Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Zápočet •Výstupem semináře a podmínkou zápočtu je Receptář začínajícího učitele •Tvoří jej samostatně vypracované úkoly: 1)Recenze knihy s pedagogickou tématikou – seznam doporučených titulů, lze i jiný (Portál, Grada, Comuter Press) 2)Zhodnocení přírodopisné učebnice 3)Roční časově tématický plán učiva • •Na zvolené téma vytvořit: 1)Pojmovou mapu 2)Baterii učebních úloh 3)Typologii otázek s příklady 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Aktivizační metodu 6)Přehled mezipředmětových vztahů s konkrétními příklady použitelnými ve výuce (zajímavosti na ozvláštnění hodiny) 7)Přípravy na hodinu: (a) hodina základního typu, – b) hodina laboratorních cvičení – c) hodina exkurzí • Didaktický test •= „zkouška, kterou lze objektivně zjistit úroveň zvládnutí učiva u určité skupiny osob“ (KALHOUS & OBST, 2002) • •= „nástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky“ (BYČKOVSKÝ, 1982) • -při jeho navrhování a hodnocení vycházíme z předem stanovených pravidel - -Didaktický test („test“) s. str. – písemná zkouška složená pouze z úloh s výběrem odpovědí •Podle Byčkovského (1982) • •Testy rychlosti • - jak rychle žák vyřeší určitý typ testových úloh • - mají pevný časový limit • - tvořeny velmi snadnými úlohami • - např. test rychlosti čtení, matematická část IQ-testů • • •Testy úrovně • - nemají časový limit (pokud ano – přerušení práce nejpomalejších žáků) • - výkon je dán úrovní vědomostí nebo dovedností zkoušeného • - úlohy řazeny se vzrůstající obtížností (většina testů ve školách) • • • • • Klasifikace didaktických testů Testy standardizované - vytvořen profesionály (didakticky propracovanější, ověřen) - vydávají je specializované instituce - doplněny manuálem – vlastnosti testu, správné použití -standard - pro hodnocení výsledků Testy nestandardizované - tvoří je učitel sám pro svoje hodiny - nejsou ověřovány na větším vzorku žáků - učitel by se měl držet zásad tvorby testů Testy kognitivní x testy psychomotorické - rozlišují se podle toho jaké VVC mají ověřovat (kognitivní, afektivní a psychomotorické) - kognitivní – měříme míru dosažení poznání (kvalitu) – úkol z mat., překlad do Aj… (častější) - psychomotorické – test psaní na stroji - pro ověřování afektivních cílů slouží dotazníky Testy výsledků výuky x studijních předpokladů Testy rozlišující (NR testy, statisticko-normativní) - hodnotíme relativní výkon žáka (tj. výkon žáka vztahujeme k populaci testovaných: zda je žák „velmi slabý“, „podprůměrný“, „průměrný“) - častější - usilují o maximální objektivitu Testy ověřující (CR testy, kriteriální testy) - hodnotíme absolutní výkon žáka (tj. výkon srovnáváme s maximem, se všemi úlohami, které reprezentují dané učivo) Testy vstupní, průběžné a výstupní vstupní – na začátku výuky (tématu, celku, ročníku) - zkoumají úroveň znalostí a dovedností, které jsou důležité pro průběžné – průběžné informace o tom jak žáci zvládají látku – zpětná vazba (hodnocení výuky ne žáků) výstupní – na konci výuky (tématu, celku, ročníku) - informace pro hodnocení žáků Testy monotematické x polytematické monotematické – zkoumají osvojení jednoho tématu polytematické - zkoumají osvojení více témat Testy objektivně skórovatelné - u konkrétních úloh lze rozhodnout, zda jsou správně či ne Testy subjektivně skórovatelné - obsahují úlohy, kde nelze stanovit jednoznačná pravidla skórování (úlohy se širokou odpovědí otevřené) •K čemu bude test sloužit? • - jaké znalosti a dovednosti budu ověřovat (vstupní, průběžné, výstupní atd.) • •Jaký rozsah látky si mají žáci zopakovat? • - vymezím si obsah testu (tématický celek – kolik hodin 4, 20, 40?) • - upřesním: jak hluboké znalosti a dovednosti budu testovat? • kolik úloh jednotlivým znalostem a dovednostem věnuji? • kolik bude mít úloh celkem? – dostatečný počet (min 10) • • • • • • • Jak sestavit didaktický test? •1) u kognitivních VC usilují o testování různých hladin (nejenom zapamatování, ale i pochopení, analýza, syntéza….) •2) nejdůležitější části učiva budou v testu zastoupeny největším počtem úloh • •3) Gramatická správnost •4) Bez neznámých slov •5) Jednoznačná formulace – jasná a nezavádějící (chyták), ale ani nenavádějící ke správnému řešení •6) Z jednoho úkolu nesmí vyplývat řešení druhého • •7) Přiměřeně obtížný •8) Srovnatelnost skupin – stejný počet bodů •9) Jednotlivé úlohy se bodují – známka je odrazem procentuální úspěšnosti v celém testu Požadavky na didaktický test • = vytvoření jednotlivých testových úloh => první návrh testu • •Co je to testová úloha? • - otázka, úkol, problém v testu • - typy úloh (viz typologie učebních úloh) Sestavování didaktického testu Nejčastější chyby - testuje se jiné učivo než bylo řečeno - odborné chyby - gramatické chyby - různé verze různě obtížné - malý počet úloh