Andrea Pechancová, UČO: 385652 Kvantitativní výzkum 1. ČÁST Výzkumné téma: Dobrovolnictví jako sociální služba [LS1] poskytovaná osobám se zdravotním postižením Výzkumný problém: Informovanost a zájem studentů středních pedagogických škol (Litomyšl, Brno), vyšší odborné školy pedagogické (Litomyšl) a Pedagogické fakulty MU o dobrovolnou činnost. Výzkumná otázka: Jaký vliv má věk a místo studia na informovanost a zájem o dobrovolnou činnost?[LS2] Představení tématu: Dobrovolná činnost bývá často vyhledávanou volnočasovou aktivitou studentů[LS3] . Je mnoho institucí, které na základě splnění určitých podmínek přijímají dobrovolníky. Myslím si, že dobrovolná pomoc je nejen přínosem pro jedince, jenž ji potřebuje, ale i pro samotného dobrovolníka. [LS4] V rámci své práce se proto budu věnovat nejen obecným otázkám dobrovolnictví, ale i organizacím určeným pro osoby se zdravotním postižením, které dobrovolníky přijímají. Zaměřím se také na motivy k dobrovolné činnosti a pocity, připomínky těch, kteří jako dobrovolníci pracují. Relevantnost a cíl výzkumu: Cílem mého výzkumu je zjistit, zda i studenti střední školy a vyšší odborné školy z menšího města mají dostatek informací a možností věnovat se dobrovolné činnosti[LS5] . Získané údaje ze SPgŠ Litomyšl porovnám s výsledky z Cyrilometodějského gymnázia a odborné školy pedagogické v Brně. Výsledky VOŠPg porovnám s údaji, které získám na pedagogické fakultě MU.[LS6] 2. ČÁST Hlavní výzkumná otázka: Jaký vliv má věk a místo studia na informovanost a zájem o dobrovolnou činnost? Vedlejší výzkumné otázky: Mají studenti středních škol dostatek informací o možnosti stát se dobrovolníkem? Jaký vliv má trávení volného času na zájem studentů o dobrovolnou činnost? Kde studenti nejčastěji slyšeli o možnosti stát se dobrovolníkem? 3. ČÁST Pro výzkum jsem zvolila kvantitativní výzkum. Umožní mi sběr informací od většího počtu studentů, což mi pomůže při ověřování hypotéz. 4. ČÁST Teoretická hypotéza: Věk studentů a místo studia má vliv na dobrovolnou činnost studentů. Pracovní hypotéza: Čím je člověk mladší, tím menší jeví zájem o dobrovolnou činnost. Čím je člověk starší, tím více má času na dobrovolnou činnost. Čím je větší město, ve kterém student navštěvuje školu, tím větší má šanci pro dobrovolnou činnost.[LS7] 5. ČÁST Konceptualizace: „Dobrovolnictví nen oběť, ale přirozený projev občanské zralosti. Přináší konkrétní pomoc tomu, kdo ji potřebuje, ale zároveň poskytuje dobrovolníkovi pocit smysluplnosti, je zdrojem nových zkušeností a dovedností a je obohacením v mezilidských vztazích.“ (Tošner, J., Sozanská, O., 2006, s. 18)[LS8] Koncept: Dobrovolná činnost Dimenze konceptu: Sociální, psychická, fyzická Operacionalizace: Indikátor č. 1 Informovanost studentů - Informace ve škole - Informační letáky - Návštěvy pracovníků organizací ve školách Indikátor č. 2 Zájmy studentů - Volný čas Indikátor č. 3 Motivy k dobrovolné činnosti - Soucit s klientem - Pocit povinnosti [LS9] 6. ČÁST Metoda sběru dat: Dotazník (účelový výběr respondentů). Osobně navštívím SPgŠ Litomyšl, Cyrilometodějské gymnázium a odbornou školu pedagogickou Brno a VOŠPg Litomyšl. Studentům PdF MU rozešlu internetový dotazník. Výzkumný vzorek:[LS10] Studenti středních pedagogických škol (Litomyšl, Brno), Vyšší odborné školy pedagogické (Litomyšl) a Pedagogické fakulty MU. Výzkumná populace: Studenti středních pedagogických škol, studenti VOŠ/ VŠ pedagogického zaměření.