Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Osnova přednášek • •RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů •Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV •Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a koordinační fáze •Organizační formy výuky přírodopisu •Metody výuky přírodopisu •Prostředky výuky přírodopisu •Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu •Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu •Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy •Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ •Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. • • •Student bude schopen…. • •….vysvětlit jak je organizována práce učitele •…..vlastními slovy vysvětli co obnáší realizační fáze výuky •…shrnout zásady efektivního výkladu •….stručně pohovořit o zásadách správné formulace a kladení otázek •….definovat učební úlohu •….seznámit s typologií učebních úloh •…vymyslet příklady k jednotlivým úrovním typologie učebních úloh – Organizace práce učitele 4. Přednáška – Realizace výuky •Student bude schopen…. • •….vysvětlit jak je organizována práce učitele •…..vlastními slovy vysvětli co obnáší realizační fáze výuky •….stručně pohovořit o zásadách správné formulace a kladení otázek •…shrnout zásady efektivního výkladu – Organizace práce učitele 4. Přednáška – Realizace výuky FÁZE •Plánování a příprava •Realizace vyučovací jednotky •Řízení vyučovací jednotky •Sebevaluace • 2. Realizace vyučovací jednotky -Jakou činností dosáhnout splnění VVC = studenti získají požadované dovednosti a vědomosti -Vyučovací metody -různé klasifikace: 1. informačně-receptivní metoda 2. reproduktivní metoda 3. problémový výklad 4. heuristická metoda 5. výzkumná metoda (Kalhous & Obst, 2002) Nebo: 1. „Verbální činnosti řízené učitelem“ - výklad, diskuze… 2. „Učební úlohy“ praktická cvičení, problémové úlohy, projektové úlohy, práce s pracovními listy atd. (Kyriacou, 2004) •Nejdůležitější aspekt kvalitního vyučování (dle výzkumu na SŠ; Kyriacou, 1986) • - vysvětlit učivo jasně a přiměřeně věku žáků • •a) Výklad -Na ZŠ kratší -Forma výkladu (přednáška x diskuze) -„Jaký začátek, takový konec“ – vzbuzení pozornosti a zájmu v úvodní části hodiny – Motivace (vnitřní x vnější) -Návaznost na předchozí učivo a odrazový můstek pro následující (pojmy opěrné x nové) -Přiměřenost (věku, duševním schopnostem a jazykovým znalostem) - 1. Verbální činnosti řízené učitelem •Jak mluvit, aby byl výklad efektivní • vJasně, výstižně, plynule: Znají žáci význam cizích slov? • Nevysvětluji příliš složitě? • vProjevovat důraz a zájem: práce s hlasem, doplněno gestikulací, pozor na nevědomou řeč těla • zpětná vazba od posluchačů vPoužívat příklady: konkretizují abstraktní pojmy - utkví v paměti, oživí výuku, vzbudí zájem » Pozor! –tématická vhodnost, neodvádět od té » vSledovat logickou strukturu tématu - pozor na odbočky, které výklad komplikují (pomocné body v přípravě) v vZpětná vazba – ověření tempa pokroku žáků a splnění VVC • komunikace s žáky (otázky – učitelovy, žáků) • neverbální komunikace (oči pod lavici…) • procvicujte sve vystupovani „Procvičujte svůj výklad a vystupování“ Zdroj: Kyriacou 2004 •b) Diskuze • -střídá se aktivita žáků a učitele – KLADOU SE OTÁZKY -žáci navzájem reagují na své příspěvky do diskuze -Učitel – moderátor diskuze: proč diskutujeme » jak dlouho budeme diskutovat » shrnout závěry » -Cíle: vyjádření myšlenek žáků • rozvíjení komunikačních schopností • • •Kladení otázek • •Proč klást otázky? • üVzbuzení pozornosti (motivační otázky na úvod hodiny) üPovzbuzení k přemýšlení üZoopakování a upevnění učiva üOvěření vědomostí a dovedností üProstředek řízení třídy (heuristická metoda) üZapojení celé třídy üStejná příležitost pro všechny üUčení se z odpovědí • •Kladení otázek • •Jak správně formulovat otázky? • ØSrozumitelně (pro žáka) ØJednoznačně (pro učitele i žáky) Ø Odborně správně (pozor na vžitou terminologii – př. Motýlokvěté) ØJazykově správně (pozor na chyby a parazitující slova) ØStylisticky správně (Pylová zrna jsou uložena kde?) ØZáměrně (směřuji k cíli) Ø • Otázka jako učební úloha • ØUčební úloha je …. • ….“široká škála všech učebních zadání; od nejjednodušších úkolů vyžadujících pouhou pamětní reprodukci poznatků až po složité úkoly vyžadující tvořivé myšlení.“ Holoušová (1983) • • • Zásady správného použití učebních úloh 1.Prostupují celým vyučovacím procesem (nejenom na začátku a na konci, ale i ve výkladu) 2.Jsou součástí vyučovacího procesu - nemohou hrát autonomní roli 3.Podávány v promyšlených souborech („baterie učebních úloh“) ne jednotlivě 4.Neměly by být vytvářeny bezděky 5.Jsou sestaveny na míru jednotlivým VVC 6.Při jejich sestavování se projeví jaký je učitel odborník -Silně zjednodušené členění: otázky a učební úkoly (praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách) • -Podrobné členění =>Taxonomie učebních úloh • • • Taxonomie učebních úloh podle D. Tollingerové (1970) • 1.