-
Dějiny pedagogiky (přednáška)
-
Nyní studovatÚvod
-
Nyní studovatVymezení dějin sociální pedagogiky
-
Nyní studovatAntické Řecko: Sokrates, Xenofon, Platon, Aristoteles
-
Nyní studovatAntický Řím, helénismus: Plutarchos, Cicero, Seneca, Quintilianus
-
Nyní studovatKonec antiky, nástup raného středověku, patristika (církevní Otcové)
-
Nyní studovatObdobí středověku: karolinská renesance, arabská a židovská vzdělanost
-
Nyní studovatVrcholný a pozdní středověk: vznik univerzit a scholastika, reformace a protireformace
-
Nyní studovatSociálně - výchovný přínos církevních řádů
-
Nyní studovatPočátek novověku: humanismus a renesance
-
Nyní studovatPedagogika 17. a 18.století, doba osvícenství
-
Nyní studovatDílo Jana Amose Komenského
-
Nyní studovatSociální myšlenky pedagogických myslitelů v době průmyslové společnosti
-
Nyní studovatEvropští sociální pedagogové ve 20. století
-
Nyní studovatPracovní a inspirativní koutek
-
Nyní studovatOPVK
-
Evropští sociální pedagogové ve 20. století
Příhodova reforma
Reforma: Vznik jednotné vnitřně diferencované školy
Autorem se stal V. Příhoda. V centru zájmu byl druhý stupeň základní školy, který Příhoda nazval komenium. Systém jednotné školy: pětiletá obecná škola I. stupně, čtyřletá škola II. stupně (komenium), čtyřletá škola III. stupně (atheneum), čtyř až šestiletá škola IV. stupně (univerzita). Komenium mělo nahradit měšťanské a všechny typy nižších SŠ. Atheneum mělo nahradit všechny typy vyšších SŠ. Univerzita měla nahradit všechny VŠ.
Zásady : demokratizace vzdělání (každému žáku je umožněno vzdělání jakého je schopen), racionalizace, rovné právo na vzdělání (kritika měšťanských škol, ve kterých údajně existoval nespravedlivý přístup ke vzdělání), diferenciace formou větvení (technická, humanitní větev), objektivnost hodnocení formou testů, individualizace výuky, samostatnost, didaktický experiment, koncepce pracovní školy.
Metody : samoučení, problémová, projektová, didaktické testy, globální metoda.
Odkaz: Příhoda vycházel z amerického pragmatismu, exaktnosti, empirie a behavioristické psychologie. Byl ovlivněn Thorndikem.
Kritika : O. Chlup označil Příhodovu reformu za neseriózní, jednostranně utilitaristickou, selektivní díky předčasné diferenciaci. Vyčítal jí podcenění filozofických a sociologických hledisek, záměnu cíle za prostředky výuky. Chyběl mu důraz na všeobecné vzdělání.
Hlavním problémem, proč reforma i přes svou životaschopnost neprošla, byla neúčast samotných učitelů na tvorbě reformy. Dalším argumentem byla obava ze snížení úrovně nižšího stupně SŠ v důsledku spojení prostupnosti žáků mezi úrovní gymnázia, měšťansky a reálky. Nakonec zde sehrály roli i existenční obavy učitelů měšťanských škol.
Průběh reformy : od r. 1929 vznikly pokusné školy (Praha-Nusle, Humpolec, Zlín – tzv. zlínské školy). Tyto školy nebyly jednotné diferencované, jak bylo plánováno, ale pouze se jednalo o měšťanky nebo obecné školy. Školy vznikly v době světové hospodářské krize a proto nastaly i potíže s financováním.
Zhodnocení : diferenciace vyhovovala nejtalentovanějším žákům, slabí žáci ztratili zájem o učení. Nevýhodou byla i organizační náročnost při přeřazování žáků na základě testovacím. Někteří žáci po přeřazení těžko doháněli učební látku ve náročnější skupině. Jako pozitivní důsledek se projevil požadavek nepropadání žáků, individualizované úkoly, principy činné školy. Nově aplikovaná metoda globálního čtení byla ověřena jako fungující.