[LS11] 7. ČÁST Dotazník:[LS12] Dobrý den, jmenuji se Andrea Pechancová a jsem studentkou IV. ročníku Speciální pedagogiky pro učitele na Pedagogické fakultě MU. Prosím Vás o vyplnění dotazníku, který je součástí mé diplomové práce, ve které se zabývám problematikou dobrovolnictví jako služby poskytované osobám se zdravotním postižením. Dotazník je anonymní a bude využit pouze pro odborné účely. Vyplnění dotazníku Vám nezabere více než 10 minut. Doplňte nebo zakroužkujte jednu případně i více odpovědí. Předem děkuji za Váš čas a odpovědi. 1. Jakou školu studujete?[LS13] a) Střední pedagogická škola b) Cyrilometodějské gymnázium a odbornou školu pedagogickou Brno c) Vyšší odborná škola pedagogická d) Vysoká škola 2. Jak byste vymezil/a pojem "dobrovolník"? a) Člověk, který bez nároku na finanční odměnu poskytuje svůj čas, svoji energii, vědomosti a dovednosti ve prospěch ostatních lidí. b) Člověk, který pomáhá ostatním lidem, touto prací je vnitřně obohacen. c) Člověk, který pomáhá ostatním, při činnosti dochází k vnitřnímu obohacení dobrovolníka i klienta. 3. Pracujete jako dobrovolník v nějaké organizaci? a) Ano b) Ne Pokud jste odpověděl/a ne, přejděte k otázce číslo 16. 4. V jaké organizaci pracujete jako dobrovolník? Uveďte, prosím. ………………………………………………………………………………………………… 5. Kde jste se o možnosti být dobrovolníkem dozvěděl/a?[LS14] a) Televize b) Internet c) Přátelé d) Rodina e) Učitelé f) Informační letáky ve škole g) Jiné, uveďte, prosím ………………………………………………………………………………………………… 6. Co Vás motivovalo k práci dobrovolníka? a) Soucit s klientem b) Pocit povinnosti c) Osamělost d) Pocit vlastní důležitosti e) Touha pomáhat f) Touha získat nové zkušenosti g) Touha poznat nové lidi h) Jiné, uveďte, prosím ………………………………………………………………………………………………… 7. Jak dlouho pracujete jako dobrovolník? a) 1 měsíc - 6 měsíců b) 7 měsíců - rok c) 13 měsíců - 2 roky d) 25 měsíc a déle 8. Jak často do organizace docházíte? a) 1x za týden b) 1x za měsíc c) Příležitostně d) Jiné, uveďte, prosím ………………………………………………………………………………………………… 9. Byl jste organizací proškolen k práci dobrovolníka? a) Ano b) Ne 10. Pokud ano, vnímáte proškolení jako dostatečné? a) Ano b) Ne, uveďte, prosím, v čem shledáváte nedostatky ………………………………………………………………………………………………… [LS15] 11. Jaké služby v rámci dobrovolné činnosti provádíte? a) Průvodcovské služby b) Předčitatelské služby c) Služby seniorům d) Služby rodičům dítěte se zdravotním postižením e) Služby osobám se zdravotním postižením f) Pomoc při realizaci různých akcí pro klienty g) Jiné, uveďte, prosím. ………………………………………………………………………………………………… 12. Co Vám práce dobrovolníka přináší? a) Radost b) Uspokojení c) Zkušenosti d) Pocit důležitosti e) Lítost vůči klientovi f) Obava z vlastního selhání g) Jiné, uveďte, prosím. ………………………………………………………………………………………………… 13. Pořádá organizace, ve které pracujete jako dobrovolník, pravidelná setkání dobrovolníků a zaměstnanců? a) Ano, vnímám setkání jako přínosná pro zaměstnance i dobrovolníky b) Ano, nevnímám setkání přínosná pro zaměstnance a dobrovolníky c) Ne, ale myslím, že by setkání mohla být přínosná pro zaměstnance i dobrovolníky d) Ne, nemyslím, že by setkání mohla být přínosná 14. Zajímá se organizace o Vaše dojmy z dobrovolnické činnosti? a) Ano b) Ne, zájem postrádám c) Ne, nezájem mi nevadí 15. Plánujete se dobrovolné činnosti věnovat i po ukončení studia? a) Ano b) Ne c) Nevím 16. Uvažujete o tom, že se stanete dobrovolníkem? a) Ano b) Ne c) Nevím 17. Myslíte si, že studenti mají dostatek informací o možnosti stát se dobrovolníkem? a) Spíše ano b) Ano c) Spíše ne d) Ne e) Nevím, nedokážu posoudit 18. Myslíte si, že organizace dostatečně informují veřejnost o možnosti stát se dobrovolníkem? a) Spíše ano b) Ano c) Spíše ne d) Ne e) Nevím, nedokážu posoudit 19. Pokud se domníváte, že ne, co byste organizacím doporučil/a ke zvýšení informovanosti veřejnosti? a) TV reklamy b) Návštěvy zástupců organizací ve školách c) Reklamy na internetu d) Informační letáky ve školách e) Jiné, uveďte, prosím ………………………………………………………………………………………………… 20. Jakým aktivitám se věnujete ve svém volném čase? a) Sport b) Studijní záležitosti c) Brigáda d) Jiné, uveďte, prosím [LS16] ………………………………………………………………………………………………… 21. Jakého jste pohlaví? a) Žena b) Muž 22. Kolik je Vám let? ………………………………………………………………………………………………… Děkuji Vám za vyplnění dotazníku! 