SPSMP_MTO2 Závěrečný projekt – Karolína Divíšková ( 244546 ) 1) Téma: Školní uniformy na základních školách[u1] Šikana označuje fyzické či psychické omezování a týrání jedince v kolektivu. Dochází v ní ve všech věkových i sociálních skupinách. Varianty i metody šikany jsou velmi různorodé. Zpravidla mívá agresor nad obětí převahu a nemusí jít pouze o převahu fyzickou. Následky šikany si sebou aktéři nesou po zbytek života, největší dopad má však pochopitelně na oběť. Cílem výzkumu je zjistit, zda je možné, že by školní uniformy na základních školách snížily výskyt šikany. Výzkum by měl zjistit, která ze skupin se spíše přiklání k nošení uniforem na základních školách – učitelé x žáci, dívky x chlapci. [u2] Výzkum by byl proveden, jak mezi žáky, tak mezi učiteli základní školy. 2) Výzkumná otázka: Jak by mohly školní uniformy ovlivnit výskyt šikany na základních školách? Vedlejší výzkumné otázky: Přiklánějí se k nošení školních uniforem více dívky? Přiklánějí se k nošení školních uniforem více chlapci? Vidí učitelé nošení školních uniforem jako přinos? [u3] 3) Volba výzkumné strategie: Zvolení kvantitativního výzkumu - Výzkum umožní sběr více dat - Kvantitativní výzkum umožní pracovat s velkým souborem respondentů 4) Teoretická hypotéza: Zavedení školních uniforem na základní škole snižuje počet šikanovaných.[u4] Pracovní hypotézy: K nošení uniforem na základní škole se více přiklánějí dívky než chlapci. K nošení uniforem na základní škole se více přiklánějí chlapci než dívky. [u5] Učitelé po zavedení školních uniforem zaznamenali změny v chování žáků.[u6] Učitelé zavedení školních uniforem na základní škole shledávají jako přínosné. 5[u7] ) Koncept: Šikana Konceptualizace: Šikana je chování, jehož cílem je ublížit, zastrašit nebo ohrozit žáka, či skupinu žáků. Nemusí být pouze formou fyzickou, ale také psychickou. Operacionalizace: Indikátor č.1 Indikátor č.2 Osobnost žáka Klima třídy - Vzhled - Vztahy ve třídě - Charakter - Složení žáků - Zájmy [u8] 6) Metoda sběru dat: Dotazník Výzkumná populace a vzorek: Jako výzkumnou populaci[u9] bych zvolila základní školu v Rychnově nad Kněžnou. Výzkumným vzorkem bych stanovila žáky 2.stupně ZŠ, tedy 6.-9. třídy. A také učitele, učící na 2.stupni ZŠ. Nejprve bych oslovila ředitele základní školy a s jeho souhlasem bych oslovila třídní učitele 6.-9. ročníků, zda-li by mi nevyhradili pár minut pro rozdání dotazníků a jejich vyplnění. Zároveň bych předložila i třídním učitelům tyto dotazníky a poprosila je o spolupráci. Počet dotazníků mezi žáky: cca 70 Počet dotazníků mezi učitele: cca 10 Zvolení dotazníku: Myslím, že dotazník je nejvhodnější metodou pro tento výzkum. Mohu oslovit širší spektrum dotazovaných. Prostřednictvím dotazníku je možné získat informace s menší námahou oproti ostatním výzkumům. Je jednoduchý na vyplnění - nebude zaneprazdňovat respondenty na dlouhou dobu. Nevýhody: Metoda je náročnější na zpracování. Mohl by být problém v nepochopení otázky, formulované v dotazníku. Nezájem respondentů, tudíž možné „kroužkování od oka“. 7) Úryvek z dotazníku: - Pro výzkum bych použila dva typy dotazníků – jeden pro žáky, druhý pro učitele - Pouze pro žáky základní školy: Dobrý den, chtěla bych vás požádat o spolupráci při výzkumu Dotazník je anonymní, proto vás prosím o uvádění pouze pravdivých informací. Děkuji za spolupráci. Karolina Divíšková Dívka Chlapec 1. Jsem žák: 6.třídy 7.třídy 8.třídy 9.třídy 2. Kde jste se s pojmem „šikana“ setkali? a) z filmu b) z internetu c) od rodičů d) ve škole e) jinde 3. Byl/a jsi někdy svědkem šikany? Ano Ne 4. Víš o nějakém případu šikany? a) Ve tvé třídě ano ne b) Ve vaší škole ano ne 5. Je podle vás horší psychická nebo fyzický šikana? Psychická Fyzická Obě nastejno 6. Víš, co je to kyberšikana? Ano Ne 7. Setkal/a jsi se někdy s kyberšikanou? Ano Ne 8. Používáš některou ze sociálních sítí ( facebook, bitter, aj ) ? Ano Ne 9. Pokud ano, jakou? a) Facebook b) Twitter c) Lidé d) Jinou – uvěď ………………… 10. Dokážeš si představit, jak vypadá školní uniforma? Ano Ne 11. Chtěl/a by jsi nosit školní uniformu? Ano Ne Je mi to jedno 12. Myslíš si, že jsou školní uniformy na školách přínosné? Ano Ne Nevím 13. Myslíš si, že kdyby se na školách nosili školní uniformy, potlačilo by to nebo zmírnilo výskyt šikany mezi spolužáky/žáky?