Případová studie • • •Případ jako v čase a prostoru uzavřený a provázaný systém, který studujeme v jeho komplexitě a v kontextu (časovém, prostorovém, ekonomickém, kulturním, sociálním) •Případem (jednotkou analýzy)může být: člověk, komunita, vztahy, organizace nebo instituce, událost, role •Různé techniky sběru dat: pozorování (zúčastněné i nezúčastněné), rozhovor, analýza dokumentů, artefaktů, focus group… (i kvantitativní) •Cíle případové studie: deskriptivní, explorační i explanační • Kdy dělat případovou studii? •Pokud potřebujeme k zodpovězení výzkumné otázky zapojit více sběrů dat •Zkoumáme-li jeden konkrétní fenomén – ať už takový, který může reprezentovat celou třídu jevů, nebo unikátní •Potřebujeme-li doplnit data získaná jinou metodou •U těžko prokazatelných kauzálních vztahů •Jak působí dramaterapie na socializaci bezdomovců? • Kroky při provádění případové studie •Téma, problém •Hlavní výzkumná otázka a vedlejší výzkumné otázky •Co je mým případem (definice případu a jeho hranic)? •Jak budeme sbírat data (techniky sběru dat)? •Kde budeme sbírat data (výběr případů)? •Sběr dat •Analýza •Interpretace, závěry Co si počnout s nasbíranými daty? •induktivní analýza, při které se témata pozvolna vynořují z nasbíraného materiálu •vyžaduje kreativitu, aby bylo možné nestrukturovaná kvalitativní data významově uspořádat a propojit pomocí vyprávění o sledovaném případě •analýza datového materiálu má vést k odhalení a k popisu klíčových témat chlapec pozorující brouka Co to v praxi znamená? 1.Na začátku všeho je text nebo jiný dokument (co všechno je předmětem analýzy?) 2.Tento text je třeba zorganizovat – opakované čtení textu a kódování (od popisných – otevřených po abstraktní), vybrat to nejdůležitější, rozčlenit text na kousky 3.Vytváří se kategorie nadřazené kódům a definují se vztahy mezi nimi – kusy textu označené jaké významné se propojují 4.Během celého procesu výzkumník píše poznámky a postupně tak kategorie rozpracovává a vytváří teorii 5.Analýza jako vytváření nového textu na podkladě posbíraných dat – redukce dat, expanze textu výzkumníka 6.Pozor, analýza je vedena zájmem o významy spíše než o fakta! Navrhovaná struktura případové studie •Představení tématu, problému, a výzkumných otázek •Představení metodologického postupu •Popisná část: Popis případu a jeho kontextu •Analytická část: Nejdůležitější témata •Závěry výzkumníka • • • • R Námitky proti případové studii •1. Není dostatečně systematická, postup je nahodilý •není to tak, výzkumník musí dokumentovat vše co dělá • •2. Jak můžeme zobecňovat, když zkoumáme jen jeden případ? •našim cílem je prohloubit teorii, nikoli zobecňovat na populaci a přinášet odpovědi na otázky „kolik“ „jak často“ atd. • •3. Udělat případovou studii je jednoduché, člověk prostě řekne, jak to je •případová studie je velmi náročná na kvality výzkumníka, neboť její postup není nijak rutinizován, je třeba se v každé fázi procesu rozhodovat, co dál. Jen dobrý výzkumník umí využít nečekaných objevů a nenechá se jimi polapit do pasti Příklad 1: Reakce kampusu na incident se střelcem 1.Úvod – uvedení do problematiky (vzrůst násilných incidentů v kampusu, konkrétní incident se zbraní, proč je potřeba věnovat mu pozornost) 2.Výzkumné otázky: Co se stalo? Kdo všechno na incident reagoval? Jaké typy reakcí se objevily v období osmi měsíců po události? Jaké teoretické konstrukty nám pomohou pochopit reakci kampusu? 3.Podrobný popis události/případu 4.Popis vlastního výzkumu (metodologie) •5. Výsledky analýzy • - Odmítání • - Strach • - Bezpečnost • - Oživování traumatických zážitků • - Plánování v kampusu •6. Diskuse (rozdělení reakcí do dvou kategorií, propojení s teorií) 1. 1.