Metodologie 2 Kód předmětu: SP4MP_MTO2 Vypracovala: Irena Hučíková UČO: 185774 ČÁST 1 Téma: Narušená komunikační schopnost ve vybraných mateřských školkách v regionu Uherské Hradiště Výzkumný problém: Narušená komunikační schopnost u dětí v předškolním věku [u1] Hlavní výzkumná otázka: Analýza výskytu narušen komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku v regionu Uherské Hradiště Vedlejší výzkumné otázky: Jaký je počet dětí s narušenou komunikační schopností[u2] ? Jaké jsou komunikační obtíže u dětí předškolního věku? Jaké pomůcky jsou v mateřských školách používané? Jaké speciálně pedagogické vzdělání mají učitelky vykonávající logopedickou péči v mateřské škole? Jak jsou návrhy učitelek na zlepšení poskytování logopedické péče? Cíl výzkumného návrhu: Ve svém výzkumném návrhu se budu věnovat rozšířenému tématu vzrůstajícího nárustu narušené komunikační schopnosti u dětí v předškolním věku. Jelikož bydlím ve Starém Městě u Uherského Hradiště, zaměřím se na mateřské školy v okolí Uherského Hradiště. [u3] Hlavním cílem tohoto výzkumného návrhu je analyzovat výskyt narušené komunikační schopnosti a zároveň také zjistit, který druh narušené komunikační schopnosti se u dětí ve vybraných školkách v regionu vyskytuje nejčastěji. ČÁST 2 Výzkumná strategie: Jako výzkumnou strategii jsem zvolila kvantitativní výzkum, konkrétně dotazníkové šetření a jejich následnou analýzu. Jako první si vyberu náhodně města a v nich vždy jednu mateřskou školu kterou budu kontaktovat při svém šetření. Domnívám se, že pro mé šetření bude stačit patnáct mateřských škol rozmístěných v regionu Uherské Hradiště. Aby návratnost dotazníků byla co největší, nevolím metodu rozesílání dotazníků poštou nebo mailem, ale volím možnost osobního setkání s řediteli/ředitelkami, které poprosím o vyplnění dotazníků. Osobním rozvozem a následným osobním sběrem bych chtěla zajistit 100% návratnost dotazníků. ČÁST 3 Zvolila jsem kvantitativní metodu výzkumu, formu dotazníku, který bude složen z uzavřených otázek, ale pro detailní zjištění některých jevů se budou v dotazníku vyskytovat také otázky otevřené. Takováto metoda mi umožňuje zjistit poměrně velké množství informací v dané problematice. Také lze takto zmapovat rozsáhlou oblast. ČÁST 4 Hypotézy Teoretické hypotéza: Počet dětí s narušenou komunikační schopností za posledních 10 let vzrostl [u4] Pracovní hypotézy: Narušená komunikační schopnost má vliv na odklad školní docházky Narušená komunikační schopnost se projevuje ve všech jazykových rovinách [u5] Výskyt narušen komunikační schopnosti je u chlapců vyšší než u dívek ČÁST 5 Konceptualizace Komunikace: výměna neboli přijímaní a zpracování, popř. vydávání informací. Mezilidská komunikace se uskutečňuje na různých rovinách a různými formami. Jde o komunikaci jak slovní, tak neslovní. Narušená komunikační schopnost: komunikační schopnost jedince je narušena tehdy, působí- li některá jazyková rovina, případně více jazykových rovin současně rušivě vzhledem k jeho komunikačnímu záměru Předškolní věk: Jde o období, které bývá často vymezováno věkovou hranicí od tří až do pěti let. Předškolní děti bývají plné energie, zvědavosti a nadšení. Jsou neustále v pohybu a do všeho, co je zaujme se pouštějí naplno. Během tohoto období se nadále rozvíjí motorické schopnosti. Ve všem, co děti v tomto věku dělají se projevuje kreativita a fantazie, ať jde o hraní, malování nebo vyprávění. Značně se rozšiřuje slovní zásoba a dochází také k rozvoji intelektu. Dítě se tedy může přesněji vyjadřovat, dokáže lépe řešit