PedF, katedra geografie 1 Aplikovaná geografie jarní semestr 2009/2010 PedF, katedra geografie 2 Organizace kurzu Přednášky ­ dobrovolná /aktivní/ účast, pozor na státnice!! ­ 5 x za semestr. Podmínky ke kolokviu: Písemný test na konci kurzu /1. týden v dubnu 2010/. Aktivní účast na přednáškách. PedF, katedra geografie 3 Obsah kurzu 1. Lokální a regionální rozvoj ČR. Veřejná správa versus občan! 2. Strategické řízení a environmentální aspekty regionálního rozvoje. 3. Projektový management ve veřejné správě. 4. Aplikovaná kartografie ve veřejné správě. 5. Krajinné plánování v praxi. PedF, katedra geografie 4 Literatura k studiu HRON, J. Teorie řízení. 4. vydání. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2003. 138 s., ISBN: 80-213-0695-5. KALA, P. Projektové řízení, 1. vydání, Ostrava: Agentura pro regionální rozvoj, 2003. 45 s. Kolektiv autorů. Úvod do regionálních věd a veřejné správy. 2. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2005, 455 s. ISBN: 978-80-7380-086-4. SVOZILOVÁ, A. Projektový management. 1. vydání, Praha: Grada Publishing, a.s., 2006. 356 s., ISBN: 80-247-1501-5. WOKOUN, R., MALINOVSKÝ, J. et. kol. Regionální rozvoj. 1. vydání. Praha:Linde Praha, a.s., 2008. 474 s., ISBN: 978-80-7201-699-0. PedF, katedra geografie 5 Lokální a regionální rozvoj ČR Teoretické základy PedF, katedra geografie 6 Regionální rozvoj Praktická/aplikační disciplína. Využívá regionálních a společenských věd jako je sociální geografie, regionální ekonomie, sociologie, ... Je vstupem pro regionální politiku a regionální plánování. PedF, katedra geografie 7 Regionální rozvoj Zabývá se: faktory, ovlivňujícími rozvoj regionů, aktéry, podílejícími se na regionálním rozvoji a ovlivňovanými regionálními procesy, mechanismy vztahů mezi aktéry RR a mechanismy vlivu faktorů na aktéry RR ­ regionálními procesy a jejich změnami/utvářením, vývojem regionů a regionálními rozdíly, regionální politikou ­ jejím zaměřením, účinností, ... regionálním plánováním. PedF, katedra geografie 8 Co je to rozvoj území? Rozvoj je buď: změna kvality (k lepšímu!) změna kvantity = růst Rozvoj území je vázán na sociálně-ekonomické jevy, procesy a jejich aktéry. ,,Typologie" rozvojových procesů aneb regionální rozvoj = Ekonomický rozvoj Sociální rozvoj Územní rozvoj Kulturní rozvoj Regionální rozvoj je jednoduchý...?! PedF, katedra geografie 9 Projektový management Podnikání Krajinné plánování Strategické řízení Občan Veřejná správa Soukromý sektor Jaké jsou vazby mezi jednotlivými sektory? Některé pojmy Shareholders: ti co rozhodují (vlastní aktéři). Stakeholders: ti o kterých je rozhodováno (jsou aktéry, ale je na ně působeno jako na objekty). Individuální osoba: člověk jako jedinec. Kolektivní osoba: sociální organizace (např. skupiny jedinců), které také něco činí. PedF, katedra geografie 10 AktAktééřři (subjekty) regioni (subjekty) regionáálnlníího rozvojeho rozvoje Je možný rozvoj bez aktérů? PedF, katedra geografie 11 Subjekty regionálního rozvoje Hlavní nadnárodní aktéři (kolektivní osoby,sociální útvary): EU a její instituce spojené s regionálním/rurálním rozvojem: EvropskýEvropský parlamentparlament (volený obyvateli členských států EU), Rada EURada EU (zastupuje vlády členských zemí), EvropskEvropskáá komisekomise (výkonný orgán EU), odpovídá za řízení společných politik EU (tj. i regionální politiky a společné zemědělské politiky - 2 pilíře: zemědělství a rozvoj venkova). Má 36 generálních ředitelství, včetně GŘ Regionální politika (regionální rozvoj) a GŘ Zemědělství (rozvoj venkova). Další