5) Možnosti výchovně vzdělávací péče o sluchově postižené v ČR Možnosti včasné intervence speciálně pedagogická péče – SRP, SPC sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky organizace SP - (FRPSP, ČUN a další) zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr) důvody rané péče velká plasticita mozku diagnostický moment v 6. - 9. měsíci života předpoklady úspěšné rané péče: včasná diagnostika včasné přidělení sluchadel včasná reedukace sluchu a řeči důsledky opožděné péče: u 30% dětí je SP zjištěno do konce 2. roku života u méně než poloviny dětí je SP zjištěno do konce 4. roku života ® poruchy vnímání ® poruchy sociálních vztahů ® opožděný vývoj řeči SLUŽBY RANÉ PÉČE sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením = sociální prevence sociální integrace rodiny, minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb. klientem je celá rodina služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní) spolupráce se systémem zdravotní péče Střediska rané péče (SRP) SRP pro sluchově postižené Tamtam ® www.tamtam-praha.cz podpora rodin malých dětí se SP do 4/7 let cíle vybavit rodiče informacemi a dovednostmi = snížení negativních vlivů zdravotního postižení integrace dítěte i rodiny do života běžné společnosti podpora přípravy dítěte na vstup do vzdělávací soustavy činnost SRP: konzultace v rodinách nácvik audiovyšetření, videotrénink interakcí půjčování literatury, pomůcek, ozvučených hraček, počítačových programů SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÉ CENTRUM (SPC) komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství po ukončení přípravy na povolání vyhláška č.72/2005 soustavná a systematická speciálně pedagogická, logopedická a surdopedická péče o SP děti a mládež činnost SPC: poradenská a konzultační činnost diagnostika depistáž terapie, rozvoj sluchu řešení výukových a výchovných problémů péče o integrované žáky a děti Systém vzdělávání Předškolní zařízení pro sluchově postižené MŠ pro sluchově postižené většinou při ZŠ pro sluchově postižené Bilingvální MŠ Pipan Základní školy pro sluchově postižené MŠ a ZŠ Novoměstská ZŠ na Novoměstské (Řečkovice) MŠ ve Šrámkově (Lesná) + SPC Střední školy pro sluchově postižené SOŠ pedagogická (HK) Střední zdravotnická škola (Praha) Gymnázium pro SP (Praha) Vysoké školy JAMU Brno FF UK Praha: Čeština v komunikaci neslyšících MUNI: Teiresiás komunikační přístupy ve školách pro SP Orální metoda cílem vybudovat mluvenou řeč v orální i grafické podobě na základě hmatu a zraku aktivizovat zbytky sluchu zásady exponovat slovo v mluvené i grafické podobě, do kontextu navozené situace podpora prstovou abecedou stálé vystavování dítěte mluvené řeči Totální komunikace filosofie určitého způsobu myšlení způsob komunikace, kdy se slyšící a neslyšící chtějí vzájemně co nejlépe pochopit prostředky ZJ, mluvená řeč, odezírání, gestikulace, mimika, prstová abeceda, psaná forma řeči Bilingvální přístup bilingvismus dvojjazyčnost aktivní užívání obou jazyků (mateřského i cizího) bilingvismus neslyšících znalost a používání dvou jazyků – vizuálně motorického a auditivně orálního systém bilingválního přístupu mluvenou řeč nelze zvládnout bez současného vyučování ZJ jenom ZJ zajišťuje přirozené podmínky jazykového vývoje užívání ZJ neomezuje potřebu neslyšícího dítěte dorozumívat se cíl bilingválního vyučování neslyšících dětí je normální jazykový vývoj v atmosféře porozumění a úspěchu Podmínky pro realizaci bilingválního přístupu realizace výzkumu teorie ZJ a tvorba metodik aplikace ZJ v procesu výchovy a vzdělávání neslyšících přirozené akceptování společenství SP a jejich jazyka akceptování bilingválního přístupu ze strany rodičů příprava pedagogických pracovníků nové kurikulum zabezpečení přirozeného kontaktu mezi neslyšícími a slyšícími osobami víra v úspěch bilingválního vzdělávání SLUCHOVĚ POSTIŽENÝ PEDAGOG nositel jazyka, kultury Neslyšících vzor komunikační, sociální, identifikační zprostředkovatel kultury neslyšících ve škole výuka v týmu se slyšícím učitelem Seznam škol a školských zařízení pro sluchově postižené v ČR Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Novoměstská 21, Brno Tel. 541 226 090 http://www.sssbrno.cz/zsdeafbrno/ Střední škola pro sluchově postižené a Odborné učiliště – Gellnerova 1, Brno Tel. 541 220 464, 541 220 083 http://www.spsobrno.webz.cz/ Mateřská škola, Základní škola pro sluchově postižené a Dětský domov – Široká 42, Ivančice Tel. 546 451 931 http://specialniskola.euweb.cz/ Mateřská škola a Základní škola pro sluchově postižené – Školní 3208, Kyjov Tel. 518 612 054, 603 879 031 http://www.mszskyjov.cz/ Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – tř. Kosmonautů 4, Olomouc Tel. 585 567 111 http://www.sluch-ol.cz/1024x768/index.html Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Spartakovců 1153 , Ostrava-Poruba Tel. 596 937 816 – 18 http://www.deaf-ostrava.cz/Homepage.htm Mateřská, základní a střední škola pro sluchově postižené – Vsetínská 454, Valašské Meziříčí Tel. 571 622 503, 571 615 641 http://www.val-mez.cz/ Mateřská škola, základní škola a střední škola pro sluchově postižené – Riegrova 1, České Budějovice Tel. 387 022 921 http://www.sluchpostcb.cz/ Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené - Mohylová 90, Plzeň Tel. 378 60 99 39 http://www.sluchpost-plzen.cz/ Střední škola, Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – Štefánikova 549, Hradec Králové Tel. 495 272 398 http://www.neslhk.com/ Základní škola a Mateřská škola pro sluchově postižené – E. Krásnohorské 921, Liberec Tel. 482 416 411 http://www.ssplbc.cz/ Gymnázium, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Ječná 27/530, Praha 2 Tel. 224 942 153 http://www.jecna27.cz/uvod/uvod.htm Střední škola, základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Výmolova 169, Praha 5 - Radlice Tel. 251 555 356 http://www.sksp.org/index.php Základní škola a mateřská škola pro sluchově postižené – Holečkova 4, Praha 5 Tel. 257 323 038 http://www.mujweb.cz/skolstvi/skoly.sp Literatura: GÜNTHER, K. Bilingvální vyučování neslyšících žáků ZŠ. Praha: MŠMT ČR, 2000 HOLMANOVÁ, Jitka. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha : Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Úvod do surdopedie. In Pipeková, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: MU, 2006, s. 127-143. JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002 RÁDLOVÁ, Eva. Speciální pedagogická diagnostika. 1. vyd. Ostrava: Montanex, 2004. 78 s. ISBN 80-7225-114-7. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha : Portál, 2004. 872 s. ISBN 80-7178-802-3. www.tamtam-praha.cz, www.frpsp.cz, www.ruce.cz http://ruce.cz/clanky/79-neslysici-pedagog-jako-vzor http://www.lorm.cz/cs/hluchoslepi/adresar-sluzeb.php#kategorie-2-6