizontu kratším (tj. realizace vlastních projektů) (3-5 let). Komplexnost a selektivnost ­ strategické plánování rozvoje území je komplexním procesem, nutná systémová provázanost, nicméně strategický plán nemůže řešit veškeré aspekty sociálně-ekonomického rozvoje, proto je nevyhnutelná selekce prioritních problémů a prioritních směrů rozvoje. Provázanost ­ nutná vnitřní provázanost jednotlivých kroků v procesu strategického plánování; rozhodnutí učiněná ve prospěch určité aktivity mají nepochybně zprostředkovaný dopad na činnosti jiné. Základní principy SP PedF, katedra geografie 25 Soustavnost ­ strategické plánování je neustálým procesem, kontinuální hodnocení změn vstupních podmínek a dosavadních výsledků tohoto procesu, modifikace jednotlivých dílčích kroků na základě změněné výchozí situace. Otevřenost ­ jednak vůči veřejnosti (jejím podnětům i kritice), jednak vůči novým stimulům a impulsům během přípravy, projednávání, nebo po schválení v době realizace některých strategických směrů vytyčených ve strategického plánu. Reálnost ­ stanovení reálně dosažitelných cílů jednak z hlediska finančního, jednak z pohledu ekonomických a sociálních podmínek. Základní principy SP PedF, katedra geografie 26 1. Analytická část ­ analýza řešeného území. 2. Syntetická část ­ syntéza dosažených analytických výsledků a definování strategické vize/vizí. 3. Návrhová část ­ formulace postupných konkrétních kroků, které povedou k naplnění vize. 4. Realizační část ­ formulace konkrétních projektů. Obsahová stránka SP PedF, katedra geografie 27 PedF, katedra geografie 28 Obecná struktura strategického plánu rozvoje územíPoslání Vize Projekty Činnosti Řízení Monitorování Hodnocení úspěchu Průzkum prostředí Strategie Cíle Zadání pro další plánování PedF, katedra geografie 29 Metodika tvorby SP Expertní metoda ­ vysoká míra zapojení externího odborného zpracovatele a nízká míra participace místních aktérů; standardizovaný postup zpracování, důraz na odborně a metodicky kvalitně odvedenou práci. Komunitní metoda ­ opakované diskuze s místními představiteli, kteří se pod vedením zpracovatele do velké míry na přípravě strategického plánu podílejí; vnější expert vystupuje v roli ,,moderátora" diskuze; obecná analýza klíčových problémů a důraz na jejich konkrétní řešení; výhodou je de facto veřejné projednávání strategického dokumentu a ,,ztotožnění" se místních aktérů se strategií (potenciálně ji budou implementovat). PedF, katedra geografie 30 Schéma procesu plánování analýza strategie implementace Strategická vize Kritické oblasti Integrovaný plán Globální cíle Intervence Projekty Cíle Úkoly Klíčoví hráči profil, situační analýzy, průzkumy benchmarking SWOT vývojové scénáře Priority Zodpovědnosti Termíny Monitorovací systém PedF, katedra geografie 31 Jak probíhá proces tvorby plánu? Krok 1: Organizace a příprava Krok 2: Zkoumání prostředí Krok 3: Analýza SWOT Krok 4: Kritické oblasti a strategická vize Krok 5: Akční plány Krok 6: Strategický plán Krok 7: Implementace Krok 8: Monitorování a aktualizace PedF, katedra geografie 32 KROK 1: Organizace a příprava Výběr externího konzultanta, založení pracovní, expertní skupiny, orientační schůze pro členy skupiny, přijetí harmonogramu procesu, zpracování základních požadavků, shromáždění relevantních podkladů. PedF, katedra geografie 33 KROK 2: Zkoumání prostředí Profil města sběr "tvrdých" dat doplnění o narativní komentáře Průzkum podnikatelského prostředí sběr "názorů" - vyplnění formulářů průzkumu příprava analýzy výsledků průzkumu PedF, katedra geografie 34 Profil města Identifikační údaje Geografická poloha Historie Vnější vztahy Obyvatelstvo (pohyb obyv., věková a vzdělanostní struktura) Podnikání (počet, odvět. struktura subjektů, pracovní síla, nezaměstnanost) Kvalita života (bytová politika, dopravní dostupnost, vybavenost službami) Kultura, vzdělání a volnočasové aktivity Technická infrastruktura Cestovní ruch Životní prostředí PedF, katedra geografie 35 Spolupráce ze strany veřejné správy Poskytnutí všech dostupných informací vč. analýz, strategických dokumentů, plánů, studií, anket, generelů apod. Účast na workshopech pracovních skupin. Specifikace potenciálu a silných stránek v daném oboru. Identifikace problémových