Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Osnova přednášek • •RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů •Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV •Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze •Organizační formy výuky přírodopisu •Metody výuky přírodopisu •Prostředky výuky přírodopisu •Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu •Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu •Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy •Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ •Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. • • Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. …..vlastními slovy vysvětlit co jsou to prostředky výuky …..vysvětlit podstatu členění výukových prostředků …..uvést příklady prostředků k výuce přírodopisu ….jednotlivé prostředky roztřídit na materiální a nemateriální … stručně charakterizovat a uvést příklady: vyučovacích prostředků nahrazujících přírodniny, knih a textů určených k výuce, nástrojů, přístroje a prostory pro výuku, skutečných přírodnin v přirozeném životním prostředí, skutečných přírodnin v umělém prostředí a přírodnin preparovaných a konzervovaných Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. …vlastními slovy vysvětlit pojem multiplikát a uvést příklady používané v přírodopisu …zhodnotit vhodnost konkrétních organismů jako prostředků výuky přírodopisu …navrhnout, které organismy lze na ZŠ chovat a posoudit v čem spočívá jejich přínos pro výuku přírodopisu PROSTŘEDKY VÝUKY Výukové (didaktické) prostředky = „vše, čeho učitel použije k dosažení výukových cílů“ (Kalhous a Obst 2002) tedy k osvojení znalostí, dovedností a návyků Např. metoda výuky, vyučovací forma, didaktická zásada, model, nástěnný obraz, tabule, živý organismus => rozlišujeme materiální a nemateriální prostředky výuky UČIVO VĚDOMOSTI , DOVEDNOSTI, NÁVYKY PROSTŘEDKY VÝUKY -Klasifikace založeny na různých kritériích (srovnej např. Kalhous a Obst a Altmann 1971 nebo Podroužek 1998) • -Klasifikace dle Podroužka (1998) • 1. Vyučovací prostředky nahrazující přírodniny • 2. Knihy a texty určené k výuce • 3. Nástroje, přístroje a prostory pro výuku • 4. Skutečné přírodniny v přirozeném životním prostředí • 5. Skutečné přírodniny v umělém prostředí • 6. Přírodniny preparované a konzervované - MATERIÁLNÍ PROSTŘEDKY VÝUKY PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •A) Trojrozměrné pomůcky - modely • Model = názorná pomůcky napodobující skutečnou přírodninu • výhody: zdůrazňuje podstatné znaky => zoobecňvání • ukazuje prostorové uspořádání přírodnin (důležité hl. u mikroskopických) • nahrazuje těžko dostupné přírodniny (lebka gorily) • nevýhoda: vyšší pořizovací cena • •Př. model řezu kůží • model lebky gorily (australopitéka, člověka vzpřímeného apod.) • model plic • model květu • 1. Vyučovací prostředky nahrazující přírodniny PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •B) Dvourozměrné pomůcky •Školní obraz – tradiční pomůcka doplňující výklad • výhody: žáci mohou získat správné představy o konkrétních přírodninách • zachycení různých vývojových stádií • • nevýhody: zvětšení/zmenšení přírodniny může mást • statičnost (nahrazují se např. filmy) •Nástěnná výuková tabule, plakát PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\060111_skolnislepice.jpg •http://antik-knihy.cz/fotos/060111_skolnislepice.jpg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\člověk - tabule.jpg http://www.helago-cz.cz/public/content-images/cz/product/19566.jpg •Filmy • výhody: žáci vidí přírodniny v jejich skutečném prostředí • vidí i přírodniny, se kterými by se v přírodě nesetkali • (chráněné druhy, druhy náročné na pozorování apod.) • • použití: motivace (uvedení do problematiky) • upevnění znalostí - lze propojit s dalšími činnostmi (prac.list) • http://img.listal.com/image/110463/600full-the-life-of-mammals-poster.jpg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\600full-the-life-of-mammals-poster.jpg PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\BBCBluePlanet.jpg http://911dvd.net/media/BBCBluePlanet.jpg •Fotografie, makrofotografie a mikrofotografie • výhody: reálná přírodnina zobrazená ve svém prostředí • nevýhody: některé znaky nemusí být dobře viditelné • okolní prostředí odpoutává pozornost • •použití: názorná ukázka celkového vzhledu, • jednotlivých částí – detailů (např. listy, květy, pupeny, větvičky) • PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\Zmenšeniny\pérovník pštrosí\circinatni vernace.JPG C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\střemcha.JPG C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\pupeny klenu.jpg http://www.biolib.cz/IMG/GAL/91620.jpg •A další…. • ….otisky (např. u listů), diapozitivy, nákresy, mapy • - Altmann (1971) uvádí také poštovní známky a razítka • PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU http://www.biolib.cz/IMG/GAL/91620.jpg Co musí učební pomůcky splňovat, aby byly didakticky správné? Musí být vodborně správné vrealistické (napodobují skutečnost – zachování podstatných znaků a velikostních poměrů jednotlivých struktur) vpřizpůsobené věku žáků vestetické vhygienické Ø Ø Ø PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU http://www.biolib.cz/IMG/GAL/91620.jpg V čem spočívá význam učebních pomůcek? Žákovi umožňují … Ø Øzískat správnou představu o přírodninách Ørozvíjet jeho pozorovací schopnosti Øpochopit jejich vnitřní stavbu Øzobecňovat (přejít od konkrétního k abstraktnímu) Øsrovnávat podstatné vlastnosti •POZOR! • •Používejte pomůcky tak často, jak to jde, ale rozhodně ne za každou cenu! •Žáci by měli mít možnost prohlédnout si je! •Učebnice •Pracovní sešity •Pracovní listy •Určovací klíče •Atlasy •Encyklopedie •Časopisy 2. Knihy a texty určené k výuce PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU http://ucebnice.fraus.cz/foto/zbozi/548.jpg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\fraus6.jpg http://www.academia.cz/img/knihy/obalky1/lrg/ziva-3-2009.jpg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\ziva-3-2009.jpg http://www.hcstatic.cz/data/images/165/medium_img_165568.jpeg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\stromové dřeviny.jpeg http://data.knizniweb.cz/book/003/281/0032810/large.jpg C:\Documents and Settings\Libuška\Plocha\ptáci.jpg •Nástroje pro pokusy a pěstování kultur •Chemikálie pro pokusy •Dataprojektor •Počítač •Mikroskop •Lupa •Dalekohled •Laboratoř •Kabinety 3. Nástroje, přístroje a prostory pro výuku PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU –- Pozorujeme na exkurzích, terénních cvičeních a vycházkách – 4. Skutečné přírodniny v přirozeném prostředí PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU 3 upr zm ropuska II ariantha arbustorum Habr –Zdroje rostlin: terén (pozor na chráněné druhy), vypěstované (sinice, řasy, mechy, pokojové, akvarijní rostliny) –Zdroje hub: terén (pozor na jedovaté druhy), vypěstované (kvasinky, písně –Zdroje živočichů: terén (odchyt v terénu – pozor na chráněné druhy), chovy (v akváriích, teráriích, klecích) – např. žížaliště, chov měkkýšů, chov ryb v akváriu 5. Skutečné přírodniny v umělém prostředí PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU http://www.3zsberoun.com/gallery/1165944170_p1010081.jpg senný nálev • A) Koutek přírody - velký význam pro městské školy bez školní zahrady nebo pozemku => pozorování vývoje rostlin a živočichů (naplnění didakt. zásady spojení teorie s praxí) -žáci si osvojí dovednosti pěstování, ošetřování r., chov živočichů => vysévají, přesazují, rychlí, vegetativně množí rostliny, předpěstovávají zeleninu -co do něj umístit? => promyslet přínos pro výuku, velikost organismu (je pro demonstraci dostatečně velký), náročnost na pěstování nebo chov (preferovat méně náročné organismy) -využití výpěstků: vyučování, LP, výsadba na pozemek, vyzdobí se tím škola -mohou v něm zakládat pokusy (fyziologické – pěstování v živných roztocích, vegetativním množením) -kde ho zřídit: osvětlené a v zimě vytápěné místo (samostatná místnost, nebo kout velké učebny, skleník) -pečují o něj žáci, učitel pouze kontroluje -na prázdniny si žáci organismy rozdělí a pečují o ně doma, některé lze umístit na školní pozemek (do stínu) - • B) Akvárium -součást většiny koutků přírody => žáci se seznámí s životem