Záznamový arch o průběhu vyučovací hodiny: I. Informativní část: Škola: Učitel: Třída: Předmět: Počet žáků: Datum hospitace: Tématický celek: Téma vyučovací hodiny: Jméno pozorovatele: Obor studia: II. Přípravná část: Příprava učitele a žáků před vyučovací hodinou (tabule, pomůcky atd.): III. Realizační část: l. Fáze hodiny . 2. Interakce učitel - žák 3. Obraz tabule 4. Vyučovací metody 5. Vyučovací prostředky 6. Poznámky Čas Etapa hodiny Aktivita učitele Aktivita žáků Obraz tabule Vyučovací metody Vyučovací prostředky Poznámky (výukové cíle apod.) 2 min úvod Zapisuje téma hodiny a chybějící žáky do třídní knihy Služba hlásí chybějící žáky, ostatní sedí a baví se - - - Etapy hodiny (podrobně rozepsané ve „Strukturace přípravy na hodinu“ A/ Úvod: 1. Zahájení hodiny 2. Seznámení žáků s cílem hodiny 3 Motivace B/ Základní část: 1. Opakování a prověřování probraného učiva - diagnóza vyučovacích výsledků minulých hodin - další možnosti: kontrola domácí práce (hodnocení) 2. Nové učivo (metoda: informačně-receptivní, reproduktivní, problémový výklad apod.) - další informace: motivace, vysvětlení, aktivní účast žáků apod. 3. Upevňování nového učiva, jeho aplikace, dosažení vyšších kognitivních výukových cílů a vytváření dovednosti 4. Shrnutí učiva, uvedení do kontextu dřívějších poznatků (v přírodopise např. systém), zdůraznění podstaty 5. Opakování a ověřování porozumění učivu, schopnosti jeho aplikace (diagnóza efektivity vyučovacího procesu) 6. Zadání a vysvětleni domácího úkolu (naznačeni postupu, upozorněni na nejnáročnější fáze úkolu, schematický náčrt apod.) C/ Závěrečná část: l. Hodnocení pracovní aktivity žáků (jejich pozornost, kázeň, iniciativa, apod. ) 2. Seznámení s tématem příští vyučovací hodiny (perspektiva) 3. Ukončení hodiny. Hodnotící list 1. – POHYB 2. – HLAS 3. – PÍSMO 4. – ŘEČ 5. – STYL 6. - PROSTŘEDKY chodí silný zřetelné plynulá autoritativní ŘÍZENÍ stojí slabý nezřetelné hovorová demokratický požadavky sedí výrazný normální spisovná nevyhraněný inhibiční účelně nevýrazný nenormální neurovnaná stimulační příkazy 7. – VNÍMAVOST 8. – MOTIVACE 9. – ZPRAC. OBSAHU 10. – ZPŮSOB PODÁNÍ 11. – UŽITÍ UČEB. 12. – AKTIVITA ŽÁKŮ SITUACE UČIVA UČIVA POMŮCEK pohotová funkční tvořivě vyvozuje funkční vnitřní nevšímavý verbální návazně sděluje nezvládá jednotlivci neorganizovaná situační izolovaně nezdůvod. Neužívá třída neúčelná schematicky argumentuje neorgan. reaktivní 13. – KONTROLA 14. – UČITELOVY 15. – ČASOVÝ PLÁN 16. – PLÁN PRÁCE 17. – ORGANIZACE 18. – MODERNIZACE OTÁZKY PODMÍNEK nepodněc. zjišťující dodržuje dodržuje připraveno obsah aplikač. nahodilé překroč. Neúčelně nepřipraveno pomůcky reprodukční přípravné zbývá čas účelně prostorově metoda podněcující vztahové nezvládá improviz. Materiálně organizace 19. – PRÁCE UČITELE: tvořivá netradiční tradiční netvořivá 20. SLOVNÍ ZHODNOCENÍ - zhodnocení jednotlivých fází výuky - zhodnocení použité metody (formy) – přiměřenost, časové hledisko, organizačních specifik apod. - aktivita žáků – jak dlouho trvala – je to přiměřené zvolenému tématu - jaké výukové cíle měla hodina (seznámil s nimi učitel žáky)