MASARYKOVA UNIVERZITA PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky Závěrečný projekt (návrh tématu diplomové práce) Metodologie Brno 2011 Autor práce: Bc. Bohdana Králová Kód kurzu: PdF:SPSMP_MTO2 Číslo úkolu: 6 – závěrečný projekt Jméno: Králová Bohdana Projekt diplomové práce Téma: Integrace z pohledu intaktních žáků Výzkumný problém: Pohled intaktních žáků na problematiku integrace[u1] Výzkumná otázka: Jaký názor mají intaktní žáci na integraci žáků s postižením?[u2] Vedlejší výzkumné otázky: Jaké informace mají žáci o kategorii postižení a jednotlivých typech postižení? Jaký je vliv osobní zkušenosti na změnu názoru [u3] na integraci? V současné době, kdy se stále častěji setkáváme s integrací žáka s postižením do běžné základní školy, je zajímavé vědět, jak se na tuto problematiku dívají intaktní žáci. Uvědomují si vůbec závažnost postižení? Cílem mého výzkumu je zjistit, jaký názor mají intaktní žáci na integraci žáků s postižením a jaké mají vůbec informace o typech postižení, jestli mají zkušenosti z integrací atd. [u4] Metoda sběru dat: Jako nejvhodnější metoda se mi jeví individuální rozhovor se spolužáky integrovaných žáků.. Ideální by bylo cca 6 – 8 respondentů[u5] , z toho polovina bez zkušeností s integrací. Ty bych kontaktovala přes jejich školy. Výhodou oproti dotazníku je osobní kontakt, možnost doptat se na podrobnosti. Naproti tomu díky dotazníku mohu obejít většinu škol bez předchozího zjišťování situace na škole, ale o to méně by bylo respondentů se zkušeností s integrací. Při rozhovoru mohou také respondenti cítit ostych a nepodávat skutečné informace. Proto je nutné je ubezpečit, že jejich jméno nebude nikde uvedeno a zveřejněno. Úryvek z rozhovoru[u6] , možné odpovědi: Víš, co to znamená integrace? Co si myslíš o integraci, tedy zapojování žáků s postižením mezi žáky bez postižení? Je to dobré pro obě skupiny. X Jsem proti, nelíbí se mi to. Jaká oblast integrace může být podle Tebe problematická? Máš nějakou osobní zkušenost s integrací? Ano, máme ve třídě integrovaného spolužáka. X Ne, nemám. X Ne, ale v sousední třídě je integrovaný žák. Znáš někoho s postižením mimo školu? Máš nějakou zkušenost? Ano, mám někoho v rodině. X Ano, jeden známý. X Ne, nikoho neznám. Jaké má postižení? Jaké znáš druhy, oblasti postižení? Dozvěděl jsi se nějaké informace o druzích postižení ve škole? Ano, vím, že.... x Ano, ale nepamatuji se nic. X Ne. Záznam realizovaného rozhovoru: Pohlaví:muž Věk: 15 Třída: 9. Víš, co to znamená integrace? Ano. Pokud ano, zkus to vysvětlit. Začlenění slabších žáků mezi ostatní, např. ze zvláštní školy. Studijně handicapovaných Co si myslíš o integraci, tedy zapojování žáků s postižením mezi žáky bez postižení? Mám z toho velmi smíšené pocity.Nepovažuju to za úplně špatný nápad, primární myšlenka je dobrá, ale nemůže to úplně dobře fungovat. Jaká oblast integrace může být podle Tebe problematická? Problém vidím v tom, že pokud nebude učitel na každého žáka....Pokud mám ve třídě 20 dětí a z toho 3 integrovaný, tak to učitel nemůže zvládat a brzdí to ty neintegrované žáky. S asistentem pedagoga je to z bláta do kaluže. Asi lepší, učitel se věnuje integrovaným a asistent normálním. Pokud by to neodvádělo pozornost žáků. Kdyby všechny škola bavila, tak by to bylo v pohodě. Máš nějakou osobní zkušenost s integrací? Jak se