RMP 2 KS MS Další geometrické pojmy Kružnice, kruh můžeme definovat dvojím způsobem, a to a) s využitím shodnosti úseček; b) pomocí vzdálenosti. ad a) definice využívající shodnost úseček Je dán bod S a úsečka AB. Kružnicí k rozumíme množinu všech bodů X v rovině, pro které platí, že úsečka SX je shodná s úsečkou AB. k = {XÎr, SX @AB} Kruhem K rozumíme množinu všech bodů X v rovině, pro které platí, že bod X je bodem úsečky SY a úsečka SY je shodná s úsečkou AB. K = {XÎr, XÎ SY Ù SY @ AB }. ad b) definice kružnice a kruhu využívající vzdálenost bodů Je dán bod S a nezáporné reálné číslo r. Kružnicí k rozumíme množinu všech bodů X v rovině, pro které platí, že mají od bodu S vzdálenost r. k = {XÎr, |SX| = r} Kruhem K rozumíme množinu všech bodů X v rovině, které mají od bodu S vzdálenost menší nebo rovnu r. K = {XÎr, |SX| r}. Bod S se nazývá střed kružnice nebo kruhu. Poloměr kružnice (kruhu) je úsečka, jejímiž krajními body jsou bod S a libovolný bod kružnice. Je to také velikost této úsečky ( r = 3 cm). Označuje se písmenem r (radius) Průměrem kružnice (kruhu) rozumíme úsečku, která prochází středem kružnice (kruhu) a jejímiž krajními body jsou dva různé body kružnice. Je to také velikost této úsečky. Označuje se písmenem d (diametr). Platí: d = 2r. Koule Kulová plocha Vzájemná poloha přímky a kružnice, vzájemná poloha dvou kružnic Vývoj pojmů Děti se od malička v běžném životě setkávají s předměty, na kterých se vyskytují kruhy a kružnice. Nejprve vše zahrnují pod pojem „kulaté“, později začínají diferencovat, nejprve na předměty prostorové (koule, válec, kužel) a rovinné (kruh, kružnice) a až ve školním věku pak diferencují mezi jednotlivými pojmy v rovině i v prostoru. Reprezentace pojmů kružnice a kruh v běžném životě Tvar kružnice má např. prstýnek, obruč, ráfek kola, atd. Tvar kruhu má např. dopravní značka zákazová, dno hrnce nebo kastrolu, podstava válce, atd.