instituce EU přímo nespojené s regionálním rozvojem: SoudnSoudníí dvdvůůrr a ÚÚččetnetníí dvdvůůrr (kontrola rozpočtu EU). PedF, katedra geografie 12 Subjekty regionálního rozvoje Hlavní nadnárodní aktéři: EU a její orgány (začlenění stakehoders - ti, kteří jsou ve hře, ti jsou ale i objekty) spojené s regionálním rozvojem: Výbor regionVýbor regionůů (vyjadřuje názory regionálních a místních orgánů); Evropský hospodEvropský hospodáářřský a sociský a sociáálnlníí výborvýbor (vyjadřuje názory organizované občanské společnosti na hospodářské a sociální záležitosti), EvropskEvropskáá investiinvestiččnníí bankabanka (pomáhá dosahovat cílů EU financováním investičních projektů). Dále mezi orgány EU, které ale nejsou přímo spojené s regionálním rozvojem patří EvropskEvropskáá centrcentráálnlníí bankabanka (EURO), Evropský ombudsmanEvropský ombudsman. PedF, katedra geografie 13 Hlavní nadnárodní aktéři: Celosvětově působící (s primárním zaměřením na země Třetího světa a země mimo EU): SvSvěětovtováá bankabanka (zaměření především na rozvoj venkova tzv. Třetích zemí), FAO OSNFAO OSN (rozvoj venkova Třetích zemí - Sustainable Development Department), UNICEFUNICEF, UNESCO OSNUNESCO OSN. PedF, katedra geografie 14 Subjekty regionálního rozvoje Subjekty regionálního rozvoje Hlavní národní aktéři: ParlamentParlament ČČRR (Poslanecká sněmovna ČR a její Výbor pro veřejnou správu, regionální rozvoj a životní prostředí a podvýbor pro regionální rozvoj). VlVláádada ČČRR (ministerstva - především Ministerstvo pro mMinisterstvo pro míístnstníí rozvojrozvoj (z pohledu regionálního rozvoje činný ve věcech regionální politiky, politiky bydlení, rozvoje domovního a bytového fondu, územního plánování, stavebního řádu, investiční politiky a cestovního ruchu). OstatnOstatníí ministerstva:ministerstva: zaměření na aktivity v jejich kompetenci propojené s regiony (např. regionální podpora podnikání - MPO, rozvoj venkova: Mze. PedF, katedra geografie 15 Subjekty regionálního rozvoje Hlavní regionální aktéři: KrajskKrajskéé úúřřadyady (Výkonné orgány: Odbory nebo Oddělení regionálního rozvoje, Volené orgány krajských úřadů: komise Rady kraje /zřízené usnesením rady kraje: např. komise pro rozvoj venkova a zemědělství, komise pro regionální rozvoj/ či výbory zastupitelstva - např. výbor pro ekonomický rozvoj). PedF, katedra geografie 16 Hlavní regionální aktéři: RegionRegionáálnlníí radarada (dle jednotlivých regionů NUTS, na které Řídicí orgán MMR deleguje výkon některých řídicích funkcí). úúřřady Regionady Regionáálnlníí radyrady (výkonným orgánem Regionální rady regionu soudržnosti, které zabezpečují veškeré úkoly spojené s funkcí Řídícího orgánu ROP; dále plní úkoly spojené s odborným, organizačním a technickým zabezpečením činnosti Regionální rady regionu soudržnosti). PedF, katedra geografie 17 Subjekty regionálního rozvoje Subjekty regionálního rozvoje Místní aktéři: MMěěstskstskéé a obecna obecníí úúřřadyady (příp. sdružení měst a obcí za účelem rozvoje mikroregionů); výkonné orgány: Odbory rozvoje, plánování atd., volené orgány: výbory a komise (pozn. zde se již zpravidla nevyskytuje pojem regionální rozvoj, ale jde o konkrétní aktivity spojené s danou obcí - komise výstavby, dopravy, životního prostředí atd). PedF, katedra geografie 18 Subjekty regionálního rozvoje Ostatní aktéři: Podniky a podnikatelPodniky a podnikateléé: drobní podnikatelé (mikropodnikatelé): fyzické či právnické osoby zaměstnávající do 10 zaměstnanců, jeho aktiva/majetek nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 2 mil. EUR. malí