problémy a plánovat dopředu. O pravdivosti svého názoru jsou děti v předškolním období pevně přesvědčeny, zároveň si také ale začínají uvědomovat potřeby ostatních a do jisté míry získávají kontrolu nad svým chováním. Operacionalizace Indikátory: docházka do mateřské školy, poskytování logopedické péče, včasná depistáž, návštěva logopedického pracoviště, přidružená postižení. ČÁST 6 Jak jsem již výše uváděla výzkumnou metodou v mém šetření je dotazníkové šetření. Výběr mateřských škol je náhodný, pro tento výběr nejsou žádná kritéria, která by mateřské školy musely splňovat. Volím osobní rozvoz dotazníků a následně také jejich osobní sběr. ČÁST 7 Úryvek v dotazníku (byl graficky upraven pro potřeby tohoto projektu): Dotazník Dobrý den, studuji Speciální pedagogiku na Masarykově univerzitě v Brně. Ve své bakalářské práci se zabývám výskytem narušené komunikační schopností v předškolním věku a touto cestou bych Vás chtěla poprosit o spolupráci. Pro potřeby mého výzkumu a získání údajů Vám přikládám dotazník a prosím o spolupráci při jeho vyplnění.Získané údaje budou podkladem pro mou práci a veškeré údaje budou zpracovány anonymně. Děkuji za Váš čas a spolupráci Irena Hučíková[u6] 1.Kolik dětí je ve třídách ve Vaší MŠ: a) 10-15 b) 16-20 c) 21-25 d) 26-30 e) více 2.Uveďte prosím počet dětí předškolního věku u Vás: -z toho chlapci: -z toho dívky: 3.Uvedťe prosím,kolik dětí předškolního věku ve Vaší škole má narušenou komunikační schopnost: -z toho chlapci: -z toho dívky: 4.Dle Vašeho názoru se výskyt narušené komunikační schopnosti za posledních 5 zvýšil?[u7] a) ano b) spíše ano c) spíše ne d) ne 5.Děti s narušenou komunikační schopností dostávají častěji odklad školní docházky než ostatní: a) ano b) spíše ano c) spíše ne d) nejsem si jistá/ý 6.Uveďte prosím,kolik dětí s narušenou komunikační schopností získá každý rok odklad školní docházky ve Vaší MŠ: 7.Uveďte prosím,zda je ve Vaší školce poskytovaná logopedická péče: a) ano b) ne 8.Uveďte,kdo ve Vašem zařízení vykonává logopedickou péči a) učitelky MŠ b) absolvent bakalářského studia Speciální pedagogiky c) absolvent magisterského studia Speciální pedagogiky d) klinický logoped e) pracovník SPC 9.Uveďte prosím,jaké je vzdělání učitelek ve Vaší MŠ: a) Střední pedagogická škola b) absolvent magisterského studia Učitelství pro MŠ c) absolvent bakalářského studia Speciální pedagogiky d) absolvent magisterského studia Speciální pedagogiky 10.Uveďte prosím jaké je speciálně pedagogické vzdělání učitelek ve Vaší MŠ: a) absolvent bakalářského studia Speciální pedagogiky b) absolvent magisterského studia Speciální pedagogiky c) logopedický kurz d) žádné e) jiné (uveďte prosím jaké) …………………………… 11.Uveďte zda Vaše MŠ spolupracuje s odbornými pracovníky nebo zařízením: a) s SPC pro děti s vadami řeči v Uherském Hradišti b) s jiným SPC c) s klinickým logopedem d) žádná spolupráce 12.Který druh narušené komunikační schopnosti se ve Vaší MŠ vyskytuje nejčastěji a uveďte prosím kolik dětí má tento druh narušené komunikační schopnosti (můžete zvolit více možností): a) opožděný vývoj řeči b) vývojová dysfázie c) koktavost d) breptavost e) mutismus f) dyslalie g) huhňavost h) jiné,uveďte prosím jaké ………………………………….. 13.Jaké další obtíže pozoruje při řeči u dětí v oblasti foneticko-fonologické -zvuková stránka řeči (můžete zvolit více možností): a) neobratnost mluvních orgánů b) záměna hlásek c) nevyzrálost fonematického sluchu (nerozlišuje písmena zvukově podobná) d) nesprávná výslovnost hlásek e) jiné,uveďte prosím jaké ……………………………….. 