Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU terén Javořice mikroskop zp02 463 9 Náplň semináře •Časová dotace: 1 h •Ukončení: zápočet •Absence: 1 tolerovaná • •Cíle: Student si v semináři prohloubí a v praxi vyzkouší teoretické znalosti z didaktiky přírodopisu. • •K zápočtu : odevzdat Receptář začínajícího učitele • Po absolvování semináře bude student schopen: •1. Shrnout nové poznatky a přínos vybrané knihy zabývající se didaktikou. •2. Rozvrhnout výuku přírodopisu v rámci školního roku a vytvořit roční tématický plán učiva. •3. Vypracovat přípravy na různé typy vyučovacích hodin (hodina základního typu, laboratorních cvičení, terénních cvičení, exkurzí) s využitím různých forem a metod výuky. •4. Formulovat výukové cíle hodiny. •5. Sestavit pojmovou mapu, baterii učebních úloh a didaktický test. •6. Začlenit do výuky přírodopisu aktivizační metody. •7. Vyzdvihnout ve své výuce provázanost učiva přírodopisu s ostatními předměty. •8. Zhodnotit učebnice přírodopisu. • Osnova semináře •Vysvětlení úkolů pro zpracování „Receptáře začínajícího učitele“ + případné doplnění pojmů nezbytných pro jeho splnění •Zpracovávání „Receptáře“ •Konfrontace zkušeností z pedagogických praxí Zápočet •Výstupem semináře a podmínkou zápočtu je Receptář začínajícího učitele •Tvoří jej samostatně vypracované úkoly: 1)Recenze knihy s pedagogickou tématikou – seznam doporučených titulů, lze i jiný (Portál, Grada, Comuter Press) 2)Zhodnocení přírodopisné učebnice 3)Roční časově tématický plán učiva • •Na zvolené téma vytvořit: 1)Pojmovou mapu 2)Baterii učebních úloh 3)Typologii učebních úloh s příklady 4)Test na zopakování tématu (s různými typy učebních úloh) 5)Aktivizační metodu 6)Přehled mezipředmětových vztahů s konkrétními příklady použitelnými ve výuce (zajímavosti na ozvláštnění hodiny) 7)Přípravy na hodinu: (a) hodina základního typu, – b) hodina laboratorních cvičení – c) hodina exkurzí •