Dotazník - návratnost NÁVRATNOST •Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. •Návratnost = Poměr mezi vydanými dotazníky a vyplněnými dotazníky zařazenými ke zpracování • v % (výborné výsledky 70 % a více, ale u telefonických výzkumů třeba jen 25 %). •Do návratnosti zasahuje nekontaktování (technické problémy, špatný seznam), obtížné kontaktování (respondenta nelze zastihnout, nejde smluvit schůzku) a odmítnutí •Jeden z klíčových ukazatelů kvality dat •Má být pravdivě sdělována ve výzkumných zprávách Jednalo se o stratifikovaný (2. nebo 3. stupňový) náhodný výběr Co má vliv na návratnost? •Charakteristika respondenta, sociální kontext, životní styl •Téma výzkumu, metoda administrace dotazníku, délka a komplexnost dotazníku, počet kontaktování, budování tazatelské sítě, odměna (?) Příčiny klesající návratnosti v posledních desetiletích a)„přezkoumaná“ populace, záměna výzkumu s marketingem – pokles odmítnutí b)změny životního stylu – je obtížné respondenty zastihnout – zvláště některé Obtížně kontaktovatelní jsou zejména: •Starší ženy žijící samy •Rodiny s dětmi a pracujícími rodiči •Lidé z nižších vrstev (strach z autorit, nedůvěra, nízké IQ) •Hodně bohatí •Obyvatelé v chráněném režimu bydlení (domovy důchodců, bytové bloky s vrátnými, satelitní městečka) •