3) Řeč, hlas a artikulace u sluchově postižených Ontogenetický vývoj řeči přípravné období prenatální období příprava na komunikaci dumlání palečku olizování pupeční šňůry nitroděložní kvílení perinatální období křik (reakce na změnu prostředí) postnatální období vyjadřování nelibých pocitů trénink mluvidel 1. – 3. měsíc broukání, pudové žvatlání ® 6. – 9. měsíc napodobivé žvatlání 9. – 12. měsíc ® rozumění řeči vlastní vývoj řeči Charakter vývoje řeči u SP se odvíjí od: stupně a typu sluchového postižení přítomnosti dalšího postižení (kombinované vady) věku a dosaženého stádia řeči, kdy SP vzniklo exogenních sociálních faktorů (rodina, škola) včasné diagnostiky, včasné intervence, rané péče, rehabilitační péče Vývoj řeči u dětí s vrozenou hluchotou ve slyšící rodině běžné předverbální řečové projevy ® křik tlumený, žvatlání monotónní stadium napodobujícího žvatlání ® projevy zanikají, nedochází ke spontánnímu rozvoji řeči ® bez chápání souvislostí, zaostání ve vývoji myšlení a citovém vývoji Vývoj řeči u dětí se získanou hluchotou ve slyšící rodině při ztrátě sluchu po 7. roce bez zániku řečových projevů ® již osvojená slovní zásoba, zafixovaná artikulace nutná logopedická péče Vývoj řeči u nedoslýchavých dětí ve slyšící rodině u těžké percepční nedoslýchavosti vývoj podobný jako u dětí s vrozenou hluchotou u převodní nedoslýchavosti podobnost slyšícím dítětem ONTOGENETICKÝ VÝVOJ ŘEČI U SP DÍTĚTE V NESLYŠÍCÍ RODINĚ pohyby, gesta znakové žvatlání (4. - 6. měsíc) protoznaky období jednoho znaku (8. - 12. měsíc) období dvou znaků (1,5 - 2 roky) období tří znaků (2 - 2,5 roku) osvojování morfologie (po 5. roce) složitější a komplexní výrazy (kolem 12 let) Charakteristika jednotlivých jazykových rovin u SP Foneticko-fonologická rovina spontánní vývoj ustává v období napodobivého žvatlání chybí okamžitá zvuková kontrola, pouze částečná - zraková (ne vždy) a kinestetická charakteristiky řeči neslyšících a SP nejvíce nápadná, přehnaná a namáhavá artikulace prodloužená artikulační doba hlásek vkládání nepatřičných zvuků dyslalie, dysprozodie, dysfonie, narušené dýchání, další projevy (např. huhňavost) Lexikálně-sémantická rovina rovina slovní stránky řeči slovní zásoba redukovaná kvalitativně i kvantitativně ® pro prelingválně SP je rozvoj slovní zásoby na orálním základě obtížný a málo efektivní výstavba pojmů zdlouhavější chápání pojmů zjednodušené, zúžené kvalitativní hledisko X kvantitativní hledisko Morfologicko-syntaktická rovina rovina gramatické stránky řeči nesprávné skloňování, časování nesprávný slovosled ® „Pták sedí na střeše.“ X „Pták střecha sedět.“ zkratkovité vyjadřování dysgramatismy ® vývojová neschopnost správně používat gramatické slovní tvary a větnou stavbu interference ZJ a českého jazyka Pragmatická rovina rovina sociální komunikace odlišnost v užívání vizuálně-motorické komunikační formy ® nápadnost ZJ, písemná forma projevu problémy s navazováním komunikace ® navázat rozhovor, být v rozhovoru aktivní narušené fáze verbální produkce dýchání neplynulé, hlasité ztráta koordinace mezi vdechem a výdechem častě přerušování výdechu v důsledku namáhavé artikulace artikulace audiogenní dyslálie ® porucha artikulace při ztrátě sluchu nad 60 dB nepřiměřené artikulace samohlásek změněná výslovnost sykavek fonace audiogenní dysfonie ® porucha fonace při ztrátě sluchu nad 60 dB ® kolísání tónové výšky a síly hlasu změna barvy hlasu ® drsný, nízký, nezvučný, tlačený, křiklavý časté hlasové vady (uzlíky, polypy) hlas bez přirozené rezonance dysprozodie kolísání melodie, narušení dynamiky a tempa řeči komplikované defekty způsobené různými procesy, které