Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Osnova přednášek • •RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů •Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV •Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze •Organizační formy výuky přírodopisu •Metody výuky přírodopisu •Prostředky výuky přírodopisu •Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu •Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu •Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy •Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ •Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. • • •Student bude schopen…. • •….vysvětlit jak je organizována práce učitele •…..vlastními slovy vysvětli co obnáší přípravná fáze výuky •….vysvětlit rozdíl mezi kognitivním, afektivním a psychomotorickým cíle •….stručně pohovořit o zásadách správné formulace výukových cílů •…..formulovat cíle vyučovací hodiny – Organizace práce učitele 3. Přednáška •Student bude schopen…. • •…. Vysvětlit rozdíl mezi obsahem a rozsahem učiva •….. vysvětlit z jakých domén s složek se učivo skládá •….vlastními slovy vysvětlit rozdíly mezi pojmy, fakty a generalizacemi a uvést jejich příklady •….vysvětlit co je to pojmová mapa a jak se tvoří •…..sestavit pojmovou mapu •….obhájit proč má učitel formulovat výukové cíle •….stručně shrnout zásady správného formulování výukových cílů •….objasnit princip typologie výukových cílů, u kognitivních výukových cílů včetně Bloomovy klasifikace • – Organizace práce učitele 3. Přednáška FÁZE •Plánování a příprava •Realizace vyučovací jednotky •Řízení vyučovací jednotky •Sebevaluace • 1. Plánování a příprava OBSAH UČIVA ROZSAH UČIVA VÝUKOVÉ CÍLE Co učit Jak učit FORMY VÝUKY METODY VÝUKY PROSTŘEDKY VÝUKY Formulace cíle •OBSAH x ROZSAH UČIVA •co se vyučuje = učivo do jaké hloubky -Značný rozsah biologických poznatků x omezené možnosti ve výuce -Učitel bere v úvahu: vědecké poznatky, pedagogické znalosti, obecně didaktické poznatky, znalost žáků, školské předpisy a dokumenty -Oblasti výběru: morfologie, anatomie, fyziologie, taxonomie, genetika, ekologie, ochrana a tvorba životního prostředí, obecná biologie, užité biologické vědy (agrobiologie, fytopatologie apod.) A) Co učit – obsah výuky přírodopisu Analýza učiva •3 domény učiva vKognitivní (intelektuální) • - co si mají zapamatovat, vybavit, odvodit, určit význam, zařadit do nových souvislostí • - náročnější na myšlenkové operace (analýza, syntéza, hodnocení apod.) • => znalosti, vědomosti, dovednosti, schopnost, návyky • vAfektivní • - jak se mají projevovat (city, postoje, preference, hodnoty) • - výhradně učení se postupům • =>zájmy, postoje, přesvědčení • př. Žáci dokáží jednat s příslušníky různých etnik • vPsychomotorická • - smyslové učení od bezděčných pohybů až k těm složitým • - zdokonalují se opakováním (na ZŠ hlavně v TV, HV, PČ apod.) • => dovednosti • • př. práce s mikroskopem, lupou apod. • • • Podle těchto tří domén klasifikujeme výchovně vzdělávací cíle…. §Kognitivní (poznávací) §Afektivní (postojové) §Psychomotorické (výcvikové) Jiná typologie VVC podle Altmanna a Horníka (1985) §Kognitivní (poznávací) – znalosti, vědomosti, dovednosti, schopnosti, návyky a pochopení §Cíle v oblasti přesvědčení (někdy též axiologické) – zájmy, postoje, přesvědčení §Cíle v oblasti jednání - chování a volní jednání § … také složky učiva • ØVědomosti (pojmy, fakta, generalizace) ØDovednosti ØNávyky ØHodnotová orientace žáka, zájmy a přesvědčení, postoje • 1. Vědomosti vPojmy – základní stavební kameny kurikula • „kategorie věcí či myšlenek, které mají společné nejdůležitější vlastnosti“ (Pasch, 1998) • - mají typické vlastnosti (atributy) – objasnění zda předmět je příkladem určitého pojmu • • př. buňka, pletivo, tkáň, epitel, orgán • - vyjádřením hierarchického uspořádání pojmů je „Pojmová mapa“ • •Typy pojmů v didaktice: • nové (nově vytvářené): náplň probíraného tématu • opěrné: žákovi známé