REŠERŠE: jde o soupis výpisků na základě stanoveného tématu. Obvykle vzniká při práci na nich a slouží jako pomůcka pro autora. Bibliografický soupis textů je možné různě rozvádět a upravovat – k jednotlivým textům lze například připojovat anotace prací (stručný obsah) a jejich hodnocení. Taková STUDIJNÍ nebo KRITICKÁ REŠERŠE už může být publikována. Cílem zpracování rešerše je procvičit hledání informací k tématu a je nějakým způsobem kontroverzní. Umět vybrat to podstatné k prezentaci. Dokázat si udělat názor na věrohodnost zdrojů. Pak dáte své výsledky dohromady a měli bychom tak získat podklady pro zasvěcený názor na problematiku a její souvislosti. Rešerše se zpracovává individuálně. Jak zpracovat rešerši? Vyberte si z následujících otázek jednu, která vám připadá zajímavá. 1. Srovnejte fyzickou námahu dnešního člověka a v minulosti. 2. Kdy dojdou fosilní zdroje (ropa, plyn uhlí)? ! 2. Jaderná energie a globální oteplování 3. Fosilní zdroje a globální oteplování 4. Vodík jako palivo: Je to reálná možnost a jaké jsou výhody a nevýhody? ! 5. Vztah mezi získáváním energie a zaměstnaností (Teze:Obnovitelné zdroje vedou k větší zaměstnanosti. Je to pravda?) 6. Jak přispívá doprava ke globálnímu oteplování? 7. Pro koho budou a ekodaně přínosem? 9. Jaké jsou důsledky dotační politiky ? 10. Jaký je vztah mezi energií a demokracií (Teze: obnovitelné zdroje vedou k větší možnosti kontroly ze strany veřejnosti. Centralizované zdroje vedou k totalitnímu myšlení. Je to pravda?) 11. Česká republika - jaké celkové množství a procento spotřeby energie lze pokrýt větrem? Jak je tomu v jiných zemích? !! 12. Jaké jsou výhody a nevýhody velkých vodních děl? 13. Česká republika - jaké celkové množství a procento spotřeby energie lze pokrýt biomasou? Jak je tomu jinde? 16. Česká republika - jaké celkové množství a procento spotřeby energie lze pokrýt sluneční energií? Jak je tomu jinde? !! 17. Jaké máme rezervy v úsporách energie v domácnosti? (Jak může ušetřit energii v domácnosti každý z nás?) !! 19. Obnovitelné zdroje v EU. Jaká právní a ekonomická opatření zavádí země EU pro přechod na obnovitelné zdroje? ! 21. Na co se vlastně energie spotřebovává? U nás? Ve světě? Proč roste spotřeba energie? Jak rychle? Lze tomu bránit? 11. Radiace kolem nás. 12. Budeme-li pokračovat dál stejným směrem, brzy budeme čelit ekologické katastrofě. 13. Lidé těžce poškozují životní prostředí. 14. Lidé byli stvořeni, aby vládli zbytku přírody. 15. Lidé mají právo upravovat přírodní prostředí podle svých potřeb. 16. Lidská vynalézavost zajistí, že nikdy neučiníme Zemi neobyvatelnou. 17. Lidské zásahy do přírody vedou často ke katastrofálním dopadům. 18. Navzdory našim schopnostem jsme stále podřízeni zákonům přírody. 19. Rovnováha je dost silná na to, aby zvládla vliv moderní průmyslové společnosti. 20. Takzvaná ekologická krize, které čelíme, je často přehnaně zveličována. 21. Zvířata a rostliny mají stejná práva existovat, jako lidé. 22. Současná generace má morální závazky vůči budoucím generacím. Kolektivně se dohodneme, co si kdo vybere. Normálně co jeden člověk, to jedno téma. Když budete mít vybrané téma, snažte se všemi prostředky zjistit odpověď na danou otázku. Nenechávejte na poslední chvíli. Snažte se zachytit zdroje z protichůdných oblastí názorového, mocenského, společenského spektra. Snažte se také použít různé typy zdrojů. V práci můžete využít i ústní sdělení, můžete třeba udělat i malou anketu na dané téma - co si o problému myslí Vaši známí? Samozřejmě, u odpovědí na některé otázky bude hrát roli i vlastní úsudek , ovšem musí být nějak podložen - logicky či literaturou. Můžete si dělat jakkoliv dlouhé poznámky, stahovat věci z internetu, apod. Ale výsledným výstupem nebude klasická práce, ale jednostránkové teze, v nichž shrnete hlavní body toho, co jste zjistili. Stežejní u rešerše bude uvedení zdroje. U každého zjištěného faktu musíte v tezích uvést zvlášť, kde jste ho načerpali. (Nestačí souhrnně na konci stránky) Nepřebírejte informace nekriticky! Co je psáno, není vždy dáno. Pro přednes- krátký ústní projev si připravte to nejpodstatnější, co jste zjistili, co by mohlo kolegy zajímat, co vás samotné třeba překvapilo či zaskočilo. Přitom nám sdělte i zdroje - odkud informace pochází je velmi důležité. Do jaké míry je zdroj, který jste použili, věrohodný, nakolik může být ve svém sdělení či výsledcích ovlivněn svými hodnotami či vztahy autora k mocným tohoto světa (koho chleba jíš, toho píseň zpívej). Jindřiška Svobodová 384@mail.muni.cz