Sestavujeme dotazník •Co má vliv na jeho podobu? -koncepty a indikátory, které jsme pro ně vyvinuli – zahrneme měření závislé proměnné, nezávislé proměnné a demografických údajů -způsob, jakým budeme analyzovat data -metoda administrace dotazníku Související otázky -Jak se rozhodovat o způsobu administrace dotazníku? -Odměňovat respondenty, nebo ne? Ve vztahu k tomu, co je třeba měřit Ve vztahu k populaci Ve vztahu ke vzorku - návratnost Náklady – finanční, časové Technické možnosti (tazatelé atd.) Míra anonymity Míra obtěžování Možnost zkreslení výsledku tazatelem či samotným respondentem – nízká kontrola nad sběrem dat v případě dotazníku Co všechno měříme otázkami v dotazníku? 1.Chování (co lidé dělají) 2.Postoje (co si myslí, že je žádoucí) 3.Znalosti 4.Charakteristiky respondenta 5. Formulace otázek •1) Je otázka jednoduchá? (vyhněte se žargonu, technickým termínům, negativním formulacím) •„Je vaše domácnost patriarchální nebo matriarchální?“ •„Myslíte si, že jsou neplodní lidé stigmatizováni?“ •„Myslíte si, že marihuana by neměla být dekriminalizována?“ •„Souhlasíte s tím, že bývalí spolupracovníci StB nemají zastávat vysoké funkce ve státní správě? Ano - Ne.“ • Formulace otázek •2) Může být otázka zkrácena? • •„Jak si vysvětlujete to, že během tak dlouhé doby, co jste vy ani manžel nepraktikovali žádnou metodu antikoncepce, nedošlo k početí, a přitom lékař nezjistil žádnou příčinu neplodnosti?“ • • •„Kolikrát jste za posledních šest měsíců hovořil s lékařem kvůli Vašim zdravotním obtížím, ať už to byl Váš praktický lékař nebo specialista; neberte prosím v úvahu případy, kdy jste věc jen konzultoval se známým, který je lékařem." • Formulace otázek •3) Není otázka dvojitá? • •„Jak často se stýkáte se svými rodiči?“ •„Pokládáte problémovou metodu za účelný prostředek aktivizace žáků a používáte ji? •„Je pro vás lékař hlavním zdrojem informací a rad ohledně onemocnění vašeho dítěte?“ • • • Formulace otázek •4) Není otázka sugestivní? •„Myslíte si, že stát by měl podporovat budování jeslí, i když způsobují deprivaci?“ •„Souhlasíte s prezidentovým názorem na Ústavu?“ •„Myslíte si, že ženy by se měly plně věnovat svým dětem po celou dobu rodičovské dovolené?“ •„Byl jste bezdomovcem proto, že ceny podnájmů v Brně jsou vysoké?„ •„Vzhledem k současnému stavu ekonomiky, myslíte že investovat na burze je dobrý nápad?“ • • Pozn. Jak je důležitá formulace …. •Souhlasíte s poskytnutím české vojenské nemocnice v Afghánistánu? •X •Souhlasíte s nasazením české vojenské nemocnice v Afghánistánu? • Formulace otázek •5) Je otázka konkrétní? • •„Slaví se ve vaší rodině svátky?“ •„Jak často vídáte svou matku“? •„Jak často chodíte do kina?“ a)často b)ne moc často c)zřídka d)nikdy • •„Kolik je váš průměrný příjem?“ •„Kolik máte dětí?“ Formulace otázek •6) Nevzniká efekt sociální žádoucnosti odpovědi? -Tendence respondentů zabránit tomu, aby vypadali špatně – zábrana odhalit postoj, který se neshoduje s normami ve společnosti -Snaha vyhnout se ohrožení -Přesná odpověď narušuje respondentů obraz sebe sama Efekt vynucené odpovědi •7. Nevzniká tzv. efekt vynucené odpovědi? Zná respondent odpověď? • •Př. Souhlasíte se změnou zákona o sociálních službách? • •Řešení: Užít filtrační otázky; Dát mezi varianty odpovědí „nemám názor“, nebo „nevím“ Jak se ptát na citlivá data? -zaručit anonymitu -zdůraznit význam správnosti odpovědi -redukovat roli tazatele (kartičky, ilustrace, piktogramy, viněty) -musí být jasná spojitost otázky s cílem výzkumu -úvod či předcházející série otázek, která respondenta uklidní (všechny odpovědi jsou ok), poskytne kontext -pozor na míru detailnosti (obecnější kategorie – př. příjem, kouření marihuany) -nepřímé otázky (projekční otázky, odkazy na ostatní – př. „jaký je člověk, který“; měření rasismu prostř. popisů nebo fotografií urč. jednání u většinové a minoritní populace) • Dramaturgie dotazníku •Úvod •Demografické otázky nakonec! •Užívat filtrační otázky •Střídat typy otázek a formáty odpovědí •Střídat pozitivní a negativní formulace Formáty odpovědí •Nabídnuté kategorie musí být a)Vyčerpávající b)Vzájemně se vylučující • Formáty odpovědí •1) Lickertova škála •„Stát by měl podporovat církevní instituce“ a)Rozhodně ano b)Spíše ano c)Nevím d)Spíše ne e)Rozhodně ne Formáty odpovědí •2) Sémantický diferenciál (pozor, vyžaduje úvod a pečlivý design) •prostředek na měření významů, jemných konotací •využívá protichůdných adjektiv • • • Formáty odpovědí •3) Seznam na výběr •Jakým aktivitám se věnujete ve volném čase? -práce na zahrádce -četba -sport -kutilství -ruční práce -setkávání s přáteli … Formáty odpovědí •4) Řazení •„Co je pro vás důležité při výběru partnera?“ •Vzhled •Charakter •Příjem •Rodinné zázemí •n. vyberte tři nejdůležitější atd.