1) Úvod do surdopedie Obor surdopedie ► obor zabývající se výchovou, vzděláváním a péčí o sluchově postižené sluchové postižení - terminologie prelingválně sluchově postižení postlingválně sluchově postižení nedoslýchavost: lehká (ztráta 20 – 40 dB), střední (ztráta 40 – 70 dB), těžká (ztráta 70 – 90 dB) hluchota úplná (totální), hluchota praktická (zbytky sluchu) ohluchlost ušní šelest (tinnitus) stařecká nedoslýchavost neslyšící: audiologická definice hluchoty Neslyšící: příslušníci jazykové a kulturní menšiny medicínské hledisko vnímání hluchoty hluchota = choroba, defekt kulturní hledisko komunita neslyšících a nedoslýchavých lidí je jazyková a kulturní menšina Náplň oboru surdopedie tvorba a rozvoj komunikačních kompetencí SP výchova a vzdělávání SP příprava na povolání Cíl surdopedie: komplexní a raná péče o SP zdravotnická, speciálně-pedagogická, sociálně-právní a rodinná péče sociální a pracovní zapojení integrace, inkluze Speciálně pedagogické terapeutické metody ► reedukace ® aktivování, zlepšování činnosti postižené funkce (sluchová výchova) ► kompenzace ® nahrazení postižené funkce jinou (zrak – odezírání, hmat) ► rehabilitace ® navrácení do společnosti Metody v surdopedii vizuálně motorické (vlastní znakový jazyk neslyšících, manuálně kódovaný systém) audioorální (řeč, odezírání, sluchový trénink) Mezioborové vztahy: ostatní obory speciální pedagogiky (logopedie, oftalmopedie,…) psychologie a pedagogika medicínské obory, technické obory sociologie a sociolingvistika legislativa zákon č. 155/1998 Sb. ve znění zákona č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008 Sb.) znaková řeč zastaralý pojem označující znakový jazyk a znakovanou češtinu znakový jazyk není odvozen od mluvených jazyků přirozený jazyk s vlastní gramatikou znakovaná čeština odvozená od mluveného jazyka uměle vytvořený jazykový systém využívá znaky znakového jazyka a gramatiku ČJ literatura: HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. www.ruce.cz,