Seminář z Didaktiky přírodopisu 2 Hodnocení učebnice Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice 9 prace s mikroskopem (11) frontální výuka projektová výuka Teorie a výzkum učebnic -Rozsáhlý vědní obor, který je součástí systému pedagogických věd • -Samostatný vědní obor – Edukační média – veškerá média, která se podílejí na edukačním procesu => nejen tištěná, ale také verbální, vizuální, audiovizuální a multimediální • -Mezinárodní asociace pro výzkum učebnic – IARTEM – International Association for Research on Textbooks and Educational Media - Situace v ČR •Do r. 1989 existovalo při SPN Středisko pro teorii tvorby učebnic Øpřeklady zahraničních učebnic Øorganizace celostátních seminářů s touto tématikou => sborníky Tvorba učebnic ØVýsledky výzkumné činnosti byly aplikovány do praxe Ø •Výzkum učebnic oživen až po r. 2000 •PdF MU – Institut výzkumu školního vzdělávání – garant prof. J.Maňák •=> Paidó: MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou, 2006. • MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic, 2007. • KNECHT, P & JANÍK, T. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu, 2008. •Výzkum také na ostatních VŠ 1)Vymezit a identifikovat vlastnosti učebnice 2)Změřit a vyhodnotit vlastnosti učebnice 3)Predikovat účinek učebnic na vzdělávání 4) • •Učebnice je …. •„…hierarchicky členěný systém složený z vzájemně propojených komponent, které s využitím speciálních vyjadřovacích prostředků plní různé funkce“ (Průcha, 1998, str. 21) • • Jak hodnotit kvalitu učebnic? •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. • Jaký je optimální podíl verbální a neverbální složky v učebnicích? • Jak mají být tyto proporce přizpůsobeny rozdílnému věku a schopnostem žáků? • •Jednotlivé učebnice mají různý poměr těchto dvou základních složek – k jejich hodnocení je třeba přistupovat standardizovaně => analýza didaktické vybavenosti učebnic •. Funkčně strukturální analýza učebnic UČEBNICE VERBÁLNÍ (TEXTOVÁ) SLOŽKA NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÁ) SLOŽKA •Strukturní komponenty učebnic •- Hodnotí se celkem 36 komponent ze tří kategorií: • I.APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) II.APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) III.APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Analýza didaktické vybavenosti učebnic •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. I. APARÁT PREZENTACE UČIVA (∑ 14 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: -výkladový text prostý - výkladový text zpřehledněný - shrnutí učiva : k tématům k celému roč. k předchozímu roč. - doplňující texty - poznámky a vysvětlivky - podtexty k vyobrazením - slovníčky pojmů, cizích slov (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - umělecká ilustrace - nauková ilustrace (schématické kresby, náčrtky, grafické modely) - fotografie - mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy - obrazová prezentace barevná (= použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy běžného textu) •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. II. APARÁT ŘÍZENÍ UČENÍ (∑ 18 KOMPONENT) (A)VERBÁLNÍ: - předmluva (úvod do předmětu, ročníku pro žáky) - návod k práci s učebnicí (pro žáky a/nebo učitele) - stimulace: celková detailní - odlišení úrovní učiva - otázky a úkoly: za tématy, lekcemi k celému ročníku k předchozímu roč. - instrukce ke komplexnějším úkolům (návody na pokusy, LC, pozorování) - náměty pro mimoškolní činnost s využitím učiva (aplikační) - jasné vyjádření cílů učení pro žáky - prostředky