PŘÍLOHA IV POSTUP PŘI PRÁCI S PREFERENČNÍM MOTIVAČNÍM DOTAZNÍKEM (Podle: Hrabal, V.: Jaký jsem učitel, Praha, SPN 1988, str.97 a další) Instrukce: Jak jistě sám dobře víš, jsou veliké rozdíly mezi žáky v tom, proč se ve škole snaží. Existují dokonce různé důvody, proč jsou žáci snaživí v různých předmětech. Dotazník, který máš před sebou, se právě na tyto důvody ptá. Nezáleží v něm na tom, jak mnoho a jak často se snažíš, ale na tom, proč se snažíš něco naučit. Otázky obsahují nejběžnější důvody, pro které se žáci učí. Tvým úkolem bude vybrat vždy ze dvou důvodů ten, který pro tebe více platí v... (doplňte předmět). V dotazníku nejsou dobré a špatné důvody, všechny se mohou u žáků vyskytovat a pomáhají jim v učení. Odpovídej proto tak, jak tě napadne hned po přečtení dvojice otázek. Odpověď vyznač křížkem u jednoho nebo druhého důvodu, podle toho, který pro tebe více platí. Někdy se stává, že žáci mají problémy s výběrem platné odpovědi a raději by volili „něco mezi". Vtom případě odpovídáme, že nikdo se nechová vždycky úplně stejně, ale přece jedno chování nebo důvod je častější než to druhé - to by měl žák označit, i když někdy dochází i k opačnému chování. Vyhodnocení: Výsledky zpracováváme následujícím způsobem: Sečteme křížky u jednotlivých typů otázek a zapíšeme k římským číslicím. Vysvětlení motivačních kategorií: I = pozitivní sociální motivace II = poznávací motivace III = morální motivace - pocit povinnosti IV = obava z následku V = touha po vyniknutí a prestiži VI = dobrý pocit z dobrého výkonu Tím dostaneme pro každého žáka jeho vlastní strukturu důvodů. Z výsledků jednotlivých dotazníků pak sestavíme tabulku, do které přidáme prospěch žáka tak, jak byl klasifikován v daném vyučovacím předmětu. Dále postupujeme takto: a) vypočítáme průměry pro údaje v každém sloupci a průměrný prospěch třídy. Vlastní podíl na motivaci může učitel zjistit bud' srovnáním tohoto výsledku s výsledky dalších tříd, které vyučuje (čímž odliší vyhraněnost třídy a třídní atmosféry), nebo srovnáním s výsledky jiného učitele v téže třídě (popřípadě můžeme udělat obojí, tj. udělat dotazník na dva předměty a rovněž srovnat s výsledky, které získá další skupina v jiné třídě - nejlépe u týchž učitelů. Zjistíte tak, jde-li o převažující styl třídy, nebo jestli je to závislé na učiteli.) b) Učitel má možnost zjistit, nezvýhodňuje-li při klasifikaci určitý typ "motivace, jestliže srovná prospěchové průměry skupin žáků podle převažující motivace. Bude-li mít některá z vybraných skupin žáků výrazně lepší prospěch, lze usuzovat na učitelovu preferenci tohoto typu. V uvedeném případě je vidět, že učitel má zřejmě určité rezervy ve vztahu k žákům v oblasti sociální motivace. 74 Učitel tedy z výsledku může zjistit, kde jsou rezervy v jeho motivačním působení a kde jsou jeho silné stránky. Zároveň ví, jak jsou na tom jednotliví žáci a o co se u nich může opírat. JMÉNO: Když se ve škole snažím, je to proto, že: 1 chci, aby ke mně měl učitel dobrý vztah to, co se učím mě zajímá II v chci být lepší než někteří spolužáci mám dobrý pocit, když se něco dobře naučím VI II to, co se učím mě zajímá obávám se, že nebudu nic umět IV III vím, že učení je má povinnost mám dobrý pocit, když se něčemu dobře naučím VI VI mám dobrý pocit, když se něco dobře naučím chci, aby ke mně měl učitel dobrý vztah 1 IV obávám se, že nebudu nic umět chci být lepší než někteří spolužáci V VI mám dobrý pocit, když se něco dobře naučím to, co se učím mě zajímá II 1 chci, aby ke mně měl učitel dobrý vztah vím, že učení je má povinnost III IV obávám se, že nebudu nic umět chci, aby ke mně měl učitel dobrý vztah 1 1 to, co se učím mě zajímá vím, že učení je má povinnost III v chci být lepší než někteří spolužáci to, co se učím mě zajímá II III vím, že učení je má povinnost chci být lepší než někteří spolužáci V IV obávám se, že nebudu nic umět mám dobrý pocit, když se něčemu dobře naučím VI 1 chci, aby ke mně měl učitel dobrý vztah chci být lepší než někteří spolužáci V I = IV = n = V = III = VI = 75