8. ČÁST Možné praktické a etické problémy: Myslím si, že hlavním rizikem pro můj výzkum jsou zkreslené odpovědi respondentů. Proto se budu snažit, aby mi vyučující poskytli dostatek času a studenti se na vyplňování mohli plně soustředit. 9. ČÁST Seznam odborné literatury: JANDÁKOVÁ, P. Práce s dobrovolníky. 1. vyd. Praha: Nadace Lotos, 1997. 33 s. NAKONEČNÝ, M. Motivace lidského chování. 1. vyd. Praha: Academie, 1997. 270 s. ISBN 80-200-0592-7. NOVOTNÝ, M a kol.: Dobrovolnictví středoškoláků: manuál pro učitele, zaměstnance neziskových organizací a volnočasových klubů a další zájemce o tom, jak udělat dobrovolnictví pro středoškoláky zajímavým/. 1.vyd. Praha; Hestia, 2003. 40 stran. ISBN 1-146-678. NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. 159 s. ISBN 80-7178-197-5. PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno : Paido, 2010. od s. 401 s. ISBN 978-80-7315-198-0. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 3. vyd. Praha: Portál, 2001. 326 s. ISBN 80-7178-579-2. SCHMIDBAUER, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Portál, 2000. 176 s. ISBN 80-7178-312-9. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka. 1. vyd. Praha: Portál, 2008. 240 s. ISBN 978-80-7367-369-7. TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O.: Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizaci. 1.vyd. Praha; Portál, 2002. 152 stran. ISBN 80-7178-514-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. 872 s. ISBN 80-7178-802-3. Zákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě a o změně některých zákonů (zákon o dobrovolnické službě). [INS: :INS] [INS: :INS] [INS: Projekt není zdařilý, jak je znát z poznámek. Vůbec není jasné, proč takový výzkum dělat a co nám přinese. Pokud chcete zkoumat vztah studentů k :INS] [INS: :INS] [INS: dobrovolnictví, :INS] [INS: doporučuji kvalitativní výzkum. Pokud chcete formulovat hypotézy, měla byste mít ve vzorku dost dobrovolníků a ty hypotézy promyslet tak, aby přinášely zajímavé informace. :INS] ________________________________ [LS1]Dobrovolnictví přece nemůže být sociální službou! [LS2]Kde se vám ztratili ti zdrav. Postižení? [LS3]Opravdu? Ptala jste se budoucích právníků? [LS4]Nic objevného ani zajímavého. [LS5]Myslím, že odpověď je jasné vzhledem k množství institucí, které jsou v Litomyšli a v Brně. Proč srovnávat? Co tím zjistíme? [LS6]Proč zrovna tato dvě srovnání? [LS7]Stejně jako šanci chodit do divadla a na nákupy. [LS8]To není konceptualizace [LS9]Motivy v hypotézách vůbec nemáte. Chví naopak indikátory pro „zájem o dobrovolnickou činnost“, pro „mladší student“ a „starší student“. [LS10]Kolik jich bude? [LS11]Pokud bude výběr respondentů účelový, je nesmysl zobecňovat a tudíž i uvádět jinou populaci, než je vzorek. [LS12]Otázky v dotazníku nejsou v souladu s hypotézami. [LS13]Nemusíte nechat vyplňovat studenty, když tam budete chodit osobně a budete to tudíž vědět. [LS14]Na to se můžete ptát i těch, co jako dobrovolníci nepracují, ne? [LS15]K jaké hypotéze se taková otázka vztahuje? [LS16]Tímto budete měřit, kolik mají volného času pro dobrovolnictví?