a/nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky - výsledky úkolů a cvičení - odkazy na jiné zdroje informací (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): - grafické symboly vyznačující určité části textu (poučky, pravidla, úkoly…) - užití zvláštní barvy pro určité části textu - užití zvláštního písma (tučné, kurzíva) pro určité části textu - využití přední a zadní předsádky pro schémata, tabulky apod. •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. III. APARÁT ORIENTAČNÍ (∑ 4 KOMPONENTY) (A)VERBÁLNÍ: - obsah učebnice - členění učebnice na tématické bloky, kapitoly, lekce - marginálie, výhmaty, živá záhlaví aj. - rejstřík (věcný, jmenný, smíšený) (B) NEVERBÁLNÍ (OBRAZOVÉ): -Podle jednotlivých strukturní komponent -Vypočítají se dílčí koeficienty a celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice -Dílčí koeficienty: • E I – koeficient využití aparátu prezentace učiva • E II – koeficient využití aparátu řídícího učení • E III – koeficient využití aparátu orientačního • E v – koeficient využití verbálních komponent • E O – koeficient využití obrazových komponent • • E I = počet skutečně využívaných komponet * 100 9 * 100 = 64,3% • počet možných komponent 14 • • E Celkový koeficient didaktické vybavenosti učebnice • E = počet realizovaných komponet * 100 • počet všech možných komponent • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Jak se hodnotí? -koeficienty (E I, E II, E III, E v, E o, E) vyjdou v rozmezí 0-100% • -Čím vyšší koeficient, tím více komponent bylo v učebnici použito, tím vyšší je její didaktická vybavenost • -Interpretace výsledků • -Srovnání výsledků: v rámci jednoho ročníku » v rámci jednoho nakladatele • • • • • • • • •Podle: PRŮCHA, 1998 a 2002. Vyhodnocení •6.roč •Nová škola – Úvod do učiva přírodopisu – 1.pol. 6.roč •Aparát prezentace učiva 85,7% •Aparát Řídící 88,9% •Aparát Orientační 100% •V o 88,9% •Celkový 91,5% • •Prodos 1997 • 50% 33,3% 50% •Verbální 26% obrazové 66,6% •Celkový 41,6% • •Fraus 2003 •64% prez 67% řídící 100% orientační •V 63% •O 89% •C 61% • • • • • • Vyhodnocení Učebnice Naklad. Koef. využití Úvod do učiva Př Nová škola 1.díl 2.díl Přírodopis 6 Prodos Přírodopis 6 učebnice pro ZŠ a VG Fraus Přírodopis I. Scientia Ekologický přírodopis 6 Fortuna Aparátu prezentace učiva 85,7% 78,57% 50% 64% 71,43% 78% Aparátu řídícího učení 88,9% 77,78% 33,3% 67% 61,1% 38% Aparátu orientačního 100% 100% 50% 100% 75% 75% Verbálních komponent 88,9% 74% 26% 63% 63% 48% Obrazových komponent 88,9% 88,9% 66,6% 89% 77,8% 77% Celkový 91,5% 80,55% 41,6% 61% 70% 55% Zhodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro 6.roč Učebnice Přírodopis Přírodopis 7 Přírodopis 7 učebnice pro ZŠ a VG Přírodopis II. Přírodopis 7 – Zool. a Botanika Ekolog. Přírodop. 7 Nakladatel. Koef. využití Nová škola Prodos Fraus Scientia 1998 SPN 2008 Fortuna Strun. Botan. 1.díl 2.díl Aparátu prezentace učiva 93% 86,6% 42,86% 86% 43% 85,71% 33% 71% Aparátu řídícího učení 77,7% 86,3% 38,89% 78% 33% 77,77% 100% 28% Aparátu orientačního 100% 94,5 % 50% 100% 100% 100% 36% 75% Verbálních komponent 81,5% 81,8% 33,33% 78% 37% 100% 50% 44% Obrazových komponent 100% 100% 66,67% 89% 66% 75% 75% 67% Celkový 86,1% 89,7% 41,67% 66% 44% 83,33% 50% 50% Zhodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro 7.roč Učebnice Přírodopis 8 Biologie člověka - nehodnoceno Přírodopis 8 Přírodopis 8 učebnice pro ZŠ a VG Přírodopis III. Přírodopis 8 pro ZŠ – Biologie člověka Ekolog. Přírodop. 