z dřívějších hodin nebo předmětů, na ně nasedá nové učivo • rozšiřující: pro zvídavé žáky, k rozšíření učiva • •Grafickým vyjádřením vlastností, hierarchie a vztahů mezi pojmy je pojmová mapa • KONCEPTUALNI M Zdroj: http://www.e-profess.cz/data/KONCEPTUALNI%20M.jpg Pojmová mapa vGeneralizace (zobecnění) •„výrok, který vyjadřuje vztah mezi dvěma nebo více pojmy“ (Pasch,1998) -Ve vědecké literatuře: principy, teorie, zákony nebo hypotézy -Vycházejí z pojmů -pro jejich formulaci je třeba vyhledat informace z různých zdrojů a srovnávat je -k ověření je třeba opakovaných pokusů (rozdíl oproti faktům) -Učení se generalizacím: 1) pochopení a zapamatování generalizace • 2) aplikace principu (pravidla) v nové situaci • •Př. „Čím bujnější je v určité oblasti vegetace, tím méně prostrou zbývá pro jiné formy života“ • Čím výše postupujeme, tím chladněji nám je. • vFakta •„prohlášení o konkrétní objektech“ (Pasch, 1998) -lze je ověřit jedním pozorováním, pokusem, dotazem apod.) -samotná znalost faktů není zárukou kvalitního vzdělání -propojení do vztahů s generalizacemi a pojmy • •Př. Strukturu DNA poprvé popsali James Watson a Francis Crick. • DNA má podobu pravotočivé dvoušroubovice tvořené dvěma komplementárními a antipararelními vlákny. • Parenchym je tvořen tenkostěnnými buňkami, mezi kterými jsou četné intercelulární prostory. • Víceřadý epitel je tvořen nestejně vysokými buňkami, všechny nasedají na bazální membránu, ale jen některé dosahují k povrchu. • Jedním ze znaků donošenosti plodu je vytvoření osifikačního jádra distální epifýzy femuru. • FAKT GENERALIZACE Konkrétní, určitý, není o něm pochyb Není absolutní (obsahuje výjimky) Ověřitelný 1 pozorováním (vyhledáním informace) Ověřitelný mnoha experimenty Týká se jedné osoby, události, věci. Vyjadřuje vztah mezi dvěma nebo více pojmy. Týká se jednoho příkladu. Týká se mnoha příkladů. Zdroj: PASCH, M. (1998) : Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 1., Praha: Portál, 424s. 2. Dovednosti -Učením získané dispozice ke správnému vykonávání činností (Altmann & Horník, 1985) -vědomosti a operace s nimi (Kalhous a Obst, 2002) •=> vybavují se jako praktické nebo myšlenkové operace – praktická stránka vzdělávání -problematická klasifikace -základní typy: intelektuální, sensorické a motorické (senzomotorické) A)Senzomotorické => zahrnují senzorickou a motorickou koordinaci • - osvojování: teoretické seznámení (osvojení poznatků) • vlastní pokus • cvičení a zdokonalování • •Příklady dovedností v přírodopise: • …zacházet s preparační jehlou, mikroskopem • …pracovat s lupou • …zhotovit nativní nebo trvalý preparát • … zhotovit příčný, podél řez • …vytvořit herbář • …pitvat • … pěstovat rostliny • …chovat živočichy • …měřit, vážit, filtrovat • …provádět chemické reakce • …provádět pozorování • ….kreslit (dle zásad biologické kresby) • •B) Intelektuální => myšlenkové operace s vědomosti • - osvojení metod myšlení • - vypracování do určitých šablon, schémat… • •Příklady dovedností v přírodopise : • …formulovat a řešit problémy • …vytvářet hypotézy a volit metody a postupy pro jejich ověření • … plánovat pozorování a pokusy • …řešit úlohy různého typu • …. zacházet s pojmy a vytvářet obecné pojmy • … slovně komunikovat (např. přesně a jasně formulovat závěry, popsat jevy, přírodninu, obrázek, graf, apod.) • … graficky komunikovat (nákresy, schémata – vytvořit, používat) • …. symbolicky komunikovat ( používat vzorce a symboly) • …samostatně získávat poznatky o přírodě (studium, četba, pozorování, experiment) a aktivně hledat možnosti jejich uplatnění • …aplikovat teoretické poznatky do praxe • …interpretovat výsledky práce • • •Příklady dovedností v přírodopise : • …určovat organizmy podle klíče • …konstruovat teoretické modely (postihovat analogie mezi modelem a vzorem) • …popisovat (vystihnout typické znaky) • …srovnávat (podstatné znaky, zdůraznit shody a rozdíly) • …objasňovat (proniknout k podstatě) • ….vysvětlovat (např. rozdíl) • …definovat (vymezit pojem oproti ostatním) • …hodnotit (zaujmout stanovisko) • …. klasifikovat • •Více příkladů viz (Altmann & Horník, 1985) • • rozvijeni dovednosti „Musíte rozvíjet své praktické dovednosti“ Zdroj: Kyriacou (2004) 3. Návyky -zautomatizované činnosti • •Příklady návyků v přírodopise : • …hygienické návyky (při práci se zvířaty, sběru rostlin a hub, pobytu v terénu apod.) • …pracovní návyky (čistota v laboratoři, pečlivost provedení pokusů) • …k samostatné práci (laboratorní práce, samostatné úkoly) • …morální (skupinová výuka – zájem skupiny převyšuje zájem jednotlivce) • Cíle výuky Cíl obecný: všestranně rozvinutá osobnost=> složky rozumová, duševní, tělesná, estetická a etická Cíl normativní (RVP): pomoci žákům utvářet a postupně rozvíjet klíčové kompetence a poskytnout spolehlivý základ všeobecného vzdělání orientovaného zejména na situace blízké životu a na praktické jednání Cíl zvláštní: „přírodověda, přírodopis a biologie poskytnou ucelený systém vybraných poznatků z různých oborů biologie“ (Altmann a Horník, 1985) Cíl specifický ….pro výuku přírodovědy, přírodopisu a biologie Cíl etapový …pro 6.ročník Cíl dílčí ….pro tématický celek Cíl konkrétní ….pro vyučovací jednotku • •Proč formulovat VC? ØVím co chci, mohou zvolit jak a dosáhnout účelu (rozsah učiva uspořádání učiva, metody, organizační formy apod.) ØKontrolovatelnost je předpokladem hodnocení výuky ØAutoregulace výuky za strany žáka (když zná konkrétní cíl, tak ví co se po něm chce a zda toho dosáhl) Výchovně vzdělávací cíle •Jak formulovat VC? 1.Komplexně –všechny tři typy VC (ne vždy jde) • Kognitivní – co a jak se má žák naučit (jaký typ úloh bude muset umět vyřešit) • Afektivní – jak může učivo ovlivnit hodnoty a postoje žáků • Psychmotorické – jaké psychomotorické dovednosti má žák získat (rozvíjet apod.) – př. Pracovat s mikroskopem, zvládnout techniku biologické kresby, zhotovit nativní/trvalý preparát,zhotovit příčný řez atd. • •2. Konzistentně (soudržně) – z hlediska vnitřních vazeb mezi cíli • • 3.Kontrolovatelně • – jasně formulovat co má žák v které etapě učení umět (zvládnout) • – nejjednodušší u kognitivních a psychomotorických cílů (fixace afektivních cílů je dlouhodobou záležitostí – obtížně kontrolovatelné) • - formulace požadovaného výkonu žáka • př. Dokáže nakreslit schéma stavby rostlinné buňky • Odvodí rozdíl mezi rostlinnou a živočišnou buňkou… • - případně podmínky ( za jak dlouho žák odpoví, zda pracuje samostatně, s učebnicí, klíčem apod.) • • •4. Přiměřeně •- Aby byly splnitelné pro většinu žáků – formulovat VC přiměřeně věků, jednotlivci (mentální úroveň, afektivní a psychomotorická úroveň žáka) rozvoj Taxonomie výchovně vzdělávacích cílů podle Blooma -Autor: Benjamin Bloom (v díle Taxonomy of Education Objectives),1956 -Podrobně rozpracováno např. v Pasch, M. et al.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. • • 1. zapamatování (znalost) • 2. porozumění • 3. aplikace • 4. analýza • 5. syntéza • 6. hodnotící posouzení (hodnocení) - B) Jak učit (Jakými prostředky VVC dosáhnu?) §Výběr činností (volba metody výuky) - zvážit efektivnost jednotlivých činnosti (metody a formy výuky) vzhledem k dosažení VVC (musím zvážit i náplň hodiny) Př. Informačně-receptivní metoda x metoda problémového výkladu - zvážit schopnosti žáků (jak budou reagovat) - zvážit dobu, kdy se hodina uskuteční (kontext s ostatními předměty) př. Písemné opakování po hodině Tv - zvážit dostupnost pomůcek Nebude je potřebovat kolega? Stihnu na LC založit senný nálev? - vybrat takové činnosti, které budou udržovat pozornost a motivaci žáků (střídání různých činností během hodiny x ne vždy vhodné!) § Příprava didaktických pomůcek a výukových materiálů = vše co budu k výuce potřebovat si připravím předem ….uspořádání učebny (lavice pro skupinovou výuku) ….prezentace, pracovní listy, testy, ….doplňkové zdroje informací (jiné učebnice, knihy, časopisy, internet) ….pomůcky