Úkol č. 1: Příklad •Téma: •Neverbální komunikace u sociálně znevýhodněných jedinců •Výzkumný problém: •Vliv dramatické výchovy na rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním •Výzkumná otázka: •Můžou určité metody a techniky dramatické výchovy pozitivně ovlivnit rozvoj neverbální komunikace u dětí se sociálním znevýhodněním? • Úkol č. 1: Příklad •Téma: Logopedická prevence u dětí •Problém: Logopedická prevence u dětí v mateřských školách v malých a velkých městech •Otázka: Jaký vliv má velikost města na zajišťování logopedické prevence dětem navštěvujícím mateřské školy běžného typu? • Časté chyby •1. Na otázku lze odpovědět jen „ano/ne“ •2. Není reálné na otázku výzkumem odpovědět • Mohou záporné postoje mladých lidí k osobám s postižením ovlivnit chování budoucích generací? • Dosahuje dítě vychované chůvou lepších výsledků, než-li vychované vlastními rodiči? • Proč nejsou obnovitelné zdroje používány ve větším měřítku? • Jak ovlivňuje nedostatek mateřské lásky začlenění dítěte do společnosti? • • 3. Otázka objevuje Ameriku •Navštěvují galerie častěji lidé s vysokoškolským vzděláním, středoškolským vzděláním, nebo lidé vyučení? •Souvisí dosažené vzdělání dětí se vzděláním rodičů? •Vyskytuje se stále šikana na našich základních školách? • • • 4. Otázka je etickým nebo politickým problémem •Měly by být homosexuálním párům umožněny adopce? •Je správné, aby lidé vstupovali do manželství několikrát za život? •Proč si dnes nikdo neváží rodiny? 5. Dopředu vím, k jakým závěrům dojdu: •„Cílem mého výzkumu je prokázat léčebné účinky aromaterapie na dýchací problémy.“ •……………. •Otázka: Lze jedince pozitivně stimulovat výtvarnou tvorbou? Může se stát výtvarná činnost komunikačním mostem mezi učitelem a žákem? •Cílem výzkumu je přiblížení a popis využití prvků arteterapie u jedinců s mentálním postižením pomocí praktických příkladů. Dále pak předložení určitého důkazu, že lze jedince s mentálním postižením pozitivně stimulovat výtvarnou tvorbu. • Pěkný úvod výzkumu •Téma: Problematika žáků se specifickými problémy učení •Výzkumný problém: Profesní orientace u žáků se specifickými problémy učení •Výzkumná otázka: Jaký je dopad specifických poruch učení na profesní orientaci žáků 9. tříd základních škol? •Problematika specifických poruch učení je v dnešní době velmi rozšířená a stává se •aktuální pro větší počet dětí i dospělých, kteří se se svými „dys“- poruchami potýkají •nejen při vzdělávání, ale i v běžných životních situacích, jako je například i profesní •orientace a uplatnění. Cílem mého výzkumu je zjistit, jak „dys“- poruchy ovlivňují/omezují výběr středoškolského případně i vysokoškolského vzdělávání a následně výběr povolání. Jde o zmapování průchodu studiem vybraných žáků s rozdílnými specifickými poruchami, vliv těchto poruch na školní prospěch a úspěšnost příjetí do dalšího vzdělávacího stupně. Dobrý příklad •TÉMA: Videotrénink •VÝZKUMNÝ PROBLÉM: Využití videotréninku při výuce angličtiny •OTÁZKA: Je výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka AJ pomocí běžně používaných vyučovacích metod na ZŠ? •Proč je zvolené téma relevantní? •Technika videotréninku se úspěšně využívá v různých vědeckých disciplinách. Bohužel však zatím neproběhlo mnoho výzkumů zabývajících se využitím této metody ve výuce cizího jazyka. Vzhledem k tomu, že užitím této techniky zdokonalujeme schopnosti potřebné k učení obecně, existuje předpoklad, že využití této techniky výuku cizího jazyka zefektivní. •Cíl výzkumu •Cíl výzkumu je definován v otázce a to je-li výuka AJ s využitím videotréninku efektivnější než výuka za použití běžných vyučovacích postupů a metod. Méně dobrý příklad •Výzkumný problém: Jde o komplexní pohled na problematiku komunikace neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími, chci se zaměřit na vývoj komunikace od minulosti až po současnost a zamyslet se nad možnostmi vývoje techniky komunikace v blízké budoucnosti. •Cílem této práce je zpracování názorů a odpovědí věkově rozdílné skupiny lidí se sluchovou vadou. Zaměřím se i na zkušenosti slyšících z pedagogického a lékařského hlediska, kteří pracují i s neslyšícími lidmi. •Úvod: V tomto výzkumu se budu zabývat názory lidí se sluchovým postižením (např. jaká byla dřívější komunikace u sluchově postižených, na jaké úrovni je technicky lepší komunikace v současnosti apod.). Mým cílem výzkumu je zjistit a zhodnotit vývoj možností v používání techniky v komunikaci neslyšících a nedoslýchavých se slyšícími lidmi. Budu zkoumat finanční dostupnost možnosti pořízení potřebných pomůcek pro kompenzaci ztráty sluchu. Dále se budu zabývat zvládáním technické obsluhy náročnějších zařízení. Chci se dotazovat přátel v mém věku, lidí středního věku (známí mých rodičů, případně rodiče mých kamarádů), seniorů, oslovím i učitele z mé bývalé základní školy a její zaměstnance. Požádám o spolupráci i paní doktorku a sestru z foniatrie, kam docházím na kontroly. Vzorek bude sestaven ze slyšících , neslyšících i sluchově postižených lidí. • Výzkum podle účelu •Exploratorní •Elaboratorní •Deskriptivní •Explanační •Evaluační Kvantitativní nebo kvalitativní výzkum? •Práce s čísly x práce se slovy, významy •Ověřování hypotéz x vytváření teorie •Zjišťujeme, zda konkrétní struktura existuje v datech (víme přesně, jaká data pro toto zjištění máme sbírat) x sledujeme, zda je v datech nějaká struktura (sbíráme všechna dostupná data) Kdy zvolit kvantitativní přístup? • •Fenomén, o kterém máme nějaké informace •Aplikace teorie •Dokážeme zformulovat hypotézu, známe proměnné •Ambice zobecňovat závěry na populaci Kdy zvolit kvalitativní přístup? •Nové téma, neexistují teorie, je těžké identifikovat proměnné •Je třeba studovat aktéry v jejich přirozeném prostředí •Zájem o význam, interpretace, porozumění z pohledu aktérů •Nemáme-li ambici zobecňovat naše závěry na populaci •