Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Pojmová mapa Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka •Pojmová mapa -Grafické vyjádření struktury učiva (předchází mu myšlenkový proces) • „kognitivní mapa, mentální mapa, myšlenková mapa“ -pojmy, vlastnosti pojmu nebo příklady pojmu jsou v buňkách (kruhy, čtverce, ovály apod.) -vztahy mezi nimi jsou znázorněny spojnicemi, šipkami a „spojovacími slovy“ -Volba centrálního pojmu – např. sinice - •Proč tvořit pojmovou mapu? -Zpřesnění, pochopení tématu -Ujasnění vztahů mezi pojmy -Díky grafickému znázornění hierarchické struktury lepší zapamatování • •Literatura: •FISCHER, Robert: Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování.2. vyd., Praha: Portál, 2004, 176 s., ISBN: 80-7178-966-6 (brož.). KONCEPTUALNI M Zdroj: http://www.e-profess.cz/data/KONCEPTUALNI%20M.jpg Pojmová mapa Zdroj: http://performancepyramid.muohio.edu/Differentiated-Instruction/Literacy.html concept_map (1) elizabeth_concept_map Zdroj: http://blogs.ubc.ca/projectportfolio/2005/06/21/concept-map-from-the-biol-321-project/