podnikatelé: FO a PO s 10-49 zaměstnanci, jeho aktiva/majetek, nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 10 mil. EUR. střední podnikatelé: 50-249 zaměstnanců, jeho aktiva/majetek, nebo obrat/příjmy nepřesahují korunový ekvivalent 43 mil. EUR. podniky nad 250 zaměstnanců PedF, katedra geografie 19 Ostatní aktéři (mohou být i objekty): organizace zorganizace zřříízenzenéé státem (např. CzechTourism), kraji (např. krajská správa silnic) nebo obcemi nevlnevláádndníí neziskovneziskovéé organizaceorganizace občanská sdružení (zák. č. 83/1990 Sb.) obecně prospěšné společnosti (zák č. 248/1995 Sb.) církevní právnické osoby (zák. č. 3/2002 Sb., pokud poskytují zdravotní, kulturní, vzdělávací a sociální služby nebo sociálně právní ochranu dětí) nadace a nadační fondy (podle zákona č. 227/1997) Subjekty regionálního rozvoje PedF, katedra geografie 20 Cíle subjektů (aktérů) regionálního rozvoje Snižovat (změny rozsahu) velikosti regionálních rozdílů, aby negenerovaly problémové situace z hlediska životů lidí a fungování regionů i celých států. Konkrétně to znamená dosáhnout hospodářského růstu, zvyšování kvality života a rozvoje sociální soudržnosti. PedF, katedra geografie 21 Exogenní regionální rozvoj (ExoRo) První snaha o rozvoj regionů při kombinaci jak zásahů státu (pomoc s vyrovnáváním těm zaostávajícím), tak při zachování individualistické iniciativy (umožnění rozvoje bez výrazného omezování těch, kteří ,,na to mají"). Strategie regionálního rozvoje ČR na roky 2007- 2013. PedF, katedra geografie 22 Na co měl rozvoj reagovat? Problémy se měly objevovat tam, kde příliš mnoho lidí obdělávalo půdu (venkov) nebo kde bylo mnoho lidí bez práce (omezovaly tak transfer zisku a pracovní síly nutný k růstu měst a průmyslu /příp. jiných regionů/ a bránící konkurenceschopnému a efektivnímu zemědělství či průmyslu v oblasti z mnoha nezaměstnanými). Proto se předpokládalo, že tyto stagnující regiony je nutno spojit s dynamicky se rozvíjejícími centry (póly). Podobně se přistupovalo i k jiným regionům přispívajícím ke kumulativním nerovnostem. PedF, katedra geografie 23 Kritika ExoRo (4D) Dependantní (závislostní) rozvoj (spoléhání na neustálé subvencování a rozhodování vnějších agentů). Distorzní rozvoj (prosazoval jeden sektor, vybraná sídla a určitý typ podnikání, ale ostatní opomíjel a např. nebral v úvahu ne-ekonomické aspekty venkovského života. Destruktivní rozvoj (vymazal kulturní a environmentální odlišnosti venkovských a zaostávajících oblastí). Diktující rozvoj (utvářen vnějšími experty a plánovači). PedF, katedra geografie 24 Endogenní regionální rozvoj (EnRo) reakce na problémy ExoRo zřejmé od 80. let PedF, katedra geografie 25 Klíčový princip Specifické zdroje (přírodní, lidské a kulturní) dané oblasti jsou zdroji jejího trvale udržitelného rozvoje. PedF, katedra geografie 26 Dynamická síla Místní iniciativa a podnikavost. PedF, katedra geografie 27 Veřejná správa jako strůjce regionální rozvoje PedF, katedra geografie 28 Veřejná správa a občan! Veřejnou správu chápeme jednak jako činnost ve smyslu vydávání správních aktů, služby občanům apod., a jednak jako souhrn institucí, které tyto činnosti přímo nebo zprostředkovaně vykonávají. Správa (administration) je ,,obecné označení institucionalizované kontrolní a regulativní činnosti týkající se především veřejných záležitostí." (Velký sociologický slovník, str. 1212). Správa - záměrná činnost nebo soubor takových činností, které sledují dosažení určitého cíle, jímž je udržení nebo obnovení určitého žádoucího stavu a současně