Pozn.: Jedná se o již realizovaný projekt, podrobný komentář k projektu není nutný. [INS: To jste mi udělala radost. :INS] ZÁVĚREČNÝ PROJEKT Téma: Jemná motorika a reakční rychlost u jedinců se symptomy specifických poruch učení Výzkumný problém: Vliv žonglování na rozvoj jemné motoriky a reakční rychlosti u žáků se symptomy specifických poruch učení Výzkumná otázka: Jaký vliv může mít žonglování na rozvoj jemné motoriky a reakční rychlosti u žáků se symptomy specifických poruch učení? Cíl výzkumného projektu: Problematika specifických poruch učení je v současné době velmi rozšířena a stává se aktuální pro stále větší počet dětí i dospělých. Zároveň se dostává do popředí také psychomotorika – forma pohybové aktivity spojující rozvoj fyzické i psychické zdatnosti jedince. Cílem mého výzkumu je zjistit, zda by mohlo mít žonglování a jiné psychomotorické aktivity pozitivní vliv na rozvoj jemné motoriky a reakční rychlosti u žáků se symptomy specifických poruch učení. Výzkumná strategie: Práce je pojata jako kvalitativně-kvantitativní výzkum formou pedagogického experimentu. V rámci našeho pedagogického experimentu jsme využili techniku paralelních skupin. Díky tomu, že se u této techniky pracuje současně s více skupinami, což umožňuje určité srovnání, dosahuje se u ní celkově věrohodnějších výsledků. Práce je zaměřena na žáky se specifickými poruchami učení, a proto byl výzkum prováděn na ZŠ Bosonožská v Brně, ve třídě žáků se specifickými poruchami učení. Zkoumali jsme vliv žonglování na rozvoj jemné motoriky a reakční rychlosti u žáků se symptomy specifických poruch učení. Výzkum představoval pravidelné cvičební jednotky realizované v rámci zájmového kroužku žonglování. Jednalo se tedy o volitelný kroužek, který probíhal pravidelně jednou týdně a trval 1 vyučovací hodinu (45 minut). Náplní těchto hodin bylo žonglování a jiné pohybové aktivity z oblasti psychomotoriky. Hodin se účastnily testované osoby, vedoucí výzkumu a asistent vedoucího. Výzkumu předcházela hodina, kdy proběhlo vstupní testování výzkumného souboru prostřednictvím testů testové baterie. Během našeho šestiměsíčního pedagogického experimentu se uskutečnilo celkem 19 lekcí žonglování a jiných psychomotorických aktivit. Ne vždy bylo možné realizovat hodinu dle připravených plánů. Na jejich průběh měl velký vliv počet TO, které se na hodinu dostavily, a který nám dopředu nebyl znám, momentální psychické rozpoložení testovaných osob aj. Průběh jednotlivých lekcí kroužku žonglování byl sestavován tak, aby odpovídal specifickým potřebám žáků. Důležité bylo časté střídání aktivit propojovaných s relaxací a odpočinkem, zapojení vedoucího výzkumu (i asistenta vedoucího) do pohybových aktivit, hudební doprovod, vhodná motivace aj. Charakteristika experimentální skupiny Experimentální skupinu tvoří 5 testovaných osob (TO) ve věkovém rozmezí 10 – 11 let, a to 3 osoby mužského pohlaví a 2 osoby ženského pohlaví. U všech TO experimentální skupiny jsou diagnostikovány symptomy specifických poruch učení. Pro všechny testované osoby experimentální skupiny byly typické také tyto společné rysy: · zájem o osvojení nové netradiční sportovní činnosti · pozitivní vztah k pohybovým činnostem · oscilující pozornost, roztržitost, roztěkanost · snížená schopnost reprodukce rytmu · převládající negativní sebehodnocení a nízká úroveň sebevědomí · tzv. kompenzační chování – v případě neúspěchu v nějaké činnosti se snaží upoutat na sebe pozornost jinak („šaškování“, zlobení, předvádění se apod.) · snadná unavitelnost a nestálost v dané činnosti Charakteristika kontrolní skupiny Kontrolní skupinu tvoří 4 testované osoby ve věku v rozmezí 10 – 11 let. Tato skupina byla vybrána na základě co největší homogenity se skupinou experimentální. Kontrolní skupina je tvořena 2 osobami mužského pohlaví a 2 osobami ženského pohlaví. U všech čtyř TO jsou diagnostikovány symptomy specifických poruch učení. Použité metody sběru dat Testová baterie Pro náš pedagogický experiment jsme zvolili testovou baterii obsahující písemné a praktické standardizované testy. Jde o: · Test jemné motoriky (TJM) · Test reakční rychlosti (TRR) Testované osoby byly na začátku i na konci našeho