ryb -přikrýt skleněnou deskou, aby se do něj neprášilo (sklo podložit, aby mohlo docházet k výměně kyslíku) -na dno nasypat říční písek (dle požadavků ryb, některé vyžadují bahnité dno) akvárium - před naplněním vodou osázet vodními rostlinami (vodní mor, stolístek, douška, bublinatka, parožnatka) - voda s pH 6,9 - umístění: dostatek přirozeného světla x ne na přímé sluneční světlo (růst řas)osvětlovat žárovkami (př. 60l osvětlujeme 25W žárovkou 6-8 hod denně. - filtrace - krmení pro ryby: hrotnatky, buchanky, larvy pakomárů, potemníka moučného - akvarijní plži: okružák ploský, plovatka bahenní - rybky lze na léto přesunout do školního jezírka • polosuché terárium C) Terárium -pro chov ještěrů, hadů, želv, chameleonů, žáb, mloků, čolků atd. -vnitřní úprava podle nároků druhu (pouštní terárium, polosuché terárium, tropické terárium a akvaterárium) pouštní terárium http://www.volny.cz/richardhorcic/clanky/Terarium%20ze%20steny/P1150224.jpg http://www.gigaexotic.eu/resize/domain/gigaexotic/files/zive-terarijni-rostliny/pro-tropicka-vlhka- teraria/terarium_100x50x60.jpg?w=800&h=600 http://www.bartagamen-city.de/fridos8_1.jpg akvaterárium http://img.zoznamtovaru.sk/direct/iR/importprodukt-orig/aa7/aa7296cc0934c300c5015e918d4f3547.jpg pouštní terárium polosuché terárium akvaterárium terarium_100x50x60 tropické terárium • D) Insektárium -pro chov hmyzu (motýli, pakobylky, kudlanky, brouci, švábi) http://obchod.acheta.cz/images/Blaptica.jpg http://www.fsz.estranky.cz/clanky/rise-hmyzu/strasilky-a-pakobylky.html Šváb argentinský (Blaptica dubia) zlatohlávek Pachnoda marginata ssp. peregrina insektárium Pachnoda marginata peregrina2 http://www.coleoptera.wz.cz/C042.HTM http://www.pakobylky.7x.cz/image/12575665 Blaptica 12885 lupenitka (Phyllium bioculatum) • E)Mechová zahrádka - může být součástí koutku přírody - obsahuje mechy, játrovky, rašeliníky, lišejníky Význam: didaktický (materiál pro LC), demonstrace při výuce, estetický Založení: odebrání vzorků polštářů jednotlivých druhů ideálně na konci léta (ploník, rašeliník, bělomech, zkrutek, měřík apod.), umístíme do skleněného akvária, dno vysypeme substrátem, přidáme kameny. Akvárium přikryjeme sklem (vlhkost). Péče: několikrát týdně rosíme Umístění: světlé místo, ale ne výslunné jižní okno - pro mechovou zahrádku na ZŠ volíme jen určené mechy (stačí do rodu) http://www.gy.svitavy.cz/fotogalerie/foto_kabinety_68_377.jpg http://www.biolib.cz/IMG/GAL/26412.jpg foto_kabinety_68_377 měřík Měřík (Mnium sp.) •Mikroskopické preparáty •Vycpaniny (ptáků, savců, ryb, •Entomologické sbírky •Sbírka osteologického materiálu •Sbírka ptačích vajec, hnízd, per •Sbírka ulit a lastur •Kapalinové preparáty živočichů lastury 6. Přírodniny preparované a konzervované PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU http://www.cackon.net/sbirka/image0008.jpg http://ces.mkcr.cz/cz/img/6/3/7/p1810.jpg motýli http://muzeum.skutec.cz/wp-content/gallery/prirodoveda/1827.jpg 1827 –Multiplikáty = pomůcky nebo přírodniny, které jsou na škole dostupné v takovém počtu, že může každý žák (případně dvojice) pracovat s jednou – –Např. sbírka základních hornin, minerálů, herbářové položky téhož druhu, určovací klíče, atlasy, namnožené stránky encyklopedií apod. – –Význam multiplikátů – 1) aktivizace žáka (každý má k dispozici pomůcku nebo přírodninu) – 2) dokonalé poznání přírodniny – 3) při vnímání žák zapojuje více smyslů – 4) žák přírodninu sám pozoruje => trvalé a kvalitní poznatky – 5) levné, snadno opatřitelné (učitel si je může vyrobit sám – např. horniny) PROSTŘEDKY VÝUKY V PŘÍRODOPISU Literatura na toto téma… •ALTMANN, Antonín: Přírodniny ve vyučování přírodopisu a biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966, 120 s. • •ALTMANN, Antonín: Pomůcky pro výuku biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 132 s. • •ŠTRAUB, Robert & NIEDL, Jiří: Teraristika v koutku živé přírody. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 280 s. • •PODROUŽEK, Ladislav: Úvod do didaktiky předmětů o přírodě a společnosti. 1. vyd., Plzeň, Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1998, 146 stran + 4 přílohy. ISBN 80-7082-431-X •