jde i o zajištění těch procesů, jimiž se správa uskutečňuje. (Mates, Wokoun, str.134) Co to je veřejná správa? PedF, katedra geografie 29 Veřejnou správu lze chápat jako správu veřejných záležitostí ve veřejném zájmu. Složitým problémem je určení, kdy se určitá záležitost stane veřejnou. Pro soukromou správu je charakteristické, že může zavazovat pouze osoby, které jsou ve specifickém vztahu k dané správě, zejména osoby příslušející k organizační struktuře subjektu soukromé správy, např. zaměstnanci podniku nebo členové spolku. Co to je veřejné a soukromé? PedF, katedra geografie 30 Znaky veřejné správy Vázána legislativně (zákony, normy, předpisy, nařízení apod.). Přesné vymezení kompetencí osob a činností. Veřejný zájem ­ občané participují na řízení obce atd. Organizovaná činnost svěřená subjektům /instituce, aktéři/ Subsystémy ­ veřejná správa a samospráva. PedF, katedra geografie 31 VS jako činnost Činnosti, které nejsou zákonodárstvím, soudnictvím ani vládou a které jsou vykonávány orgány, jež nejsou orgány moci zákonodárné, soudní ani vládní. Na rozdíl od soukromé správy platí, že orgány veřejné správy mohou svoji činnost vykonávat pouze na základě zákonů a v jejich mezích. (Wokoun: str.135). Je vykonávaná zákonem zmocněnými subjekty na základě zákona v rozsahu přikázané působnosti a pravomoci. PedF, katedra geografie 32 VS jako souhrn institucí Instituce vykonávající přímo nebo zprostředkovaně veřejnou správu: Ministerstva. Ostatní ústřední orgány státní správy. Územní orgány státní správy. Veřejné ozbrojené i neozbrojené sbory (Policie, Hasičský záchranný sbor). Kraje (veřejnou správu vykonávají v rámci přenesené státní správy a samostatné působnosti). Obce (veřejnou správu vykonávají jak formou na ně přenesené státní správy, tak realizací samostatné působnosti). Další instituce ( profesní komory, vysoké školy, nadace atd.). PedF, katedra geografie 33 VS jako souhrn institucí Instituce, jejichž poslání je zcela jiné nebo převážně jiné (případ vlády) než výkon veřejné správy, ale přesto částí své činnosti veřejnou správu ovlivňují: Parlament. Vláda. Ústavní soud. Obecné soudy. Další instituce jako např. Nejvyšší kontrolní úřad. PedF, katedra geografie 34 VS jako souhrn institucí Instituce z hlediska subjektů veřejné správy: Stát (státní orgány). Územní samosprávné celky (obce, kraje). Jiné subjekty. PedF, katedra geografie 35 VS jako souhrn institucí Instituce z hlediska územního působení: Úroveň ústřední (celostátní, republiková) Úroveň územní (regionální), s dalším členěním: úroveň krajská, úroveň okresní, úroveň obecní (místní, lokální), jiné úrovně vybočující z krajského,okresního a obecního územního členění. PedF, katedra geografie 36 Státní správa Státní správa je veřejnou správou uskutečňovanou státem a svým charakterem představuje realizaci moci výkonné. Státní orgány ­ Vláda ČR, ministerstva, ostatní ústřední orgány státní správy, krajské úřady, odborné územní správní úřady (odvětvová působnost), veřejné ozbrojené sbory. Vykonávaná pomocí zákonů ­ Ústava ČR a ostatní zákony. PedF, katedra geografie 37 Státní správa na regionální úrovni - kraje Zákonem č.129/2000 Sb. ve znění zákona 320/2001 Sb., 450/2000 Sb. a zákona 231/2002 Sb. (úplné znění 3/2003 Sb.) byly zřízeny kraje jako územní společenství občanů. Kraj je veřejnoprávní korporace, která má vlastní majetek a vlastní příjmy. Hospodaří podle vlastního rozpočtu. Státní správu vykonávají kraje v tzv. přenesené působnosti (např. školství, kultura, životní prostředí, vnitro, doprava atd.). Další instituce zřízené