Specifika a podpora vzdělávání ¡vliv na celou osobnost §psychický a fyzický vývoj § ¡primární postižení a sekundární změny ¡ ¡míra vlivu závisí na: §diagnóze §závažnosti – stupni vady §době vzniku a etiologii vady § ¡ ¡ ¡narození dítěte s postižením – trauma, zátěž ¡ ¡fáze přijetí pozice rodiče s postižením §šok a popření §postupná akceptace a vyrovnávání se s problémem §fáze realismu §plná akceptace § ¡sourozenci ¡sociální úkol §osamostatnění z vazby na rodinu §hledání vlastní identity §ukončení - volba povolání a diferenciace zájmů § ¡období tělesných změn ¡ ¡kritičnost vůči okolí a sobě samému ¡ ¡image mezi vrstevníky ¡náročnější období než u intaktní populace ¡ ¡přecitlivělost na své postižení ¡ ¡po začlenění skrze volnočasové aktivity, oblékání ¡ ¡revolta, negativismus následkem omezujícího sociálního tlaku ¡ ¡vzdělávání v integraci §kompenzace dobrým prospěchem X špatné prospívání §realističtější uvědomění si omezení ¡volba povolání/školy §diferenciace školním prospěchem a limitace handicapem §krize identity – deprivace v oblasti seberealizace §aktivní role rodičů při vyhledávání školy § ¡úroveň kompetencí žáka - faktor úspěšné volby ¡ ¡období hledání vlastní identity a fáze přípravy na povolání ¡ ¡ztráta role žáka a rovnosti, diferenciace zájmů ¡ ¡na konci období –zařazení mezi zdravé (pro některé nová situace → krize identity) ¡ ¡poslední šance uvolnění se z vazby na rodinu §vazba na skupinu stejně postižených (efekt similarity) §vazba na skupinu zdravých (sociální strategie pro uspokojující vztahy) § ¡volba povolání §omezení výběru §ovlivnění rodiči §nereálné představy – úloha rodiny ¡ ¡přechod do zaměstnání §zařazení mezi zdravé §nezaměstnanost (ohrožení seberealizace a sociální adaptace → pasivita) § ¡partnerství, popř. rodičovství – potvrzení normality §prestiž a rovnocennost ve společnosti §omezení výběru partnera (hra na jistotu, izolace, zdravý partner) § § § § ¡ ¡ ¡Hlediska pro výběr vzdělávání §složky školní zralosti v mladším školním věku §osobnostní rysy dítěte §vybavení školy (materiální i personální) §umístění školy §akceptace vady mladého člověka rodinou §druh a stupeň vady zraku ¡ ¡ ¡Vyhláška MŠMT č. 73/2005, Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ¡ ¡formy speciálního vzdělávání §individuální integrace - běžná mateřská škola §skupinová integrace - speciální třída při běžné mateřské škole §speciální škola - mateřská škola pro zrakově postižené §kombinace výše uvedených ¡Rámcový vzdělávací program pro základní a střední vzdělávání §klíčové kompetence §specifické kompetence § ¡Školní vzdělávací program ¡ ¡speciální vzdělávání - Vyhláška č. 73/2005 §SOU pro zrakově postižené §OU pro zrakově postižené §praktická škola pro zrakově postižené §gymnázium pro zrakově postižené §střední odborná škola pro zrakově postižené §konzervatoř pro zrakově postižené § ¡předměty speciálně pedagogické péče zařazeny v ŠVP - podpora specifických kompetencí § § ¡o přijetí rozhoduje ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce ¡ ¡podpora speciálně pedagogického centra pro žáky se zrakovým postižením ¡ ¡faktory úspěšné integrace §týmová práce učitelů §žák s postižením §spolužáci §rodiče §ostatní odborníci (asistent pedagoga,…) SOP1 SOP1 čtení s hranolem.jpg ¡Vyhláška MŠMT č. 72/2005 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ¡ ¡speciálně pedagogické centrum je školské poradenské zařízení §poradenské služby integrovaným žákům i žáků ve speciálních školách (v oblasti diagnostiky) §ambulantní formou a formou návštěv školských zaířzení, případně v rodině §zajišťuje připravenost na povinnou školní docházku §Vykonává diagnostiku psychologickou i spec.ped. §Poradenství pedagogickým pracovníkům §metodickou podporu škole ¡ ¡informovanost učitele a spolužáků o problému postižení, sdělení samotného žáka ¡ ¡podmínky pro práci ¡ ¡správné osvětlení a optimální pracovní místo ¡ ¡začlenění do aktivit třídy, využití dramatu a dalších alternativních výukových metod ¡ ¡verbalizace, názornost, úprava textů, změna požadavků na zrakovou práci čtení s hranolem.jpg E:\Data\Zita\Fotky_oftalmo\Fotky_Loretánská\IMG_2308.JPG ¡Jazyková výuka a humanitní předměty §výcvik paměti a technika zápisu, třídění informací §volba správného komunikačního prostředku a práce s textem § ¡Přírodní vědy §Modely, reliéfní obrázky §Speciální sady a pomůcky §Audiovizuální nahrávky §Zvýraznění kontur, překrývání barevnými foliemi §Zpětná projekce § ¡Estetické vědy – viz. CD Loretánská ¡ ¡Tělesná výchova §informovanost o diagnóze a omezeních z toho vyplývajících § E:\Data\Zita\Fotky_oftalmo\Fotky_Loretánská\IMG_2308.JPG ¡Gymnázium pro zrakově postižené a střední odborná škola pro zrakově postižené (Praha) §gymnázium §obchodní akademie §obchodní škola ¡ ¡Střední škola Aloyse Klara (Praha) §keramická výroba §kartáčnické a košíkařské práce §Keramik §Čalouník §Knihař §rekondiční a sportovní masér §textilní výtvarnictví ¡ § § E:\Data\Zita\Fotky_oftalmo\Fotky_Krč\Kresba těžce slabozrakého hocha.JPG E:\Data\Zita\Fotky_oftalmo\Fotky_Krč\IMG_2269.JPG E:\Data\Zita\Fotky_oftalmo\Fotky_Krč\IMG_2279.JPG ¡Konzervatoř Jana Deyla a střední škola pro zrakově postižené (Praha) §Hudba §Zpěv §ladění klavírů a hudebně kulturní činnost ¡ ¡Praktická škola při Škole Jaroslava Ježka ¡ ¡Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené (Brno) §obchodní akademie §sociální péče §masér sportovní a rekondiční masér §práce ve zdravotnických zařízeních, tkalcovské práce ¡ ¡ § § ¡zvyšuje se počet vysokoškolských studentů se zrakovým postižením ¡ ¡podpora středisek pro pomoc studentům s postižením (Carolina, Teiresiás, atd.) ¡ ¡http://www.teiresias.muni.cz/?chapter=2-4