Zlínské školy
V praxi Příhodovu reformu modifikovali S. Vrána, O. Horák za finančního přispění T. Bati. Zlínské školy se staly nejznámějšími a nejefektivnějšími školami Příhodovy školské reformy.
Pedagogický program byl založen na individualizované učební soustavě, kde výběr žáků probíhal podle jejich inteligence. Dále zde fungovala kolektivní samospráva.
Diferenciace výuky se dělila na kvantitativní (podle nadání žáků, měřeno inteligenčními testy, došlo i k tvorbě odstupňovaných učebních osnov podle náročnosti studia) a kvalitativní (volitelné předměty).
Základní idea: škola má zlepšit život společnosti - vznik společenské školy
Cíl výchovy : osobnost racionálně myslící, sociálně cítící, konstruktivně jednající
Problémová otázka
Co považujete za hlavní atributy vedoucí k úspěšnému završení školské reformy v současnosti?
Evropská sociální pedagogika v praxi
Evropští sociální pedagogové
Janusz Korczak 1878 - 1942
Polský vychovatel židovských sirotků a zanedbané mládeže, lékař, obhájce dětských práv, soudní expert na kriminalitu mladistvých. Cílem jeho pedagogického působení bylo rozvinutí mravního jednání chovanců a jejich aktivního, odpovědného přístupu k životu. Kladl důraz na rodinný charakter ústavů, kde působil. Nevyhledával spolupráci s veřejností, spíše se klonil k izolovanosti a nerušenému chodu dětských domovů. Své chovance vedl k samostatnému rozhodování při řešení problémů, zavedl dětskou samosprávu při řízení ústavu. Vycházel z názoru, že děti se více socializují nápodobou a srovnáváním se svými vrstevníky než radami vychovatele. Korczak plně chápal úlohu empatie ve výchovném procesu, rozuměl psychologii dítěte a snažil se dodržovat zásady humanismu. Napsal publikaci "Jak milovat děti", která je přínosná zvláště pro vychovatele. Za zmínku stojí i sociálně zaměřené dílo "Dítě salonu" kritizující nepoměr ve společnosti mezi bohatými a chudými. V době represí v průběhu druhé světové války se stal společně se svými chovanci obětí nacistické zvůle. Jejich životy zhasly v plynové komoře v Treblince.
Herman Nohl 1879 - 1960
Německý zakladatel lidových VŠ, profesor pedagogiky v Göttingen, průkopník sociální pedagogiky. Byl zastáncem historické hermeneutiky ve výkladu pedagogických jevů (zkoumal realitu výchovného procesu s cílem porozumět jejímu kontextu). Chtěl popsat reálnou výchovu, nikoli její teoretické, ale v praxi neuskutečnitelné ideály. Základem pro pochopení výchovy mu byla analýza dějin edukačních koncepcí a studium duševních procesů dítěte. Zajímavý je jeho závěr, kterým se snažil zdůvodnit právo pedagogiky na samostatnost v rámci ostatních věd - cílem pedagogického vztahu je situace, kdy vychovávaný jedinec se stává zralým (soběstačným) a tak již není potřeba dalšího pedagogova působení, práce pedagoga se tak stává zbytečnou. Z hlediska cíle pedagogického vztahu je tedy úspěšným výsledkem jeho nepotřebnost. Na angažovanost v sociálně pedagogické oblasti u Nohla měla vliv situace v Německu po první světové válce. Jeho úsilí o znovuobnovení vitality Německa a překonání společenské krize bylo zacíleno na aktivní výchovu mládeže. Aplikoval konkrétní individuální pomoc sociálně postiženým, hlásal prevenci při začleňování mládeže do normálního života (různé formy poradenství), podporu k aktivnímu a optimistickému řešení nouzové situace. Ve výchově preferoval důraz na vytváření morálních kvalit jedinců a na humanistický zřetel.