státem - Finanční ředitelství, Celní ředitelství, Krajská správa Policie ČR, Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, Krajská hygienická stanice, Obvodní báňský úřad, Český statistický úřad, Česká inspekce životního prostředí, Česká obchodní inspekce. PedF, katedra geografie 38 Státní správa na regionální úrovni - okresy Detašovaná pracoviště centrálních institucí: Okresní ředitelství policie Okresní správa sociálního zabezpečení Úřad práce Finanční úřad Katastrální úřad Okresní veterinární správa Celní úřad Český statistický úřad (oddělení) Územní vojenská správa Správa národního parku PedF, katedra geografie 39 Státní správa na regionální úrovni - ORP Zřízeny v ČR od 1.1.2003 ­ 205 ORP. Min. obyvatel obvodu ­ 15 000. VS jako činnost - evidence obyvatel, vydávání občanských průkazů a cestovních dokladů, řidičských průkazů a evidence motorových vozidel, odpadového hospodářství, ochrana životního prostředí, doprava a silniční hospodářství, sociálně právní ochrana dětí, péče o staré a zdravotně postižené občany, péče o nepřizpůsobivé občany. PedF, katedra geografie 40 Státní správa na regionální úrovni - OPOÚ V ČR 388. Pro občany ve vymezeném území nejčastěji: vedou matriku, zajišťují agendu stavebního úřadu. PedF, katedra geografie 41 Státní správa na regionální úrovni - obce Formou nařízení obce řeší na základě příslušných zákonů a v jejich mezních např.: vyhlášení chráněných územní nebo stavebních uzávěr, koeficient daně z nemovitostí, úseky místních komunikací s nezajištěnou sjízdností, mimořádná veterinární opatření, provedení krizových opatření, nakládání s povrchovými vodami, užívání paliv a spalování rostlinných materiálů. PedF, katedra geografie 42 Samospráva Samospráva představuje určité společenství, jehož členové si sami vedou své záležitosti. Pro samosprávu je charakteristická demokratičnost ve vytváření základních samosprávných orgánů a podřízenost nebo alespoň odpovědnost ostatních samosprávných orgánů základním orgánům. Základní funkcí je spravování záležitostí určitého společenství, jeho reprezentace a vyjadřování zájmů tohoto společenství a to s účastí členů příslušného společenství. PedF, katedra geografie 43 Samospráva Veřejnoprávní ­ funkce jsou vykonávány samosprávnými orgány. Soukromoprávní ­ převažují instituce typu občanských sdružení. Ústava rozlišuje dva stupně samosprávy. Základními územními samosprávnými celky jsou obce a vyššími územními samosprávnými celky jsou kraje. PedF, katedra geografie 44 Samospráva - obce Obec je základní jednotkou územní samosprávy - územní společenství občanů, majících právo na samosprávu. Obec má vlastní majetek, hospodaří podle vlastního rozpočtu, úkolem obce je pečovat o všeobecný rozvoj svého území a potřeby občanů. Při plnění těchto úkolů musí chránit též veřejný zájem. Obec pečuje o vytváření podmínek pro rozvoj sociální péče, uspokojování potřeby bydlení, ochrany zdraví, rozvoj dopravy a spojů, výchovu a vzdělávání, kulturní rozvoj, ochranu veřejného pořádku, požární ochranu atd. Obec může zřizovat obecní policii, zakládat právnické osoby, vytvářet organizační složky obce. PedF, katedra geografie 45 Samospráva ­ orgány obce Zastupitelstvo ­ výkonný orgán obce, má konečné slovo v rozhodování (schvaluje program rozvoje obce, území a regulační plán, schvaluje rozpočet a závěrečný účet, volí starostu, místostarosty, členy rady, zřizuje a ruší výbory apod.). Rada ­ Radu tvoří starosta, místostarostové a další členové rady volení ze členů zastupitelstva. V obcích, kde je zvoleno méně než 15 zastupitelů, se rada nevolí