postihují systém sluchových drah Prevence hlasových poruch hygiena hlasu nácvik správné hlasové techniky ® měkký hlasový začátek, přiměřená hlasová výška a síla hygiena prostředí ® čistota vzduchu, vlhkost KOMUNIKACE ► výměna informací mezi lidmi, slovní sdělení, která umožňují předávání zkušeností, koordinování společné činnosti, vybízení druhého člověka k určitému chování a jednání Verbální komunikace uskutečňuje se prostřednictvím soustavy dohodnutých symbolů ® mluvená řeč, psaná forma řeči, znakový jazyk Nonverbální komunikace nonverbální a verbální složka se uplatňuje během řeči, a spolu tvoří nedílný celek mluvené řeči Prostředky neverbální komunikace mimika ® emoce, vztah (obličej matky) proxemika fyzický postoj gestika ® gesto umožňuje první porozumění řeči ® gesto podporuje všeobecnou schopnost nápodoby ® gesto připravuje půdu pro používání slov haptika pohled úprava zevnějšku, úprava okolí Dělení komunikačních forem u SP Komunikační systémy slovní podstaty mluvená hlásková řeč psaná podoba mluveného jazyka daktylotika (prstová abeceda) daktylografie pomocné artikulační znaky znakový jazyk znakovaný jazyk Komunikační systémy neslovní podstaty mimika. gestikulace, dramatizace, pantomima vizuálně motorické komunikační systémy znakový jazyk znakovaný jazyk daktylotika daktylografie Gestuno Mezinárodní znakový systém Znakový jazyk ► samostatný živý jazyk se všemi znaky přirozeného jazyka plnohodnotný komunikační systém s vlastní gramatikou manuální nosiče X nemanuální nosiče Znakovaná čeština ► uměle vytvořený soubor znaků využívá gramatické prostředky ZJ a ČJ Daktylotika (prstová abeceda) jednoruční, dvouruční, smíšené výhody ® přesná analýza a syntéza slova ® jednodušší získávání slovní zásoby ® podpora odezírání využití v rámci ZŠ pro SP, při odezírání a v rámci tlumočnictví Daktylografie vpisování velkých písmen do dlaně u jedinců s hluchoslepotou Pomocné artikulační znaky použití při tvoření a rozvíjení řeči u SP upozorňují na: ® správnou polohu mluvidel (l,u) ® na rezonanci mluvidel (m) ® charakter výdechového proudu (p, b, t) ODEZÍRÁNÍ ► vnímání mluvy zrakem a její chápání podle pohybu úst, mimiky, výrazu očí, gestikulace odezírání nemůže však nikdy zcela nahradit sluch kvalita přímo závislá na kombinaci vloh a na vrozených předpokladech pro jejich rozvoj SP vnímá při odezírání kinémy, tzn. mluvně pohybové útvary, odlišitelné od jiných podmínky pro odezírání vnější podmínky pro odezírání osvětlení konverzační vzdálenost, poloha obličeje mluvčího zrakový kontakt mluvní technika, přiměřená artikulace znalost konverzačního tématu vnitřní podmínky pro odezírání fyziologické ® neporušené mentální funkce a zrak ® schopnost využití zbytků sluchu a vibrační vnímání ® celkový stav organismu psychické ® kvalita pozornosti, paměť, vrozené předpoklady ® úroveň myšlenkových operací ® schopnost převádět zrakové vjemy do pojmů ® sociální zralost verbální ® slovní zásoba, znalost mluvnice užívaného jazyka ® znalost větného kontextu ® dosažený stupeň dorozumívacích schopností Mezinárodní znakový jazyk? Gestuno ► uměle vytvořený systém, původně určený pro tlumočení na mezinárodních akcích neslyšících Mezinárodní znakový systém ► forma komunikace vznikající při vzájemném kontaktu uživatelů různých znakových jazyků Intrakulturní komunikace probíhá uvnitř komunity Neslyšících ZJ, mezinárodní znakový systém Interkulturní komunikace probíhá mezi osobou se SP a většinovou společností ZČJ, odezírání, mluvená a psaná forma řeči Literatura: KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Praha : Karolinum, 2002. časopis GONG www.cktzj.com, http://ruce.cz/neslysici/komunikace