[u10] Ano Ne Možná, trochu Nevím - Úryvek dotazníku pouze pro učitele: Vážená paní učitelko, vážený pane učiteli, dovoluji si Vás požádat o spolupráci na výzkumu, zda Dotazník bude použit pro výzkum v mé diplomové práci. A je anonymní. Proto Vás žádám o uvádění pouze pravdivých informací. Děkuji za spolupráci. Karolina Divíšková Student Masarykovy univerzity v Brně 1.Musel/a jste již řešit případ šikany? Ano Ne 2. Víte o nějakém případě šikany nyní na škole? Ano Ne 3. Doplňujete si v problematice šikany vzdělání? Ano Ne 4. Myslíte si, že by zavedení školních uniforem potlačilo do jisté míry výskyt šikany? Ano Ne 5. Zavedli by jste na vaší škole uniformy? Ano Ne 8) Možné praktické a etické problémy: Co se týká etických problémů, tak zde mne nenapadá žádný důvod, proč by mohl nastat nějaký z etických problémů.[u11] Mezi praktické důvody bych zařadila určitě neochotu spolupracovat buď z řad studentů či učitelů nebo situaci, kdy by si některý z respondentů mohl vymýšlet – tudíž uvádět nepravdivé informace. 9) Literatura: BENDL, Stanislav. Prevence a řešení šikany ve škole. 1. vydání. Praha : ISV, 2003. 197 s. ISBN 80-86642-08-9. FIELD, Tim. Bully in sight: How to predict reset, challenge and vombat workplace bullying. Edition 1996, Publisher by Success Unlimited, 384 p. ISBN 09-5291-210-4. Dostupné z: GRAVILLONOVÁ, Isabelle. BOURCET, Stéphane. Šikana ve škole, na ulici, doma: Jak bránit své dítě. 1. vydání. Praha: Albatros, 2006. 72 s. ISBN 80-00-01552-8. KINCHIN, David. Post traumatic stress disorder: The invisible injury. Edition 2005, published by Success Unlimited 2004, 224 p. ISBN 09-5291-214-7. KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování : cesta k zastavení epidemie šikanování ve školách. 2. vyd. Praha : Portál, 2005. 255 s. ISBN 80-7367-014-3. MARTÍNEK, Zdeněk. Agresivita a kriminalita mládeže. 1. vydání. Praga: Grada, 2009. 152 s. ISBN 978-80-247-2310-5. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška, MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6. rozš. aktualiz. vyd. Praha : Portál, 2009. 400 s. ISBN 978-80-7367-647-6. ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi: jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. 1 vydání. Praha: Portál, 1995. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. VÁGNEROVÁ, Kateřina, et al. Minimalizace šikany : praktické rady pro rodiče. 1. vydání. Praha : Portál, 2009. 152 s. ISBN 978-80-7367-611-7. VOJTOVÁ, Věra. Vliv školy na chování žáků a způsoby jeho ovlivňování. Brno, 2002. 119 s. Rigorózní práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. [INS: :INS] [INS: Tento projekt není ani trochu zdařilý a nedoporučuji jej realizovat tak, jak jste jej naplánovala. :INS] [INS: Je absolutním nesmyslem měřit vztah mezi šikanou a školními uniformami hypotetickými dotazy na učitele a žáky. :INS] ________________________________ [u1]Zde není ani zmínka o šikaně – možná by se měla objevit již zde, případně ve formulaci problému, která chybí. [u2]Máte dva cíle výzkumu, které jsou dost odlišné. Vůbec si nedovedu představit, jak je možné naplnit první cíl, když v ČR ani nemáme školy, kde se uniformy nosí. [u3]Jak to souvisí s tou šikanou? [u4]Tuto hypotézu nelze potvrdit, aniž bychom provedli experimenty na školách, které zavedly uniformy. [u5]Formulujte jen jednu hypotézu o rozdílech mezi chlapci a dívkami – proč bychom měli předpokládat rozdíly podle pohlaví? [u6]Tato hypotéza nám rozhodně nemůže potvrdit nebo vyvrátit souvislost mezi nošením uniforem a šikanou!!! [u7]Musí být provedeno pro všechny proměnné z hypotéz! [u8]Takto budete měřit šikanu? [u9]Takže z výzkumu žáků 6. – 9. tříd budete zobecňovat na všechny žáky? [u10]Respondentům nikdy neklademe výzkumnou otázku! [u11]Velmi nešťastně formulováno…