a její pravomoc vykonává starosta. Schůze rady nejsou veřejné. Rada je výkonným orgánem obce v oblasti samostatné působnosti. Komise ­ Komise zřizuje rada jako své iniciativní a poradní orgány. Pokud rada není, zřizuje komise zastupitelstvo. Výbory - Zastupitelstvo zřizuje vždy kontrolní a finanční výbor. V čele výboru je vždy zastupitel. V částech obcí mohou být osadní výbory. PedF, katedra geografie 46 Samospráva ­ orgány obce Starosta - zastupuje obec navenek. Je odpovědný zastupitelstvu. Svolává a řídí jednání zastupitelstva a rady. V čele statutárního města je primátor! Obecní/městský úřad - úřad tvoří starosta, místostarostové, tajemník a zaměstnanci zařazení do obecního úřadu. Tajemník je zřizován v obcích s rozšířenou působností. Plní hlavně úkoly v přenesené působnosti a vede chod celého úřadu. U statutárních měst magistrát města! PedF, katedra geografie 47 Samospráva ­ orgány kraje Zastupitelstvo ­ volený výkonný orgán, schvaluje rozpočet, reguluje regionální rozvoj, dopravu, školství atd. Rada ­ výkonným orgánem kraje v oblasti samostatné působnosti kraje. Při výkonu své působnosti odpovídá zastupitelstvu. Radu tvoří hejtman, náměstek, náměstci hejtmana a další členové. Komise ­ Rada na pomoc k řešení problémů může zřizovat komise jako iniciativní a poradní orgány ­ finanční, sportovní, zemědělská, pro vnější vztahy atd. Výbory - Zastupitelstvo je oprávněno zřídit výbory jako své iniciativní a kontrolní orgány (finanční, kontrolní výbor pro východu, vzdělávání a zaměstnanosti).V kraji, v jehož obvodu žije podle sčítání lidu alespoň 5 % občanů hlásících se k jiné národnosti než české, se obligatorně zřizuje výbor pro národnostní menšiny. PedF, katedra geografie 48 Samospráva ­ orgány kraje Hejtman - hlavním funkcionářem a reprezentantem kraje. Rada je oprávněna ukládat úkoly hejtmanovi jen v rozsahu své působnosti. Hejtman je volen zastupitelstvem z řad jeho členů, podepisuje právní předpisy kraje, jmenuje a odvolává ředitele krajského úřadu, svolává a zpravidla řídí zasedání zastupitelstva a rady, podepisuje spolu s ověřovateli zápis z jednání zastupitelstva a rady. Krajský úřad - plní úkoly v samostatné působnosti uloženému mu zastupitelstvem a radou, napomáhá činnosti výborů a komisí. Krajský úřad tvoří ředitel a zaměstnanci kraje zařazení do krajského úřadu. V čele je ředitel. Krajský úřad se člení na odbory a oddělení. PedF, katedra geografie 49 Legislativa Ústava ČR č.1/93 Sb., Hlava sedmá, článek 99-105. Evropská charta místní samosprávy, Rada Evropy 1985. Evropská charta regionální samosprávy (1997). Zákon o obcích 128/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, (úplné znění 2/20003 Sb.). Zákon o krajích 129/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů, (úplné znění č.3/20003 Sb.). Zákon o hlavním městě Praze č.131/2000 Sb. ve znění pozdějších předpisů. Zákon o úřednících samosprávných celků č. 312/2002 Sb. Zákon č. 314/2002 Sb., o pověřených obecních úřadech a obecních úřadech obcí s rozšířenou působností + vyhláška č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností. Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a dalších ústředních orgánů státní správy, v platném znění. PedF, katedra geografie 50 Odkazy 1. http://portal.gov.cz/wps/portal - portál veřejné správy 2. http://www.statnisprava.cz/ 3. http://www.mvcr.cz/clanek/portal-verejne-spravy.aspx 4. http://www.obce.cz/ PedF, katedra geografie 51 Pro dnešek vše!!! Pokračování za týden Strategické řízení a environmentální aspekty regionálního rozvoje PedF, katedra geografie 52