ANTICKÁ VÝCHOVA Řecko a Řím Rysy antické výchovy * Vzdělání pouze pro svobodné občany, oddělení teoretického a praktického vzdělání, všeobecné vzdělání mělo encyklopedický ráz, vědění mělo zaručovat vysoké mravní kvality, vznik třístupňové soustavy vzdělávání, podřízenost jednotlivce zájmům státu, utužování TV, důraz na etické ctnosti, učiteli se stávali vzdělaní otroci (paidagogos). * Rysy řecké výchovy • * Řekové prosazovali estetické prvky, vynikali ve filosofii a umění, ve stavitelství prosazovali uměleckou architekturu. Filozofovali o dokonalé společnosti, o přírodě, o poznání. Ideálem se stala tzv. kalokagathia (soulad a vyspělost složky rozumové a tělesné). Rysy římské výchovy * * v Říme nebyla státní moc pod vlivem náboženství, proto cílem a obsahem výuky byl reálný pozemský život. Gramaticko – rétorská římská tradice ovlivňuje humanitní vzdělání dodnes. Vynikali v řečnictví a v právu, měli cíle užitkové, byli tvůrci inženýrských staveb (silnice, mosty, akvadukty). Ideálem byl řečník, znalý rétoriky, dějin, literatury a práva, schopný řídit veřejnou správu. Vojevůdce stál nad filosofem. • *