okruhů. Vytvoření seznamu projektových záměrů v dané oblasti. PedF, katedra geografie 36 KROK 3: Analýza SWOT Metoda, pomoci které je možno identifikovat silné (ang: Strengths) a slabé (ang: Weaknesses) stránky, příležitosti (ang: Opportunities) a hrozby (ang: Threats), spojené s určitým projektem, typem podnikání, podnikatelským záměrem, politikou (ve smyslu opatření) apod. Jedná se o metodu analýzy užívanou především v marketingu, ale také např. při analýze a tvorbě politik (policy analysis). Vyvinuta Albertem Humphreym v 60. a 70. letech 20. st. PedF, katedra geografie 37 KROK 4: Analýzy SWOTSWOT- analýza Interní analýza Silné stránky Slabé stránky E x t e r n í a n a l ý z a Příležitosti S-O-Strategie: Vývoj nových metod, které jsou vhodné pro rozvoj silných stránek společnosti (projektu). W-O-Strategie: Odstranění slabin pro vznik nových příležitostí. Hrozby S-T-Strategie: Použití silných stránek pro zamezení hrozeb. W-T-Strategie: Vývoj strategií, díky nimž je možné omezit hrozby, ohrožující naše slabé stránky. KROK 4: Stanovení kritických oblastí a strategická vize nalezení kritických oblastí Brainstorming na schůzi skupiny. Výběr 3 - 4 nejzávažnějších témat. dohoda o strategické vizi Vize rozvoje území na cca 10 ­ 25 let. Jak bude území vypadat za 10, 25 let? PedF, katedra geografie 39 KROK 5: Akční plány Vytvoření pracovních skupin pro kritické oblasti. Dohoda o záměrech řešících kritické oblasti. Stanovení cílů k dosažení záměrů. Nalezení nositelů projektů. Nalezení strategií (úkolů), které povedou k dosažení cílů. Zodpovědné osoby. Finanční a jiné zdroje. Termíny. PedF, katedra geografie 40 KROK 6: Strategický plán Akční plány jsou podrobeny kritice. Sladění termínů a zodpovědností. Určení priorit cílů. Přijetí plánu. PedF, katedra geografie 41 Krok 7: Implementace SP Měřitelnost úspěšnosti realizace dílčích aktivit a projektů. Kvalitní projektový management a projektové řízení. Měřitelnost účinku plánu. Hodnocení a analýza. PedF, katedra geografie 42 KROK 8: Monitoring a aktualizace Jmenování Komise/skupiny pro řízení realizace. Návrh monitorovacího systému. Pravidelné aktualizační schůzky. Aktualizace strategického plánu!! PedF, katedra geografie 43 Komise pro strategický rozvoj KSR SOUKROMÝ SEKTOR VEŘEJNÁ SPRÁVA INSTITUCE Princip "partnerství" PedF, katedra geografie 44 Role Komise pro strategický rozvoj Řízení procesu strategického plánování. Rozhodování o kritických oblastech. Tvorba a přijetí akčních plánů. Určení priorit mezi cíli plánu. Doporučení k řízení realizace plánu. Představení SP městskému zastupitelstvu. Invence, partnerství. PedF, katedra geografie 45 PedF, katedra geografie 46 Komunitní plánování Metoda, prostřednictvím níž plánujeme rozvoj služeb na daném území pro určité skupiny znevýhodněných osob v určitém čase. Přístup ­ říká co, a proces ­ říká jak, pracovat s komunitou v daném místě při řešení jejích potřeb. Komunitní plánování má konkrétní výstupy, v jasně omezeném čase s konkrétními účastníky. Za jeho přípravu odpovídají manažeři, kteří plán vytváří, za jeho implementaci pak celé komunita společně. Výstup ­ Komunitní plán - např. Komunitní plán sociálních služeb. Důležitá je spolupráce všech místních aktérů! PedF, katedra geografie 47 Územní plánování Funkční a prostorové uspořádání území umožňující udržitelný rozvoj. Cílem je vytvářet předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území, spočívající ve vyváženém vztahu podmínek pro příznivé životní prostředí, pro hospodářský rozvoj a pro soudržnost společenství obyvatel území a který uspokojuje potřeby současné generace, aniž by ohrožoval podmínky života generací budoucích. Vychází z legislativních předpisů (z. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu, Vyhláška č. 500/2006 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a způsobu evidence územně plánovací činnosti. Výstup ­ Územní a Regulační plán obce/města. Zajímavé odkazy 1. http://portal.gov.cz/wps/portal - Portál veřejné správy. 2. www.uur.cz ­ Ústav územního rozvoje. 3. www.nszm.cz ­ Národní síť zdravých měst ČR. 4. www.komunitniplanovani.com PedF, katedra geografie 48 Pro dnešek vše!!! Pokračování za týden Projektový management, projektové řízení PedF, katedra geografie 49