Vědecké zkoumání je •Systematické, organizované, plánované •Respektující pravidla •Empirické •Objektivní •Verifikovatelné a opakovatelné •Otevřené kontrole •Kumulativní •Přinášející zobecňující vysvětlení - teorie Vědecká teorie •zobecňující vysvětlení, která vycházejí z informací získaných vědeckou metodou •organizuje empirické poznání Přírodní vs. sociální věda •4 FeS + 7 O2(g) → 4 SO2(g) + 2 Fe2O3(s) •an = a1 + (n - 1)d •s = v . t • •Deterministické závěry x pravděpodobnostní závěry •Univerzální platnost závěrů x omezená platnost závěrů •Kauzalita x obtížné nalezení důkazů o kauzalitě • (3 podmínky kauzality - V soc. vědách je obtížné dostát všem podmínkám kauzality: 1.Existence souběžných změn v obou proměnných 2.Vyloučení existence další, vnější příčiny 3.Logické pořadí změn (Disman, 1998:15) Proč? •Rozsáhlost přirozených systémů v soc. vědách •Různé typy zkreslení •Aktér, který má své motivy, záměry, cíle • •Co z toho vyplývá? • •Nelze dosáhnout úplně popsaného přirozeného systému, pracujeme vždy s redukovaným popisem reality. • Pomůže nám experiment? •Klasický experiment – náhodné rozdělení do experimentální a kontrolní skupiny, 1. měření, vystavení experimentální proměnné (kontrolované výzkumníkem), 2. měření •Alternativa klasického experimentu: následné pozorování na dvou skupinách •Limity experimentu Lze použít experiment? •Vliv dramaterapie na socializaci osob bez domova •Srovnání lázeňské a medikamentózní léčby epilepsie •Co lépe působí na rozvoj vědomostí a znalostí žáků: týmové nebo tradiční vyučování? •Hawthornský efekt