14.Jaké další obtíže pozorujete při řeči u dětí v oblasti lexikálně-sémantické -slovní zásoba (můžete zvolit více možností): a) malá slovní zásoba b) obtíže s rozšiřováním slovní zásoby c) malé využívání nových pojmů d) problémy se vybavováním,zapamatováním a užíváním nových pojmů e) jiné obtíže,uveďte prosím jaké …………………………. 15.Jaké další obtíže pozorujete při řeči u dětí v oblasti morfologicko-syntaktické-gramatická stránka řeči (můžete zvolit více možností): a) nesprávné skloňování podstatných jmen b) nesprávné stupňování přídavných jmen c) nesprávné časování sloves d) problémy s užíváním zájmen e) nesprávná skladba věty f) častěji užívají věty jednoduché než souvětí g) jiné obtíže (uveďte prosím jaké) ………………………… 16.Jaké další obtíže pozorujete při řeči u dětí v oblasti pragmatické -sociální aplikace (můžete zvolit více možností): a) obtíže s navazováním kontaktu b) obtíže s vedením rozhovoru c) odbíhání od témat rozhovoru d) jiné obtíže (uveďte prosím jaké)…………………………….. ČÁST 8 Možné problémy spatřuji pouze v odmítnutí dotazníků ze strany ředitelů / ředitelek mateřských škol. V tomto případě zvolím jinou mateřskou školu a budu v tom pokračovat tak dlouho, dokud nedostanu 15 vyplněných dotazníků. Formou osobního předávání a taktéž osobního sběru si chci zajistit 100% návratnost dotazníků. ČÁST 9 · ALLEN, K.E., MAROTZ, L.R. Přehled vývoje dítěte : od prenatálního období do 8 let. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. 187 s. ISBN 80-7367-055-0. · DVOŘÁK, J. Logopedický slovník : terminologický a výkladový. 3., upr. a rozš. vyd. Žďár nad Sázavou : Logopedické centrum, 2007. 248 s. ISBN 978-80-902536-6-7. · KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. · KLENKOVÁ, J. Logopedie. 1.vyd. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9. · KURIC, J. Ontogenetická psychologie. Praha: SPN, 1986. · LANGMEIER, J., LANGMEIER. M., KREJČÍŘOVÁ D. Vývojová psychologie: s úvodem do vývojové neurofyziologie. Praha: H&H 1998. ISBN: 80-86022-37-4. · LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1284-9. · LECHTA, V. a kol. Logopedické repetitórium. 1. vyd. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. · LECHTA, V. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. 1.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5. · LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-038-7. · ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. · SOVÁK, M. Logopedie předškolního věku. 3.vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989. [DEL: :DEL] [INS: Projekt není příliš zdařilý, jeho jednotlivé části spolu nekorespondují. :INS] [INS: Kladete výzkumné otázky respondentům, což je hrubá chyba. :INS] ________________________________ [u1]Problém by měl být konkrétnější než téma. [u2]Takže budete zkoumat všechny děti předškolního věku v regionu Uherské hradiště? [u3]To je pochopitelné, ale nedávala bych to do názvu nebo tématu projektu. Pokud tento region ovšem nevidíme jako specifický z hlediska vašeho tématu, což asi není ten případ. [u4]1. Nesmyslně formulovaná hypotéza. 2. Nemůžete získat data pro její ověření. 3. Z teoretické hypotézy by měly vycházet pracovní, což ve vašem případě není splněno. Hypotézy nemáte dobře navázány na výzkumné otázky. [u5]Špatně formulované hypotézy. Nechápu jejich návaznost na zkoumání prostřednictvím dotazování ředitelů a ředitelek školek v regionu UH. [u6]Otázky v dotazníku často nemají žádnou souvislost s hypotézami. [u7]1. V hypotéze máte 10 let. Tuto informaci nelze získávat tak, že se zeptáte ředitelů!!!!