Vývojová psychologie Prenatální období Prenatální období • Průkopníkem A. Gesell • První poznatky z chování – nezralé děti v inkubátorech či plody předčasně vyňaté • Současnost – technika k registraci spontánních aktivit plodu a jeho reakcí na podněty – ultrazvuk, termografie, fetální EEG i EKG. • Plod je velmi brzo připraven pro činnosti nutné pro jeho přežití a pro interakci s vnějším světem. • Embryo x fetus (plod) – od 9. týdne těhotenství, velikost 25-30 mm, vyvinuty všechny svalové skupiny, drobné svalové záškuby a jemné kontrakce, bioelektrická aktivita mozku (od 20 týdne diferenciace spánkového a bdělého stavu). • Od 20. týdne aktivní senzomotorické dráhy pro vnímání bolesti. • Hranice pro záchranu nedonošených dětí: 1/3 těžká fyzická i mentální postižení (slepota, hluchota, mentální retardace, DMO), • 1/3 poškození mozku (epilepsie, těžké poruchy soustředění, ADHD syndrom) • 1/3 bez následků • Prenatální období • Od 24. týdne – reakce na akustické podněty, navazuje odlišení lidské řeči od jiných zvuků, ke konci těhotenství odlišuje hlas své matky, od jiných hlasů, pravděpodobně rozpoznává emocionální odstíny. • Od 22. týdne – prokázána schopnost habituace, roste s přibývajícím věkem. Schopnost habituace se zhoršuje v zátěžových situacích – nedostatek kyslíku matky, při podávání léků matce, 1,5 hodiny po vykouření cigarety matkou, při emočním stresu matky… • 35. týden – rozlišuje slabiky lidské řeči • V poslední třetině těhotenství – plod pije amniovou tekutinu, podle příměsí ji vypije větší či menší množství – tzn. vyvinut smysl chuti. • Na negativní podněty plod aktivně reaguje Prenatální období • Plod je aktivní, ovládá svoje okolí, prostředí: • změny polohy • určování doby porodu, aktivní nápomoc (živé x mrtvé děti) • Plod je schopen sociální interakce: • neverbální dialog mezi matkou a dítětem • Doporučení odborníku o kontaktech s nenarozeným dítětem. • Rozpoznávání hudby. • Intuitivní rodičovství. • Dobrý psychický stav matky je důležitý pro základy psychiky dítěte. • Předčasně narozené děti • Nedonošené děti se ve 40 týdnu jeví jako labilnější, více dráždivé, současně méně reagují na smyslové i sociální podněty. • Jsou méně očekávatelné a předvídatelné pro své rodiče. • Omezen spontánní kontakt s rodiči, může vést ke ztrátě spontánního rodičovství. • Prostředí JIP a inkubátorů – snaha o podobnost dělohy x rozvíjení smyslového vnímání. • Klokánkování, individualizace péče. • Pozdější věk, zdravé nedonošené děti – poruchy soustředění pozornosti, vizuomotorické obtíže, zvýšená úzkostnost, čatější výskyt poruch řeči a SPÚ.