PŘÍLOHA II DOTAZNÍK NÁCHYLNOSTI KE STRESU U UČITELE (Převzato z Hennig, C. - Keller, G.: Antistresový program pro učitele. Praha, Portáli996.) JAK JSEM NA TOM? vždy často někdy zřídka nikdy 1. Obtížně se soustřeďuji. 4 3 2 1 0 2. Nedokážu se radovat ze své práce. 4 3 2 1 0 3. Připadám si fyzicky „vyždímaný(á)". 4 3 2 1 0 4. Nemám chuť pomáhat problémovým žákům. 4 3 2 1 0 5. Pochybuji o svých profesionálních schopnostech. 4 3 2 1 0 6. Jsem sklíčený(á). 4 3 2 1 0 7. Jsem náchylný(á) k nemocím. 4 3 2 1 0 8. Pokud je to možné, vyhýbám se odborným rozhovorům. 4 3 2 1 0 9. Vyjadřuji se posměšně o rodičích žáků i o žácích. 4 3 2 1 0 10. V konfliktních situacích ve škole se cítím bezmocný(á) 4 3 2 1 0 11. Mám problémy se srdcem, dýcháním, trávením... 4 3 2 1 0 12. Frustrace ze školní práce narušuje moje soukromé vztahy. 4 3 2 1 0 13. Můj odborný růst a zájem o obor zaostává. 4 3 2 1 0 14. Jsem vnitřně neklidný(á) a nervózní. 4 3 2 1 0 15. Jsem napjatý(á). 4 3 2 1 0 16. Vyučování omezuji na pouhé zprostředkování učiva. 4 3 2 1 0 17. Přemýšlím o odchodu z učitelského povolání. 4 3 2 1 0 18. Trpím nedostatkem uznání a ocenění. 4 3 2 1 0 19. Trápí mne poruchy spánku. 4 3 2 1 0 20. Vyhýbám se účasti na dalším vzdělávání. 4 3 2 1 0 21. Hrozí mi nebezpečí, že ztratím přehled o dění v oboru. 4 3 2 1 0 22. Cítím se ustrašený(á). 4 3 2 ' 1 0 23. Trpím bolestmi hlavy. 4 3 2 1 0 24. Pokud je to možné, vyhýbám se rozhovorům se žáky. 4 3 2 1 0 ZPRACOVÁNÍ VÝSLEDKŮ Z dosažených hodnot můžete vyčíst svůj individuální stresový profil. Maximální hodnota každé oblasti je 24, minimální 0. Čím vyšší je skóre, tím vyšší úroveň stresu. Kognitivní oblast: č. 1.......+ č. 5......+ č. 9......+ č. 13......+ č. 17......+ č. 21......=......... Citová oblast: č. 2......+ č. 6......+ č. 10......+ č. 14......+ č. 18......+ č. 22......=......... Tělesná oblast: č. 3......+ č. 7......+ č. 11......+ č. 15......+ č. 19......+ č. 23......=......... Sociální oblast: č. 4......+ č. 8......+ č. 12......+ č. 16......+ č. 20......+ č. 24......=......... Součtem hodnot všech čtyř oblastí získáte číslo, označující celkovou míru vaší náchylnosti ke stresu a syndromu vyhoření. Maximální hodnota je 96. minimální 0. Čím vyšší je skóre, tím vyšší úroveň stresu. Kognitivní oblast......+ citová oblast......+ tělesná oblast......+ sociální oblast......=......... 71