Anton Semjonovič Makarenko 1888 - 1939
Ukrajinský a sovětský vychovatel delikventní mládeže, spisovatel a originální tvůrce výchovných metod. Důsledky občanské války v SSSR mezi tzv. bílými a rudými způsobily obrovský nárůst kriminality mládeže a množství bezprizorních dětí. Východiskem z neutěšeného stavu se mohly stát kolonie na bázi pracovní výchovy pod dohledem citlivého vychovatele. Své proslulé kolonie pro sociálně narušenou mládež zakládal Makarenko u Poltavy a u Charkova. Přes závistivou kritiku z řad komunistických orgánů prosadil do výchovy řadu originálních prvků. Jedním z nich byla např. tzv. velitelská pedagogika. Jejím smyslem bylo umožnění všem členům kolektivu získat odpovědnost za dočasné velení, při kterém se všichni pravidelně střídali i poslušnost před rozhodnutími právě velícího člena skupiny. Hlavním prostředkem převýchovy mladých delikventů se Makarenkovi stala práce (k její aplikaci měl nepřeberné množství příležitostí následkem zničeného sovětského hospodářství po válce). Při práci oceňoval její organizovanost, kvalitu a kázeň. Kázeň v Makarenkově duchu vycházela z důvěrného vztahu mezi vychovatelem a chovancem a rovněž spočívala i v kladení náročných úkolů jako projevu důvěry v síly a schopnosti chovanců. S kázní úzce souvisela tzv. kolektivní výchova. Právě prostřednictvím kolektivu, který je chápán jako sociální organismus, měl vychovatel ovlivňovat jednotlivce. Zde jasně vyplývá nadřazenost zájmů kolektivu nad zájmy jednotlivce. Rozvoj osobnosti jednotlivých členů byl závislý na úrovni kolektivu. Motivačním prvkem se u Makarenka stalo vytváření perspektivních cest či cílů, vedoucích k dosažení kolektivní radosti a tím i naděje na lepší budoucnost. Ta však vedla přes trnitou cestu překonávání překážek, disciplínu a podřízení se zájmům celku. Makarenko organizoval pracovní aktivity v zemědělství, řemeslnických dílnách i v továrnách. I když chovanci věnovali část dne i školní výuce, je zřejmé, že Makarenko rozumovou výchovu opomíjel.
Problémová otázka
Pokusme se analyzovat, jaký vliv měly důsledky první a druhé světové války na strukturu a koncepci oboru sociální pedagogiky.
Korczakovo výchovné cítění
Makarenko: O sociální pedagogice
L.Pecha: Krutá poéma
Hodnocení některých rysů Makarenkovy pedagogiky
Milíčův dům P. Pittera
-
Dějiny pedagogiky (přednáška)
-
Nyní studovatÚvod
-
Nyní studovatVymezení dějin sociální pedagogiky
-
Nyní studovatAntické Řecko: Sokrates, Xenofon, Platon, Aristoteles
-
Nyní studovatAntický Řím, helénismus: Plutarchos, Cicero, Seneca, Quintilianus
-
Nyní studovatKonec antiky, nástup raného středověku, patristika (církevní Otcové)
-
Nyní studovatObdobí středověku: karolinská renesance, arabská a židovská vzdělanost
-
Nyní studovatVrcholný a pozdní středověk: vznik univerzit a scholastika, reformace a protireformace
-
Nyní studovatSociálně - výchovný přínos církevních řádů
-
Nyní studovatPočátek novověku: humanismus a renesance
-
Nyní studovatPedagogika 17. a 18.století, doba osvícenství
-
Nyní studovatDílo Jana Amose Komenského
-
Nyní studovatSociální myšlenky pedagogických myslitelů v době průmyslové společnosti
-
Nyní studovatEvropští sociální pedagogové ve 20. století
-
Nyní studovatPracovní a inspirativní koutek
-
Nyní studovatOPVK
-