Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Osnova přednášek • •RVP a jeho postavení v systému kurikulárních dokumentů •Přírodopisné učivo a jeho postavení v RVP ZV •Organizace práce učitele - přípravná fáze výuky, realizační fáze a diagnostická fáze •Organizační formy výuky přírodopisu •Metody výuky přírodopisu •Prostředky výuky přírodopisu •Didaktické zásady a jejich aplikace do výuky přírodopisu •Diagnostika vědomostí a dovedností žáků v přírodopisu •Přesah přírodopisného učiva do jiných předmětů – mezipředmětové vztahy •Výuka přírodopisu na různých typech ZŠ •Osobnost učitele přírodopisu a její další rozvíjení. • • Výukové cíle Na konci hodiny bude student schopen…. …..vlastními slovy vysvětlit co je to metoda výuky (vyučovací metoda) ….. vysvětlit v čem spočívá rozdíl mezi hlavní, vedlejší, pomocnou metodou a metodickým obratem ….uvést příklady metod hlavních, vedlejších, pomocných …uvést příklad metod využívaných v přírodopisu …..začlenit metody výuky do systému … stručně charakterizovat metody: výklad, metoda problémového výkladu, práce s učebnicí …vlastními slovy vysvětlit co jsou to aktivizační metody …uvést příklady aktivizačních metod a stručně je charakterizovat METODY VÝUKY Literatura KALHOUS, Z. Výukové metody. In KALHOUS, Z., OBST, O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s.293-306. SKALKOVÁ J. Vyučovací metody. In SKALKOVÁ J.: Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. Výuková metoda = „koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených a žáky akceptovaných výukových cílů“ (Maňák, 1990 In Kalhous a Obst 2002) = způsoby záměrného uspořádání činností učitele i žáků, které směřují ke stanovených cílům (Skalková, 2007) => postup, kterým chce učitel dosáhnout VC • - podle vzájemných vztahů dělíme metody na: I. hlavní » II. vedlejší » III. pomocné » IV. metodické obraty •I. hlavní •- ve většině hodin přírodopisu a biologie => pozorování a pokus • •II. vedlejší •- výklad a rozhovor (ale někdy mohou být také metodami pomocnými, nebo metodickými obraty) Þ •III. pomocné -práce s literaturou, s učebnicí, pracovním sešitem, PC(ale někdy mohou být také metodami pomocnými, nebo metodickými obraty) • •IV. metodické obraty -přechody z jedné metody na jinou -nebo obohacení jedné metody prvkem z metody jiné • •Literatura •ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1.vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 288 s. • • VZTAHY MEZI METODAMI VÝUKY • - řada klasifikací na základě různých hledisek) • •Klasifikace dle Lernera (1986): •- založena na činnosti žáka a učitele při vzdělávání (podrobněji In Kalhous a Obst, 2002) • • Metody: 1. Informačně-receptivní » 2. Reproduktivní » 3. M. problémového výkladu » 4. Heuristická » 5. Výzkumná • •Klasifikace podle Maňáka (1990) •- člení metody dle aspektů (podrobněji In Kalhous a Obst, 2002) • • A) Metody z hlediska pramene poznání a typu poznatků – aspekt didaktický • B) Metody z hlediska aktivity a samostatnosti žáků – aspekt psychologický • C) Struktura metod z hlediska myšlenkových operací – aspekt logický • D) Varianty metod z hlediska fází výuky • E) Varianty metod z hlediska výukových forem a prostředků – aspekt organizační • KLASIFIKACE METOD VÝUKY •Klasifikace podle Skalkové (2007): 1.Metody slovní (monologické, dialogické, práce s učebnicí, knihou, textovým materiálem) 2.Metody názorně demonstrační (pozorování, demonstrace, projekce) 3.Metody praktických činností (laboratorní práce, praktické činnosti, didaktické montážní a demontážní práce) 4.Hra » -Mojžíšek (1972) člení metody dle jejich funkce (motivační, expoziční, fixační, diagnostické, kontrolní a klasifikační -shrnuje zásady vlastnosti didakticky účinných metod : • • 1. Informativně nosná (předává obsahově správné a nezkreslené informace) • 2. Formativně účinná (rozvíjí poznávací procesy) • 3. Racionálně a emotivně působivá – strhne žáka (aktivizuje ho a motivuje) • 4. Respektuje systém vědy poznání • 5. Je výchovná (rozvíjí žáka i po stránce morální, sociální, pracovní a estetické) • 6. Má přirozený průběh i důsledek • 7. Použitelná v praxi • 8. adekvátní žákům • 9. adekvátní učiteli • 10. didakticky ekonomická • 11. hygienická METODY VÝUKY V PŘÍRODOPISU vobsah a pojetí učiva v vzdělávací cíle hodiny v didaktické principy, zásady a pravidla v věk a znalosti žáků v osobnost vyučujícího v vyučovací formy v vyučovací prostředky Co určuje jakou metodu použiji? •METODY VÝUKY •(podle Maslowski 1990) PRÁCE S LITERATUROU VERBÁLNÍ MONOLOGICKÉ DIALOGICKÉ = DIALOGY Výklad Popis Vyprávění Vysvětlování Přednáška Instruktáž Heuristický (objevný) Úvodní (motivační) Upevňovací (opakovací) Zjišťovací (zkoušení) LABORATORNÍ Pozorování Experiment PRÁCE S TECHNIKOU S učebnicí S pracovním sešitem S atlasem S pracovním listem S klíčem S testem S časopisy Práce s PC •VERBÁLNÍ •MONOLOGICKÉ •Výklad • - učitel žákům sděluje poznatky (systematicky utříděné a logicky uspořádané) -Žáci se na výkladu aktivně nepodílejí, pouze myšlenkově zpracovávají, co jim učitel říká -Výhody: tempo výkladu lze přizpůsobit žákům -Nevýhody: žáci získávají nové poznatky pasivně, pokud je výklad monotónní, učitel přijít na jinou metodu („metodický obrat“) •Př. „Sinice jsou vedle bakterií dalším oddělením říše prvobuněčných. Jsou to prokaryotní, autotrofní organismy. Stavbou se odlišují od bakterií…..“ • •Popis – přímá vazba na učební prostředek (důraz na vizuální vnímání a paměť), pokud má systém a poznatky jsou sdělovány logicky => snazší zapamatování •Vyprávění – krátké, slouží k motivaci a aktivizaci pozornosti •Vysvětlování – důraz kladen na podstatu problému a logické vazby, často se v něm objevuje zjednodušování •Přednáška – strukturovaný výklad užívaný k rychlému probírání většího úseku učiva (VŠ), velmi nízká aktivizace žáků a vysoká náročnost na udržení žákovy pozornosti •Instruktáž – vysvětlení správného zacházení s technikou a pomůckami (mikroskop, určovací klíč apod.) METODY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •DIALOGICKÉ • - založeny na dialogu mezi učitelem a žákem •Výhody: komunikace mezi učitelem a žákem (rozvíjení komunikačních kompetencí), motivace a aktivizace žáků, upevňování osvojených poznatků • •Podmínky efektivního dialogu: • - žáci musí mít aspoň základní znalosti • - učitel nesmí: odbíhat od tématu, zesměšňovat žáky za špatnou odpověď nebo jiný názor • - učitel musí být odborníkem a mít dobré vyjadřovací schopnosti • •Úvodní (motivační) – učitel vychází z vědomostí žáků (naučili se dříve, v jiném předmětu, nebo znají z praktického života); krátký – cílem je aktivizovat žáky •Př. Kdo z Vás má doma psa? Všimli jste si jestli zatahuje drápy? Proč cení jazyk, když je unaven? • •Heuristický rozhovor (objevný, vysvětlovací, vyvozovací) • - žáci sami vyvozují pojmy, fakta a generalizace (používá se expozici nového učiva); učitel klade otázky v promyšleném sledu, sleduje cíl, který má objevit žák sám => střídá se aktivita učitele a žáka METODY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •PRÁCE S LITERATUROU •Práce s učebnicí • - v učebnici jsou odborné poznatky zpracovány didakticky tak, aby byly: vědecky správné, přiměřené věku žáků, jazykově a stylisticky správné, názorné a vyvážené z hlediska verbální a nonverbálních komponent •Žák pracuje s: textem učebnice, nonverbálními informacemi, otázkami a úkoly, rejstříkem, slovníčkem pojmů apod. • •Práce s pracovními sešitem a listem •Pracovní sešity = soubory učebních úloh sestavené ke konkrétní učebnici •Pracovní listy = soubory učebních úloh k určitému tématu či tématickému celku na volných listech • - zásady správné formulace učebních úloh •Cíl: procvičení a ověření zvládnutí učiva • •Práce s určovacími klíči a atlasy přírodnin • - cíl: žák bude schopen určit neznámý organismus -předpoklad: dostatečné množství výtisků -Práce s klíčem (nejprve určujeme podle jednoduchých klíčů známé organismy, až pochopí mechanismus, tak neznámé) METODY VÝUKY V PŘÍRODOPISU •LABORATORNÍ •Pokus • - školní pokus - výsledek je učiteli předem znám (na rozdíl od vědeckých pokusů, které jsou objevné, formulují nové hypotézy a jejich výsledek není předem znám) •=> žáci si díky pokusu ověří poznatky nebo na ně sami přijdou • •Předpoklady • - vybavení (laboratoř, laboratorní soupravy) • - relativně snadné provedení přiměřené věku a znalostem žáků • - jednoznačný výsledek • - interpretovatelné výsledky (vzhledem k věku a znalostem žáků) • - možnost vést jednoduchou dokumentaci • - učitel by si měl pokus předem vyzkoušet • METODY VÝUKY V PŘÍRODOPISU Literatura na toto téma… •KALHOUS, Z., OBST, O. et al.: Školní didaktika. Praha: Portál, 2002, s.293-306. ISBN 80-7178-253-X • •SKALKOVÁ J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-41821-7 • •ALTMANN, Antonín: Metody a zásady ve výuce biologii. 1. vyd., Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 288 s. • •PODROUŽEK, Ladislav: Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. 1. Vyd, Dobrá Voda u Pelhřimova: Aleš Čeněk, 2003, 247 s. ISBN 80-86473-45-7 • •MASLOWSKI, Oton: Didaktika biologie. Olomouc: UP, 1990, 145 s. • •DVOŘÁK, František a kol.: Základy didaktiky biologie. Brno: UJEP, 1981, 194 s. • •MAŇÁK,Josef a ŠVEC, Vlastimil: Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 220 s. •