Hypotéza •Hypotéza je očekávání o charakteru věcí, vyvozené z teorie (teoretická hypotéza) •Hypotéza je ověřitelný výrok o vztazích mezi dvěma jevy (pracovní hypotéza) •Pravidla pro tvorbu hypotéz •Je oznamovací, jednoznačně formulovanou větou •Obsahuje závislou a nezávislou proměnnou •Obsahuje měřitelné proměnné •Obsahuje tvrzení o rozdílech, vztazích nebo následcích • • • Hypotézy a proměnné •1. •Teoretická hypotéza: Náboženství je odpověď na deprivaci. • •Pracovní hypotéza: Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženství. •2. •Teoretická hypotéza: Sociální status rodiny ovlivňuje školní úspěšnost potomků • •Pracovní hypotéza: Děti z chudých rodin dosahují horších výsledků ve škole než děti z bohatých rodin. • Časté chyby •1. Hypotéza není výrokem o vztazích mezi dvěma jevy •Na vybrané ZŠ Rynárec se šikana nevyskytuje. •Znalost pojmu kyberšikana je mezi dětmi velmi nízká. •Metodický materiál rozšíří teoretickou základnu učitelů odborného předmětu a stane se účelnou a vítanou pomůckou při praktické výuce žáků. •Pod pojmem zooterapie si většina respondentů představí nejčastěji psa a koně. •2. Hypotéza není ověřitelným výrokem •Pokud se mezi žáky kyberšikana objeví, žáci nebudou vědět jak na tuto situaci správně zareagovat. •Informovanost lidí o osobách s postižením zvyšuje snahu jim pomoci v MHD. •Čím více bude doba pokrokovější (ekonomicky), tím méně bude lidí věřících. • • • Časté chyby 3.Odhadujeme výsledky výzkumu •S drogami se již na ZŠ setkalo více než 70 procent žáků. •4. Snažíme se vysvětlit výsledky výzkumu •Žáci s postižením neužívají drogy příliš často, protože nemají šanci se k nim dostat. •5. Samozřejmé tvrzení •Sociálně silnější rodiny si mohou dovolit lepší, nákladnější technologie pro své děti se sluchovým postižením •Studenti prvního ročníku medicíny mají méně informací o lupénce než studenti pátého ročníku. •Čím více času tráví matka ve společnosti lidí, tím méně trpí sociální deprivací. •Možnost komunikovat se slyšícími je pro sluchově postižené přínosem, integrace posiluje rovnost možností rozvoje a sebeuplatnění . Konceptualizace, operacionalizace •Konceptualizace •Je přesnou definicí konceptů, používaných ve výzkumu. • •Operacionalizace •Neříká, co to je studovaný fenomén, ale říká, jak jej poznat. •Operacionalizace vyjadřuje koncept popisem operací, kterými bude měřen. •V praxi probíhá jako stanovování indikátorů. Zpět k příkladu výzkumu. • Deprivace Fyzická Ekomická Sociální Politická Psychická Sociální deprivace je situace, v níž se nachází jedinec, který je sociálně izolován, nemá dostatek sociálně oceněných rolí a postrádá sociální dovednosti. Indikátor č. 1 Sociální izolace: - Počet přátel - kontakt s rodinou - angažmá v organizacích - kontakt se sousedy - Indikátor č. 2 Nedostatek oceněných rolí - povolání - stav Indikátor č. 3 Sociální dovednosti -introverze/extrovezre -asertivita Příklad: Koncept deprivace KONCEPT DIMENZE KONCEPTU KONCEPTUALIZACE OPERACIONALIZACE Vycházíme z hypotézy: Náboženství je odpověď na deprivaci. Čím je člověk deprivovanější, tím více tíhne k náboženské víře. Často je to jasné  (stav, vzdělání…) Využijeme stávajících způsobů měření Čerpáme z předvýzkumu, jiných zdrojů dat (pozorování atd.) Využijeme informátora Pozor na kontext!!!!!!!!!!!!! (př. Otázka na náboženskou aktivitu v Řecku a v ČR. Nebo otázka na členství v nějaké dobrovolnické organizaci u nás a v USA. • Religiozita Postoje Víra Chování Oficiální deklarace Indikátor č. 1 - Indikátor č. 2 Indikátor č. 3 Příklad: Religiozita KONCEPT DIMENZE KONCEPTU KONCEPTUALIZACE OPERACIONALIZACE Validita, reliabilita, reprezentativita •Validní měření – měří to, co jsme zamýšleli měřit. •Reliabilní měření – při opakované aplikaci dává shodné výsledky. •Výzkum je reprezentativní tehdy, když je zajištěno odpovídající zastoupení všech skupin v populaci s rozdílným vztahem ke sledovanému jevu. • • • výzkumná dizertace je nemožná bez reliabilních metod a validních závěrů Validita Techniky kontroly validity – prediktivní validita, zjevná validita, validita založená na členství ve skupině, validita založená na mínění soudců, souběžná validita atd. = pravdivost, interpretovaná jako míra, v níž vysvětlení přesně reprezentuje sociální jevy, o kterých hovoří Validní není takový výzkum, kdy: hovoří se jenom o několika exemplárních případech neposkytnou se kritéria nebo důvody pro zařazení určitých případů a ne jiných není k dispozici materiál v původní podobě může se stát, že výzkumník se nechá svést pokušením použít jen „přesvědčivé“ příklady a vyhnout se těm protiřečícím si i v kvantitativním výzkumu je nutné zabývat se otázkou zdůvodnění závěrů vyvozených z dat; kvantitativní výzkumníci nevlastní „zlatý klíč“ k validitě 2 obvyklé odpovědi na tento problém triangulace (x mnoho modelů ale není slučitelných s předpokladem, že ke „skutečnému“ porozumění realitě můžeme dospět na základě urč. Způsobů nazírání na ni) validizace dat respondenty – předběžné výsledky můžeme vylepšit na základě reakcí respondentů (x nemůžeme ovšem tomuto výkladu přiznat privilegovaný status) 5 spolehlivějších metod: Princip vyvratitelnosti: pokusíme se o vyvrácení předpokládaného vztahu mezi jevy Metoda systematického pozorování: výzkumník se má snažit hledat jiný případ, kterým by otestoval svou hypotézu – nemusí jít přímo o odlišný případ, ale např. o přezkoumání a porovnání všech fragmentů dat, které vzniknou v rámci jednoho případu; je dobré začít s analýzou na malé části dat, pak testovat formulující hypotézu postupným rozšiřováním souboru dat Úplné zpracování dat: je třeba docílit fáze, kdy se naše zevšeobecnění dají uplatnit na každou část příslušných dat Analýza deviantních případů: je třeba neustále konfrontovat předběžné analytické schéma s deviantními případy; v kvalitativním výzkume se musí s každým kouskem dat pracovat do té doby, dokud ho nevíme vysvětlit Použití vhodných tabulek: je dobré použít i kvantitativního měření tam, kde je to vhodné Reliabilita = stupeň konzistence, s jakou různí pozorovatelé nebo tentýž v různých situacích případy zařazuje do stejné kategorie výsledky výzkumu se nebudou brát na vědomí, pokud nebude věnována pozornost reliabilitě je povinností vědeckého pracovníka, aby zdokumentoval svůj postup