8 Nakladatel. Koef. využití Nová škola Prodos Fraus Scientia SPN Fortuna 1.díl 2.díl Aparátu prezentace učiva 53,8% 85,7% 78,6% 77% 44% Aparátu řídícího učení 33,3% 88,9% 50% 100% 50% Aparátu orientačního 50% 100% 100% 71% 75% Verbálních komponent 34,6% 88,9% 59,3% 50% 50% Obrazových komponent 55,5% 88,9% 88,8% 100% 80% Celkový 42,86% 88,9% 66,6% 72% 65% Zhodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro 8.roč Učebnice Přírodopis 9 - nehodnoceno Přírodopis 9 Přírodopis 9 učebnice pro ZŠ a VG Přírodopis IV. Přírodopis 9 pro ZŠ – nehodnoc. Ekolog. Přírodop. 9 Nakladatel. Koef. využití Nová škola Prodos Fraus Scientia SPN Fortuna 1.díl 2.díl Aparátu prezentace učiva 64,28% 92,9% 64,28% 80% Aparátu řídícího učení 38,88% 88,9% 66,7% 67% Aparátu orientačního 50% 100% 100% 75% Verbálních komponent 40,74% 88,9% 70,37% 67% Obrazových komponent 77,77% 100% 66,7% 85% Celkový 50% 91,67% 69,4% 72% Zhodnocení didaktické vybavenosti učebnic pro 9.roč •7.roč •Nová škola – Strunatci – 1.pol. 7.roč Botanika – 2.pol. 7.roč •Aparát prezentace učiva 93% 86,6% •Aparát Řídící 77,7% 86,3% •Aparát Orientační 100% 94,5 •V 81,5% o 100% 81,8 100% •Celkový 86,1% 89,7 • •Prodos 1998, Jurčák, Froněk •Prezentace 42,86% řídicí 38,89% orientační50% •Verbální 33,33% obrazové 66,67% •Celkový 41,67% • •Fraus 2005 •Verbálmí 78% o 89% •Řídící 78% prez 86% or100% •Celkový 66% • • • • • • Vyhodnocení •8.roč •Nová škola –Nehodnoceno • •Prodos •Aparát prezentace učiva •Aparát Řídící •Aparát Orientační •Verbální •Obrazové •Celkový • • •Fraus •Aparát prezentace učiva •Aparát Řídící •Aparát Orientační •Verbální •Obrazové •Celkový • Vyhodnocení •6.roč •Ekologický přírodopis–Fortuna, 1993, Kvasničková, Jeník, Pecina, Froněk, Cais •Aparát prezentace učiva 78% •Aparát řídící 38% •Aparát Orientační 75% •V 48% o 77% •Celkový 55% • •7.Roč – 1.díl •Ekologický přírodopis–Fortuna, 1997, Kvasničková, Jeník, Pecina, Froněk, Cais •Aparát prezentace učiva 33% •Aparát řídící 100% •Aparát Orientační 36% •V 50% o 75% •Celkový 50% • • • • • Vyhodnocení •7.Roč – 2.díl •Ekologický přírodopis–Fortuna, 1999, Kvasničková, Jeník, Pecina, Froněk, Cais •Aparát prezentace učiva 71% •Aparát řídící 28% •Aparát Orientační 75% •V 44% o 67% •Celkový 50% • • •8.Roč •Ekologický přírodopis–Fortuna, 1999, Kvasničková, Jeník, Pecina, Froněk, Cais •Aparát prezentace učiva 44% •Aparát řídící 50% •Aparát Orientační 75% •V 50% o 80% •Celkový 65% • • Vyhodnocení •8.Roč •Biologie člověka pro ZŠ–SPN, 2009, Černík, Martinec, Vodová •Aparát prezentace učiva 77% •Aparát řídící 100% •Aparát Orientační 71% •V 50% o 100% •Celkový 72% • • •9.Roč •Ekologický přírodopis–Fortuna, 2002, Kvasničková, Jeník, Froněk, Tonika •Aparát prezentace učiva 80% •Aparát řídící 67% •Aparát Orientační 75% •V 67% o 85% •Celkový 72% • • Vyhodnocení •9.Roč •Základy ekologie –Fortuna, 2001, •Aparát prezentace učiva 71,4% •Aparát řídící 33,3% •Aparát Orientační 75% •V66,6% o 80% •Celkový 52,7% • • • Vyhodnocení •MAŇÁK, J. & KLAPKO, D. [eds.]: Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 23 stran, ISBN 80-7315-124-3, •MAŇÁK, J. & KNECHT, P. [eds.]: Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 142 stran, ISBN 978-80-7315-148-5. •KNECHT, P., JANÍK, T. a kol. [eds.]: Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 198 stran, ISBN 978-80-7315-174-4. •PRŮCHA, J.: Metody hodnocení učebnic. Tvorba učebnic, seš.5. Praha, SPN 1984. •PRŮCHA, J.: Teorie, tvorba a hodnocení učebnic.Praha, ÚÚVPP 1989 •PRŮCHA, J.: Moderní pedagogika. Praha, Portál, 2002. •PRŮCHA, J.: teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno, Paido 1998. Literatura: