Projekt Jméno: Pavlína Gorelová Kód kurzu: SP4MP_MTO2 Téma: Dítě s rinolalií v mateřské škole Výzkumný problém: Zmapování situace výskytu rinolalie u dětí předškolního věku ve vybrané mateřské škole běžného typu a mateřské škole logopedické. Výše uvedené téma jsem si zvolila z toho důvodu, že tento druh narušené komunikační schopnosti stále není dostatečně v povědomí veřejnosti a bylo by dobré, aby se o rinolalii vědělo více. Především učitelky mateřských škol by s tímto problémem měly být obeznámeny, protože ony bývají většinou jedni z prvních odborníků, kterým se dítě dostane do péče a měly by dokázat poruchu u dítěte rozeznat a rodičům doporučit další postupy (logopedickou intervenci). Výzkum v mateřských školách je proto podle mého názoru vhodnou cestou, jak začít do této problematiky učitelky zasvěcovat. Cílem tohoto výzkumu je tedy zmapování současného stavu výskytu rinolalie u předškolních dětí ve vybrané mateřské škole běžného typu a mateřské škole logopedické s následným zpracováním výsledků do přehledných grafů a porovnáním situace mezi těmito dvěma zařízeními. Hlavní výzkumná otázka: Jak velký výskyt rinolalie je aktuálně mezi dětmi navštěvující předškolní zařízení? 1. vedlejší výzkumná otázka: Je vyšší výskyt rinolalie u dětí z mateřské školy logopedické než u dětí z mateřské školy běžného typu?[u1] 2. vedlejší výzkumná otázka: Je vyšší výskyt rinolalie u chlapců než u dívek? 3. vedlejší výzkumná otázka: Je vyšší výskyt rinolalie u dětí nižší věkové kategorie než u dětí jeden rok před nástupem do základní školy? Výzkumná strategie: Jako vhodnější výzkumnou strategii zvolím kvantitativní výzkum, kterým lze lépe vyjádřit požadované závěry výzkumu. Výsledky výzkumu zpracuji pro přehlednost do grafů a tabulek. Teoretická hypotéza: Rinolalie je jednou z nejméně se vyskytujících forem narušené komunikační schopnosti mezi dětmi v předškolních zařízeních. První pracovní hypotéza: Mezi dětmi navštěvující mateřskou školu logopedickou je podstatně vyšší výskyt rinolalie než u dětí z běžné mateřské školy. Druhá pracovní hypotéza: Mezi dětmi navštěvující mateřskou školu logopedickou se vyskytuje rinolalie těžšího stupně než u dětí z běžné mateřské školy. Třetí pracovní hypotéza: Prognóza u dětí s rinolalií navštěvující mateřskou školu logopedickou je podstatně lepší než u dětí z běžné mateřské školy, z důvodu kvalitnější logopedické péče. [u2] Konceptualizace[u3] : Rinolalie je narušení komunikační schopnosti, která postihuje jak zvuk řeči, tak artikulaci. Operacionalizace: Indikátor jedna – dotazník pro rodiče Indikátor dva – Gutzmanova A-I zkouška Indikátor tři – Czermakova zkouška zamlžení Indikátor čtyři – Zkouška nafouknutí tváří Metoda sběru dat: dotazník pro rodiče a zkouška rinolalie Výzkumná populace: děti z běžných mateřských škol a děti mateřských škol logopedických Výzkumný vzorek: děti jedné vybrané mateřské školy na vysočině (jedna třída běžného typu a jedna třída logopedická) a jejich rodiče = účelový výběr vzorku Úryvek z dotazníku: 1. Navštěvoval někdo z Vaší rodiny v dětství logopedii? (v případě kladné odpovědi, odpovězte prosím i na druhou otázku) a) ano b) ne c) nevím d) jiná odpověď 2. Jakou vadu řeči měl tento příbuzný diagnostikovanou? Prosím, co nejpřesněji popište, jaké měl řečové problémy. 3. Od kolika let navštěvuje Vaše dítě logopeda? (pokud možno, prosím, napište s přesností na měsíce, např. od 4 let a 8 měsíců) 4. Jaký je důvod pobytu vašeho dítěte v logopedické třídě mateřské školy? a) opožděný vývoj řeči b) poruchy plynulosti řeči c) poruchy výslovnosti d) problémy s grafomotorikou e) jiné problémy 5. Podstoupilo Vaše dítě adenotomii (seříznutí nosní mandle)? a) ano 1x b) ano 2x c) ne d) jiná odpověď 6. Mívá Vaše dítě rýmu: a) přibližně 1x měsíčně b) 1x za čtvrt roku c) 1x za půl roku d) 1x ročně e) chronickou, téměř trvale celý rok f) jiná odpověď 7. Má Vaše dítě alergie projevující se rýmou? V případě kladné odpovědi, prosím, vypište, jaké alergie Vaše dítě má. 8. Užívá Vaše dítě dlouhodobě nějaký lék(y) na alergie projevující se rýmou? Napište, prosím, název léku, který dítě užívá. a) ano, užívá tento lék(y) b) ne 9. Užívá Vaše dítě léky, uvedené v otázce číslo 8: a) trvale b) sezónně c) jiná odpověď Možné praktické a etické problémy: Dotazník pro rodiče jsem zvolila z toho důvodu, že se z něj mohu dozvědět mnoho zajímavých informací, především z rodinné a osobní anamnézy dětí. Zajímavé by mohlo být srovnání odpovědí rodičů s výsledky následně provedené zkoušky rinolalie u dětí. Jako praktický problém by mohla být návratnost rozdaných dotazníků a také pravdivost odpovědí, které rodiče uvedou. Další problém by mohla být neochota rodičů dotazník vyplnit a na výzkumu se mnou spolupracovat. U zkoušek narušení zvuku řeči vidím jako největší problém náročné zhodnocení závěru zkoušky. Některé lehčí typy jsou poměrně na hranici mezi normou a narušením řeči a proto to v některých případech může být obtížné určit se stoprocentní jistotou. Vhodná by proto byla spolupráce se zkušeným diagnostikem během provádění zkoušek nebo alespoň konzultace u nejasných případů. Seznam literatury: ALLEN, K. E.; MAROTZ, L. R. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-421-2. DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou : Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8. KEREKRÉTIOVÁ, A. Velofaryngální dysfunkce a palatolalie. Praha : Grada publishing, 2008. ISBN 987-80-247-2264-1. KEREKRÉTIOVÁ, A. a kol. Základy logopédie. Bratislava : Univerzita Komenského v Bratislavě, 2009. ISBN 978-80-223-2574-5. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha : Grada publishing, 2006. ISBN 80-247-1110-9. LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. LECHTA, V. Logopedické repetitorium. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladatelstvo, 1990. ISBN 80-08-000-447-9. LECHTA, V. a kol. Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-901-9. ŠIMÍČKOVÁ ČÍŽOVÁ, J. a kol. Přehled vývojové psychologie. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-0629-2. ŠKODOVÁ, E.; JEDLIČKA, I. Klinická logopedie. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-340-6. [INS: :INS] [INS: Doporučuji promyslet znovu výzkumné otázky, hypotézy i sběr dat, tak aby výzkum přinesl zajímavé výsledky. :INS] ________________________________ [u1]Nevyplývá z povahy věci odpověď na tuto otázku? Na sportovním gymnáziu bývá taky více lyžařů než na normálním. [u2]Ty hypotézy jsou dost samozřejmé. Teoretická hypotéza má být východiskem pro pracovní hypotézy, to se u vás neděje. [u3]Jak definujete a budete měřit prognózu?