PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Sylaby k okruhu č. 15 Zdravotnická péče - depistáž – vyhledávání SP dětí (pediatr, ORL, foniatr). Plánuje se zavedení celoplošného screeningového vyšetření pomocí OAE v celé ČR. Tento screening se provádí celoplošně např. v Rakousku a Polsku. U nás pouze v některých regionech (Brno, Praha, ČB) a převážně u rizikových skupin. Klasické vyšetření sluchu dle věku dítěte by měl provádět preventivně dětský lékař, a to u všech dětí:  ve 3 měsících  v 9 – 12 měsících  ve 3 letech  před nástupem školní docházky. V dalších případech pak provádí vyšetření sluchu:  vysloví-li rodiče nebo učitel podezření na poruchu sluchu  je-li někdo v rodině (rodiče, sourozenci) sluchově postižený  po onemocnění meningitidou  po aplikaci ototoxických léků  po úrazech nebo operacích hlavy  po opakovaných zánětech středního ucha  je-li opožděný vývoj řeči či při podezření na mentální postižení.  speciálně pedagogická péče – SRP, SPC  sociálně právní péče - sociální dávky a příspěvky  rodinná péče - úzká spolupráce s odborníky  organizace SP - (FRPSP, ČUN a další oblastní organizace pro sluchově postižené) Speciálně-pedagogická péče Středisko rané péče Služby rané péče jsou zajišťovány v rámci služeb sociální prevence – zákon o sociálních službách č. 108/2006  sociální služba zaměřená na pomoc a podporu rodiny dítěte s postižením  sociální integrace rodiny a minimalizace důsledků postižení na vývoj dítěte  klientem je celá rodina  služba je poskytována převážně v přirozeném prostředí (péče terénní, ambulantní)  spolupráce se systémem zdravotní péče V ČR zajišťována včasná intervence u sluchově postižených v rámci střediska rané péče - SRP Tamtam PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., kombi. studium.  v Praze 2001 (www.tamtam-praha.cz), v Olomouci 2005  podpora rodin malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením do do 7 let  cílem je vybavit rodiče informacemi a dovednostmi – snižování míry negativních vlivů zdravotního postižení, integrace dítěte i rodiny do běžného života společnosti, podpořit přípravu dítěte pro následující stupeň výchovně-vzdělávací soustavy Činnost SRP je poskytována:  rodinám malých dětí se sluchovým postižením a kombinovaným postižením  sluchově postiženým rodičům se slyšícími dětmi Činnost SRP:  konzultace v rodinách, poradenská intervence - frekvence návštěvy v rodině 1x za 4 – 6 týdnů  ambulance klinického logopeda, psychologa, foniatra, fyzioterapeuta, sociálního poradce, nácvik audiovyšetření  skupinové terapeutické sezení s psychologem  pobytové akce týdenní a víkendové  videotrénink interakcí  propagace včasné diagnostiky a všeobecná prezentace problematiky sluchově postižených  půjčování literatury, speciálních didaktických pomůcek, ozvučených hraček, počítačových logopedických a didaktických programů  prodej vlastních logopedických a didaktických pomůcek  výuka a tlumočení znakového jazyka Speciálně pedagogické centrum  zajišťuje komplexní péče SP dětem a mládeži od raného dětství do ukončení přípravy na povolání  SPC zřizovány při školách pro SP  obvykle v SPC působí 2 speciální pedagogové, psycholog, sociální pracovnice  vyhláška č. 72/2005, www.msmt.cz Činnost SPC:  poradenská a konzultační činnost  speciálně pedagogická a psychologická diagnostika  depistáž – vyhledávání klientů  terapie – reedukace sluchu, logopedická péče, výuka ZJ, příprava na KI a následná logopedická péče, řešení výchovných a výukových problémů  pomoc při řešení sociálních otázek  péče o integrované děti a žáky PhDr. Radka Horáková, Ph.D. – Katedra speciální pedagogiky PdF MU, jarní semestr 2011. Podklady pro výuku specializace surdopedie, 1. roč. Mgr., kombi. studium. Předpoklady úspěšné rehabilitační péče:  včasná diagnostika  včasné přidělení sluchadel - včasné přidělení sluchadla – do ½ roku - včasně zavedený KI mezi 1-2 rokem  včasná reedukace sluchu a řeči Důvody rané péče:  fázovitost vývoje a velká plasticita mozku – intenzivní stimulace do 2 let (senzitivní vývojová perioda)  důsledky opožděné péče – poruchy vnímání, poruchy sociálních vztahů, emocionální poruchy, opožděný vývoj řeči,… Důsledky sluchového postižení:  ŘEČ – při nedostatečné nebo chybějící sluchové kontrole může být narušena  MYŠLENÍ – vzniká zcela nezávisle na řeči, není řečí deformováno a utváří se jen v oblasti konkrétních jevů. Může být statické a nepohotové.  ORIENTACE V PROSTORU – je omezena, popř. znemožněna. Ztráta zvukového pozadí způsobuje narušení pocitu sebejistoty, je snížen pocit osobní bezpečnosti a zvyšuje se pocit úzkosti – zejména u ohluchlých Doporučené zdroje k tématu: HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In Opatřilová, D.(ed.) Pedagogicko psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami, Brno: MU, 2006, s. 243-281. HRONOVÁ,A.,MOTEJZLÍKOVÁ,J. Raná komunikace mezi matkou adítětem. Praha: FRPSP,2002. SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich sluchově postiženého dítěte. DVD obsahujevideoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (možné objednat na www.frpsp.cz)