Metodologie 2: Lekce 4 Mgr. Lenka Slepičková Kvalitativní výzkum •Interpretativismus •Induktivní logika (postup od konkrétního k obecnému) •Cílem je vytváření teorie • • (u surveye jesou to otázky kdo, co, kde, kolik, jak moc?) (u surveye jesou to otázky kdo, co, kde, kolik, jakk Příklad problému, který jde studovat kvalitativně i kvantitativně – vztah mezi bohatstvím rodiny a výsledky dětí Princip indukce •Pozorování •Nalezené pravidelnosti •Předběžné závěry •Teorie Je třeba číst něco, než začneme výzkum? Charakteristiky kvalitativního výzkumu •Sběr mnoha informací o málo jedincích •Komplexní obraz o problému, důraz na kontext •Texty jako data •Nestandardizované techniky sběru dat •Flexibilní metodologie •Souběžný sběr a analýza dat •Záměrný výběr vzorku •„Literární“ výstup • případ Kvantitativní x kvalitativní výzkum (shrnutí) •dedukce x indukce •testování hypotéz x vytváření teorie •vysoká standardizace x nízká standardizace •málo informací o mnoha j x mnoho informací o málo j •generalizace na populaci x generalizace na populaci obtížná •vysoká reliabilita x nízká reliabilita •nízká validita x vysoká validita •testujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech x hledáme, zda v datech existuje nějaká struktura Metody sběru dat •NESTANDARDIZOVANÉ 1)Hloubkový rozhovor 2)Pozorování 3)Studium dokumentů • Typy výzkumu •Případová studie •Analýza dokumentů •Biografický výzkum •Etnografický výzkum •Zakotvená teorie •Fenomenologický výzkum •