a přírodniny (volba didaktického typu) Didaktické typy, vzory •DIDAKTICKÝ TYP = organizmus, který optimálně reprezentuje probíranou skupinu organizmů • –požadavky: dostatečně známý – dostatečně velký (uvádět skutečné velikosti) – v přírodě ČR dostupný – obecně se vyskytující – nechráněný x výjimky – –Př. obojživelníci – skokan hnědý – plazi - ??? – ryby – kapr obecný – ptáci – holub – savci - ??? – •DIDAKTICKÝ PŘÍKLAD (VZOR) = organizmy, které dokreslují rozmanitost probírané skupiny organizmů • – Didaktický typ Didaktický příklad – ryby – kapr obecný cejn, losos, úhoř – ptáci – holub kondor, sýkorka – dravci – káně lesní káně rousná – C) Zvláštní didaktická hlediska - obtížnost učiva pro žáky (Co pro ně bude nejobtížnější?) - aktivizace žáků - zajištění časové a obsahové kontinuity obsahu učiva - zajištění diferencovaného a individuálního přístupu k žákům - sledování dosažených VVC - pokroky žáků sleduji kontinuálně …kdo se hlásí, odpovídá pořád …neverbální komunikace (výraz ve tváři, oční kontakt) …zkoumám různé hladiny vědomostí (znalost, pochopení atd.) …naplánuji si do přípravy (zkoušení, test, domácí úkol) …reaguji pružně – co je třeba zopakovat, vysvětlit ještě jednou, procvičit - příprava učebních úloh pro procvičování - další hlediska, která je třeba respektovat (hygienická apod.) D) Výchovné možnosti - využití učiva k výchovným možnostem s ohledem na třídu jako celek i jednotlivce hodnoceni pokroku „Měli byste pravidelně hodnotit pokrok žáků“ Zdroj: Kyriacou (2004) D) Organizace vyučovací jednotky - volba organizační formy výuky (Která bude nejlépe vyhovovat?) - zabezpečení pracovních podmínek (laboratoř, výměna učebny apod.) E) Časový projekt vyučovací hodiny - rozvržení jednotlivých fází výuky - zhodnocení časové náročnosti domácí přípravy žáků F) K realizaci přípravy - zajištění pracovní součinnosti žáků a jejich pracovních výsledků Proč dělat přípravu? •Ujasnění a formulace cílů hodiny •Stanovení obsahu výuky (přiměřenost obsahu, metod a struktury, návaznost na předchozí hodinu a výchozí bod pro hodinu následující) •Časové rozvržení hodiny (spád - upoutání zájmu, udržení pozornosti a motivace) •Promyslím organizační a výchovná hlediska •Zjistím jaké pomůcky, materiály a další vybavení budu potřebovat •V modifikované podobě ji použiji vícekrát • •Kolik času mi zabere? -Individuální (učitel, předmět, metoda) -Vždy mám k dispozici pouze omezené množství času • • priprava na hodinu “Při přípravě buďte pružní“ Zdroj: Kyriacou (2004) Otázky týkající se plánování a přípravy na vyučování (Kyriacou, 1998) 1.Stanovil jsem si pro hodinu jasný výukový cíl? 2.Odpovídají výukové cíle potřebám žáků? 3.Slouží náplň hodiny, zvolené metody i struktura k dosažení VVC? 4.Jaké výkony mohu od žáků během vyučování očekávat a jak budu zkoumat jejich pokrok v práci, abych mohl hodnotit, zda získají zamýšlené vědomosti a dovednosti? 5.Připravil jsem a zkontroloval všechny pomůcky pro hodinu? 6.Mám v přípravě zapsané všechny potřebné informace (výsledky, náměty k diskuzi, rozšiřující pojmy apod.) ? 7.Upozornil jsem žáky, co si mají připravit nebo zopakovat? 8.Jsem v daném tématu odborníkem? 9.Jak budu žáky v průběhu hodiny hodnotit? 10.Musím něčemu věnovat zvláštní pozornost? 11. •Použité obrázky •http://zszborovice.cz/upload/prace%20s%20mikroskopem%20(11).jpg •http://www.interaktivni-vyuka.cz/foto/463.jpg •http://www.zskunup.cz/images/bigimg/1224484124-p1010081-jpg.jpg •http://www.tauris.cz/katalog/vzdelavaci-programy/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-1 •http://www.hrajeme-si.cz/images/pedagogickaliteratura/rvppv.jpg • • •Literatura: •ALTMANN, Antonín & HORNÍK, František: Vyučovací kapitoly z didaktiky biologie. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985, 217 s. • •KALHOUS, Zdeněk & OBST, Otto: Školní didaktika. 1. Vyd, Praha: Portál, 2002, 448 s. • •KYRIACOU, Chris: Klíčové dovednosti učitele. 1. Vyd, Praha: Portál, 1998, 155 s. • •