Shodná zobrazení Zobrazení, které každému bodu X roviny (prostoru) přiřazuje bod X´ téže roviny (prostoru) se nazývá shodné zobrazení, právě když pro libovolné dva body X, Y této roviny (prostoru) platí: XY @ X´Y´. Body X,Y nazýváme vzory, body X´, Y´ jsou obrazy bodů X,Y. Každé shodné zobrazení je prosté zobrazení roviny (prostoru) na sebe. Obrazem U´geometrického útvaru U nazýváme množinu obrazů všech bodů útvaru U. Jestliže platí U = U´, nazýváme útvar U samodružným útvarem v daném zobrazení. Bod, který se zobrazí sám na sebe, se nazývá samodružný bod v daném zobrazení. Připomeňte, že ve shodném zobrazení je obrazem úsečky AB úsečka A´B´, která je shodná s úsečkou AB; obrazem polopřímky PM polopřímka P´M´; obrazem úhlu AVB úhel A´V´B´, který je shodný s úhlem AVB; obrazy rovnoběžných přímek jsou přímky rovnoběžné. Druhy shodných zobrazení v rovině: Osová souměrnost (je určena přímkou o – osou souměrnosti) je shodné zobrazení v rovině, které každému bodu X roviny přiřazuje jako obraz bod X´ podle následujícího pravidla: a) jestliže bod X je bodem přímky o, pak X´= X. b) jestliže bod X neleží na přímce o, pak XX´^ o a ÷X´,oê= ÷X,oê. Středová souměrnost ( je určena bodem S – středem souměrnosti) je shodné zobrazení v rovině, které každému bodu X roviny přiřazuje jako obraz bod X´ podle následujícího pravidla: a) jestliže bod X ≠ S, pak S je středem úsečky XX´ b) jestliže bod X = S, pak X´= X. Posunutí (je určeno uspořádanou dvojicí bodů AA´ ) je shodné zobrazení, které každému bodu X roviny přiřazuje jako obraz bod X´ tak, že úsečka XX´ je shodná s úsečkou AA´ a polopřímky XX´ a AA´ jsou "souhlasně rovnoběžné". Otáčení (je určeno bodem S a orientovaným úhlem otáčení α) je to shodné zobrazení, které každému bodu X roviny přiřazuje jako obraz bod X´ podle následujícího pravidla: a) jestliže bod X ≠ S, pak orientovaný úhel XSX´ je shodný s orientovaným úhlem α a úsečky XS a X´S jsou shodné. b) jestliže bod X = S, pak X´= X. Identita je shodné zobrazení, které každému bodu X roviny přiřazuje jako obraz tentýž bod, X = X´ Posunutá souměrnost – shodné zobrazení složené z osové souměrnosti a posunutí ve směru osy. Úkoly: 1. Zobrazte obecný trojúhelník v jednotlivých shodných zobrazeních. (Určující prvky každého zobrazení si zvolte; volte různé polohy trojúhelníku vzhledem k určujícím prvkům. 2. Rozhodněte o samodružných bodech a přímkách v každém z uvedených shodných zobrazení. Shodná zobrazení v prostoru – příklady: Rovinová souměrnost (je určena rovinou souměrnosti) Středová souměrnost (je určena bodem – středem souměrnosti) Shodnost geometrických útvarů Dva geometrické útvary U[1], U[2] nazýváme shodné, právě když existuje takové shodné zobrazení, v němž je obrazem útvaru U[1 ]útvar U[2] . (Ve školské matematice říkáme, že dva útvary jsou shodné, když je můžeme přemístit tak, aby se kryly.) Souměrnost geometrických útvarů Útvar U nazýváme osově (nebo středově) souměrný, právě když se v nějaké osové (nebo středové) souměrnosti zobrazí sám na sebe (tzn. že je v tomto zobrazení samodružný) Říkáme také, že je souměrný po osy, nebo podle středu. Je-li útvar prostorový, můžeme uvažovat o jeho souměrnosti podle roviny nebo podle bodu – středu. Úkoly: 1. Uvažujte různé druhy čtyřúhelníků a rozhodněte, zda jsou některé z nich souměrné podle osy nebo podle středu. 2. Která velká písmena tiskací abecedy jsou souměrná? 3. Napište tiskacím písmem slova, která lze číst stejně dobře v zrcátku jako přímo. 4. Uvažujte rovinné útvary: kružnice, rovnostranný trojúhelník, rovnoramenný trojúhelník, pravidelný šestiúhelník, pravidelný pětiúhelník, přímka, polopřímka. a) Určete, které z těchto útvarů jsou středově souměrné podle nejvýš jednoho středu. b) Určete, které z těchto útvarů jsou osově souměrné podle alespoň dvou os souměrnosti. Činnosti: - Děti přeloží papír a vystřihují útvary podle předkresleného vzoru (polovina srdíčka, zvonku, listu, hvězdičky atd.) nebo vlastní tvary tak, aby neodstřihly přehyb. Po rozevření papíru uvidí souměrný útvar; přehybem je vyznačena část osy souměrnosti. - Ve čtvercové síti je zakreslena polovina útvaru, děti dokreslují druhou část útvaru tak, aby byl souměrný. - Děti hledají souměrné útvary ve svém okolí. - Děti zjišťují, zda zadaný útvar je souměrný, hledají jeho osu souměrnosti. - Rozhodují o tom, kolik os souměrnosti mají některé útvary, např. čtverec, obdélník, rovnostranný trojúhelník atd. (2. st. ZŠ)