Úlohy vyžadující pamětní reprodukci poznatků 2.Úlohy vyžadující jednoduché myšlenkové operace s poznatky 3.Úlohy vyžadující složité myšlenkové operace s poznatky 4.Úlohy vyžadující sdělení poznatků 5.Úlohy vyžadující tvořivé myšlení Členění učebních úloh •TYPY OTÁZEK UZAVŘENÉ OTEVŘENÉ Se širokou odpovědí Se stručnou odpovědí Nestrukturované Strukturované Produkční Doplňovací Dichotomické S výběrem odpovědi Přiřazovací Uspořádací Charakterizuj prokaryotní organismus Jaký je význam sinic a kde se vyskytují Jmenujte zástupce sinic … je buňka schopna vázat vzdušný dusík. UZAVŘENÉ Dichotomické S výběrem odpovědi Přiřazovací Uspořádací Vyber správné tvrzení! Jednobuněčné sinice se rozmnožují homogonií ANO NE Čarou spoj co patří k sobě (rostlina a čeleď) Uspořádej fáze mitózy tak jak následují za sebou metafáze anafáze telofáze profáze Vyber správné tvrzení! Asimilačními barvivy sinic jsou: a) chlorofyl A, chlorofyl B, karotenoidy b) chlorofyl A, chlorofyl B, ß karoten, fykoerytrin c) chlorofyl A, ß karoten, fykoerytrin, fykocyanin •OTÁZKY •Co je třeba mít na zřeteli… • • - klima třídy •- dostatečně dlouhou dobu na odpověď • výzkum Mareš a Křivohlavý: 1.r.ZŠ – 5,3 s; 8.r.ZŠ – 2,3s • znevýhodnění slabších žáků • optimální doba odpovědi na jednoduchou otázku - 3s • -volba odpovídajícícho žáka : -nejprve položit otázku, poté vyvolat žáka -střídání žáků, zapojování všech • -volba odpovídajícícho žáka : -nejprve položit otázku, poté vyvolat žáka -střídání žáků, zapojování všech • • •UČEBNÍ ÚKOLY (ve smyslu Kyriacou, 2004) • • = praktická cvičení, řešení problémů, badatelské činnosti, práce s pracovními listy, práce s počítačem, hraní rolí, diskuze v malých skupinách • •Výhody Økaždý pracuje svým tempem Ørozvíjení kompetencí k učení (každý je zodpovědný za svůj výtvor) Ømožnost přizpůsobení úlohy potřebám žáka (úkoly navíc pro žáky, co jsou rychle hotovi) • • •Zásady správného zadávání úloh… üJasná formulace úlohy (co mám dělat a proč - co se mám naučit) üPříprava materiálů a pomůcek dopředu üZajištění potřebných dovedností žáků • •=> Zvolit pro většinu hodiny takovou činnost, při které se žáci opravdu něco naučí •VYUŽITÍ POMŮCEK • • - různé typy – podrobně viz Prostředky výuky • •Zásady použití pomůcek ve výuce -pečlivě zkontrolovat jejich kvalitu a vhodnost pro danou hodinu -nepoužívat pomůcky za každou cenu (kvalita x kvantita) -seznámit se s jejich obsahem (kvalita - chyby, odvádění od tématu) -dobrá organizace (zkrátit časové prodlevy – rozdávání …) -Nejpoužívanější pomůckou je tabule • •Zásady správné práce s tabulí (podle M. Hunter, 1999) • 1.Nejdřív řekněte, pak napište • - mluvíme rychleji než píšeme (žák slyší a zpracuje) • - žák nedomýšlí větu než ji napíšete • •2. Používejte klíčová slova a jednoduché nákresy • - zvýraznění klíčových pojmů (žák se v textu neztrácí) • - zapojení obou hemisfér • levá – analytické centrum – přiřazování informací k již známému • pravá – „duševní zrak“ - zpracovává inf. přijímané komplexně (z řeči těla, tónu hlasu) • •3. Umístění na tabuli = vztah -K vyjádření hierarchie použijte prostor tabule -Použití symbolů : -> => x • •4. Než uvedete nový pojem, smažte tabuli -Pozor na chaotické připisování, doplňování, mazání -Mazání tabule - ztráta času – zadám třídě úlohu • Tkáně Epitely Svalová Pojiva Nervová Výstelkový a krycí Rezorpční Řasinkový Smyslový Svalový Žlazový Respirační Pigmentový jednovrstevný mnohovrstevný Podle tvaru dlaždicový kubický cylindrický Podle vrstev Podle funkce Pojiva vyplňovací a oporná vazivo chrupavka kost Pojiva trofická krev míza tkáňový mok Otázky týkající se plánování a přípravy na vyučování (Kyriacou, 2004) 1.Odpovídají zvolené učební činnosti zamýšleným VVC? 2.Odpovídají učební činnosti schopnostem, zájmů a potřebám žáků? Navazují na předchozí výuku? Umožňují návaznost další výuky? 3.Jsou využívány různé typy učebních činností? 4.Jsou moje pokyny, výklady a otázky jasné a přiměřené potřebám žáků? 5.Používám různé typy otázek? Nevynechávám při jejich kladení některé žáky? 6.Vystupuji jistě, uvolněně, vyrovnaně a účelně? Podněcuji svým vystupováním zájem o výuku ? 7.Beru při výuce v úvahu konkrétní potřeby žáků? 8.Jsou pomůcky a materiály dobře využívány? 9.Sleduji pečlivě vývoj hodiny a pokrok žáků v učení? 10.Je z celkové úrovně hodiny patrný můj zájem o učení žáků? 11.