VZDĚLÁVÁNÍ A PROFESNÍ PŘÍPRAVA ŽÁKŮ A STUDENTŮ SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM ¡ Mladší školní věk § školní období – fáze píle a snaživosti (Erickson, 1963 § nástup do školy – důležitý sociální mezník, potvrzení normality § hodnocení sebe a ostatních, srovnávání § volba formy vzdělávání – zátěž? § speciální škola ▪ odlišnost školy, děti s podobným postižením, internát § integrace ▪ izolace ve skupině, úroveň kompetencí odlišná, od zdrav. Spolužáků, sebeprosazení ¡ Starší školní věk § sociální úkol – osamostatnění z vazby na rodinu a hledání vlastní identity § ukončení puberty - volba povolání a diferenciace zájmů § začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání § puberta pro ZP náročnější – nedostatek kompetencí, revolta, trvalost handicapu § vzdělávání v integraci – dobrý prospěch X špatný prospěch ¡ Adolescence § období vlastní identity a fáze přípravy na povolání § na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity) § poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu ▪ vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity) ▪ vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy) § rodiče § volba povolání - omezení výběru, ovlivnění rodiči, nereálné představy § partnerství, popř. rodičovství – potvrzení normality ¡ Adolescence II § odchod ze základní školy - eliminace rovnosti rolí žáka § přechod do zaměstnání ▪ zařazení mezi zdravé ▪ plnoletost jako sociální i právní mezník ▪ nezaměstnanost (ohrožení seberealizace, sociální adaptace adaptace → pasivita) ▪ prestiž a rovnocennost ve společnosti ¡ Vzdělávání na základní škole § hlediska pro výběr vzdělávání ▪ složky školní zralosti ▪ osobnostní rysy dítěte ▪ vybavení školy (materiální i personální) ▪ umístění školy ▪ akceptace vady dítětem a rodinou § druh a stupeň vady zraku § rámcový vzdělávací program pro základní školy § klíčové kompetence (k učení, řešení problémů, komunikativní, sociální a personální, občanské a pracovní) § specifické kompetence (práce s pomůckami, POSP, atd.) ¡ Základní škola pro zrakově postižené § Vyhláška č. 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami… § Učební plán základní školy pro zrakově postižené – speciální podpora ▪ předměty speciální péče ¡ POSP ¡ zraková stimulace ¡ speciální příprava psaní a čtení bodového písma ¡ práce s kompenzačními pomůckami ▪ předměty psaní na počítači a práce na počítači ▪ volitelné předměty ▪ nepovinné předměty § vybavenost škol ¡ Integrované vzdělávání ¡ podle Vyhlášky č. 73/2005 Sb. o přijetí rozhoduje ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce ¡ podpora speciálně pedagogického centra ¡ faktory úspěšné integrace § týmová práce učitelů § žák s postižením § spolužáci § rodiče § ostatní odborníci ¡ Podpora a specifika při výuce žáka se zrakovým postižením § informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka § podmínky pro vypracování úkolů § správné osvětlení a optimální pracovní místo § začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod § verbalizace, názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci ¡ Specifika výuky předmětů § Jazyková výuka a humanitní předměty ▪ výcvik paměti a technika zápisu ▪ volba správného komunikačního prostředku a práce s textem § Přírodní vědy ▪ Modely, reliéfní obrázky ▪ Speciální sady a pomůcky ▪ Audiovizuální nahrávky § Estetické vědy § Tělesná výchova ▪ Informovanost o diagnóze a omezeních z toho vyplývajících ¡ Vzdělávání na střední škole a profesní příprava § Integrované vzdělávání § Speciální vzdělávání - Vyhláška č. 73/2005 ▪ SOU pro zrakově postižené ▪ OU pro zrakově postižené ▪ Praktická škola pro zrakově postižené ▪ Gymnázium pro ZP ▪ Střední odborná škola pro ZP ▪ Konzervatoř pro ZP ¡ Současný přehled středních škol pro zrakově postižené § Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) – gymnázium, obchodní akademie a obchodní škola § Střední škola Aloyse Klara (Praha) - keramická výroba, kartáčnické a košíkařské práce, keramik, čalouník, knihař, rekondiční a sportovní masér, textilní výtvarnictví § Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) – hudba, zpěv, ladění klavírů a hudebně kulturní činnost § Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka § Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) – obchodní akademie, sociální péče, masér sportovní a rekondiční masér, práce ve zdravotnických zařízeních, tkalcovské práce § třídy obchodní akademie při Obchodní akademii Opava ¡ DÍTĚ SE ZRAKOVÝM A KOMBINOVANÝM POSTIŽENÍM A JEHO VZDĚLÁVÁNÍ ¡ Žák s více vadami § Žák s více vadami, žák se souběžným postižením více vadami, žák s kombinovaným postižením, s multihandicapem § Žák s více vadami je žák s postižením současně dvěma nebo více na sobě kauzálně nezávislými druhy postižení, z nichž každé by vzhledem k hloubce a důsledkům opravňovalo k zařazení do speciální školy příslušného typu. Věstník MŠMT ČR č. 8/1997 ¡ Žák se zrakovým a kombinovaným postižením ¡ heterogenní skupina § společný znak – zraková vada, která dominuje § postižení různého druhu a stupně § nová kvalita postižení ¡ vrozené kombinované postižení X získané přidružené postižení nebo celý komplex postižení ¡ Charakteristika dětí se zrakovým a kombinovaným postižením I ¡ Časté zrakové diagnózy § CVI § kongenitální katarakta § atrofie zrakového nervu § ROP § Malfunkce oka ¡ Charakteristika dětí se zrakovým a kombinovaným postižením II ¡ kognitivní oblast ¡ snížení mentální úrovně ¡ pasivita ¡ omezení kompenzačních smyslů ¡ podněty musí být mnohokrát opakovány ¡ motorická oblast ¡ často omezena tělesným postižením ¡ sociální oblast ¡ narušená komunikace ¡ komunikace jako prvek učení i edukace ¡ Vzdělávání ¡ základní školy praktické a speciální pro daný typ postižení ¡ speciální třídy při běžných školách ¡ individuální integrace ¡ Strategie při vzdělávání KP dětí ¡ osvojení aktivit v kontextu prostředí, režimu a rituálů ¡ využívání názorných, konkrétních předmětů přes hmatovou zkušenost ¡ mnohonásobné opakování ¡ strukturace učení ¡ omezené kompenzační mechanismy - využití funkčního vidění ¡ dostatečný přísun stimulace – odbourání pasivity, syndromu bezmocnosti ¡ Hluchoslepota jako nejzávažnější kombinace vad ¡ nejzávažnější kombinace je hluchoslepota ¡ duální senzorické postižení ¡ speciální třídy pro hluchoslepé děti při ZŠ pro SP v Olomouci a Berouně ¡ vzdělávání na školách pro sluchově či zrakově postižené, na školách pro děti s více vadami ¡ LORM – Společnost pro hluchoslepé ¡ Tyfloservis, o. p. s. ¡ VIA - Sdružení hluchoslepých ¡ Záblesk – Sdružení rodičů a přátel hluchoslepých dětí