výzkumu testovány individuálně. Hypotézy: Teoretická hypotéza: Žonglování pozitivně ovlivňuje psychomotorický vývoj dítěte Praktické hypotézy: · Žonglování a jeho následné pravidelné procvičování přispívá k lepšímu rozvoji jemné motoriky u žáků se symptomy SPU · Pravidelné žonglování má pozitivní vliv na rozvoj a zlepšení reakční rychlosti u žáků se symptomy SPU · Žonglování jako psychomotorická aktivita vede ke zlepšení psychického rozpoložení u žáků se symptomy SPU Konceptualizace Jemná motorika – V souvislosti s jemnou motorikou mluvíme o pohybech malých svalových skupin, do které řadíme mimo jiné také motoriku ruky. Reakční rychlost – čas, jenž uplyne mezi signálem k činnosti a jejím skutečným započetím. Operacionalizace Jemnou motoriku budu měřit pomocí testové baterie skládající se ze standardizovaného Testu jemné motoriky a z ověření praktických činností (práce s korálky, kresba, práce s jemným materiálem). Reakční rychlost bude změřena pomocí testu Zachycení padajícího předmětu. Etické a organizační problémy Žádné vážnější problémy se v průběhu mého výzkumu nevyskytly. Výzkumu se účastnilo pouze 5 testovaných osob, některé testované osoby však vykazovaly symptomy ADHD a bylo třeba se jim věnovat individuálně. Hned po úvodní hodině jsme se tedy se zástupkyní ředitelky dohodly, že bude lepší, když bude v hodinách žonglování přítomna i moje asistentka. Asistentkou mi byla moje spolužačka z oboru Speciální pedagogiky, která žongluje také již od prvního ročníku svého studia. Seznam použité literatury 1. ADAMÍROVÁ, Jiřina. Hravá a zábavná výchova pohybem. Základy psychomotoriky. Praha : ČASPV, 2003. 66 s. 2. BAKALÁŘ, E. I dospělí si mohou hrát. Praha : ČTK, 1976. 194 s. 3. BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. 1. vyd. Brno : PedF, MU, 2006. 128 s. ISBN 80-210-3613-3. 4. BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. 1. vydání. Brno : MU, 2007. 92 s. ISBN 978-80-210-3067-1. 5. BLAHUTKOVÁ, Marie, KLENKOVÁ, Jiřina, ZICHOVÁ, Dana. Psychomotorické hry pro děti s poruchami pozornosti a pro hyperaktivní děti. 1. vydání. Brno : MU, 2007. 56 s. ISBN 978-80-210-3627-7. 6. DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybem a hrou k rozvoji osobnosti dítěte. 1. vydání. Praha : Portál, 2002. 144 s. ISBN 80-7178-693-4. 7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. 207 s. ISBN 80-85931-79-6. 8. HARTL, Pavel, HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. 1. vyd. Praha : Portál, 2000. 776 s. ISBN 80-7178-303-X. 9. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. 1. vyd. Praha : Portál, 2005. 408 s. ISBN 80-7367-040-2. 10. CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 11. MĚKOTA, Karel, BLAHUŠ, Petr. Motorické testy. 1. vyd. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1983. 336 s. ISBN 14-467-83. 12. MĚKOTA, Karel, NOVOSAD, Jiří. Motorické schopnosti. 1. vyd. Olomouc : Univerzita Palackého, 2005. 175 s. ISBN 80-244-0981-X. 13. PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. vyd. Brno : Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. 14. POKORNÁ, Věra. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. vyd. Praha : Portál, 2001. 336 s. ISBN 80-7178-570-9. 15. PREKOPOVÁ, Jiřina, SCHWEIZEROVÁ, Christel. Děti jsou hosté, kteří hledají cestu. 5. vyd. Praha : Portál, 2008. 151 s. ISBN 978-80-7367-495-3. 16. PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Diagnostika ve speciální pedagogice. 2. vyd. Brno : Paido, 2007. 178 s. ISBN 978-80-7315-157-7. 17. SELIKOWITZ, Mark. Dyslexie a jiné poruchy učení. 1. Vyd. Praha : Grada, 2000. 136 s. ISBN 80-7169-773-7. 18. SLEPIČKA, Pavel, HOŠEK, Václav, HÁTLOVÁ, Běla. Psychologie sportu. 1. vydání. Praha : Karolinum, 2006. 230 s. ISBN 80-246-1290-9. 19. TRÁVNÍKOVÁ, Dagmar. Žonglování. 1. vydání. Brno: FSpS, MU, 2008. 43 s. ISBN 978-80-210-4587-3. 20. VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. 2. vyd. Brno : Paido, 2004. 463 s. ISBN 80-7315-071-9. 21. ZIMMEROVÁ, Renate. Netradiční sportovní činnosti. 1. vydání. Praha : Portál, 2001. 256 s. ISBN 80-7178-460-5. 22. ŽÁK, Petr. Kreativita a její rozvoj. 1. vydání. Brno : Computer Press, 2004. 315 s. ISBN 80-251-0457-5.