chováš, jak by ses choval ke spolužákovi s postižením? Nevím, nikdy jsem spolužáka s postižením neměl. Jaká jsou podle Tebe pozitiva integrace? Pracovní místa.Pozitiv moc nevidím. Asi to, že možná je reálná šance na pozitivní náhled na tuto problematiku. Budou mít zkušenosti. Jaká jsou podle Tebe negativa integrace? Náročné pro učitele, učitel musí přizpůsobit celkovou hodinu. Nepočítá to s tím, že ostatní děcka jsou mnohdy nevychovaní,( malí parchanti). Znáš někoho s postižením mimo školu? Máš nějakou zkušenost? Akorát od vidění. Jaké má postižení? Má DMO. Jaké znáš druhy, oblasti postižení? Zběžně, tělesné, mentální, kombinované, v různých stupních,... Dozvěděl jsi se nějaké informace o druzích postižení ve škole? Něco asi jo, ale nic co by mě utkvělo v hlavě. Představ si, že bys měl nějaké postižení. Které z nich by pro Tebe bylo „nejmenším zlem“? Kdybych měl mentální, tak by mi to bylo asi jedno:-).Tělesný asi ne...Těžko říct.Asi by mi víc vadilo být hluchý než slepý, takže asi zrakové. Náměty na změnu: Při realizaci jsem nenarazila na žádný problém. Respondent komunikoval velmi dobře, takže jsem z něj nemusela odpovědi „páčit“. Literatura: · GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. · HÁJKOVÁ, V., Integrativní pedagogika.Praha: IPPP, 2005, ISBN 80-86856-05-4. · HÁJKOVÁ, V.,Inkluzivní vzdělávání. Praha: Grada, 2010.ISBN 97-88024730-70-7. · HAVEL, J.,Inkluzivní vzdělávání v primární škole.Brno: Paido, 2010.ISBN 97-88073152-02-4. · KOLEKTIV AUTORU Kurs integrace dětí se speciálními potřebami, Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-206-8. · KUDLÁČEK, M., Integrace žáků s tělesným postižením do školní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2008, ISBN 97-88024420-53-0. · KUDLÁČEK, M.,MACHOVÁ,I., Integrace - jiná cesta : sborník příspěvků ze semináře. Olomouc:Univerzita Palackého, 2008, ISBN 97-88024419-54-1. · LANG, G., BERBERICHOVÁ, CH. Každé dítě potřebuje speciální přístup, Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-144-4. · LENMAN.,B.,P., Integration and enghtenment.Edinburgh: Einburgh university, 1981, ISBN 07-48603-85-9. · MICHALÍK, J., Školská integrace dětí se zdravotním postižením na základních školách České republiky : výzkumná zpráva. Olomouc:Univerzita Palackého, 2005, ISBN 80-24410-45-1. · SMĚRNICE MŠMT ČR čj. 13710/2001-2004 k integraci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do škol a školských zařízení · VÍTKOVÁ, M., Integrativní speciální pedagogika.Brno:Paido, 2004, ISBN 80-7315-071-9. · VÍTKOVÁ,M., Inkluzivní vzdělávání v primární škole;Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: sborník z konference z mezinárodní účastí.Brno:Paido, 2010, ISBN 97-88073151-99-7. · WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-678-0 ________________________________ [u1]Tím to téma moc nezužujete [u2]To už by mohlo být konkrétnější [u3]To není úplně jasné – budete měřit názor před zkušeností a po zkušenosti? Doporučila bych opatrnější formulaci obecně – kauzální vztah nedokážete a v kvalitativním výzkumu na málo jednotkách budete dokazovat těžko i jenom souvislost těchto dvou věcí. [u4]Zde jste se mohla více rozepsat – nestačí uvést, že něco je zajímavé vědět, důležité je napsat, proč je to zajímavé. [u5]Není to málo, chcete-li srovnávat? [u6]Jedná se tedy o kvalitativní rozhovor? Není uvedeno.