Pedagogická komunikace Garant: prof. PhDr. Oldřich Šimoník, CSc. Vyučující: Mgr. Patrik Vacek Pedagogická komunikace je jednohodinové praktické cvičení, jehož posláním je přispět k rozvoji komunikativních dovedností budoucích učitelů. Vzhledem k velkému počtu studentů a tudíž i počtu studentů v cvičících skupinách je třeba zdůraznit, že těžiště komunikativní přípravy studentů tkví v jejich samostatné přípravě; každý student by měl ve vlastním zájmu využít každé možnosti k zdokonalení svých komunikativních dovedností. Podmínky pro zápočet: · Vyžadována je aktivní účast na semináři. Docházku nižší než 75% lze nahradit seminární prací na vybrané a předem konzultované téma z oblasti pedagogické komunikace v rozsahu 5 normostran (9000 znaků); studentovi s docházkou nižší než 50% nebude udělen zápočet. · Komunikativní cvičení: individuální výstup každého studenta v rozsahu cca 15 minut (podle počtu studentů ve cvičení). Student předvede výuku vybraného úseku učiva pro 6. ročník ZŠ. Výstup bude podrobně vyhodnocen studenty i vyučujícím podle přiložených kriterií. Komunikativní cvičení bude opakováno, dokud student nedosáhne převažující úspěšnosti, odpovídající alespoň stupni „3“. · Student, který se bez řádného zdůvodnění a omluvy (zaslané vyučujícímu nejpozději 3 dny předem e-mailem) nedostaví na svůj výstup, bude mít za povinnost vypracovat seminární práci na předem konzultované téma v rozsahu 5 normostran (9000 znaků), literaturu uvést podle citační normy ČSN. Literatura: · GAVORA, P. Učitel a žáci v komunikaci. Brno : Paido, 2005. 165 s. ISBN 80-7315-104-9. · HLAVÁČEK, L. Že bychom si nerozuměli? Praha : MO ČR - AVIS, 1997. 94 s. ISBN 80-86049-03-5. · MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Praha : SPN, 1989. 164 s. ISBN 80-04-21854-7. · MAREŠ, J. - KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : CDVU MU, 1995. 210 s. ISBN 80-210-1070-3. · SVATOŠ, T. - KOTKOVÁ, V. Sociální a pedagogická komunikace. Hradec Králové : GAUDEAMUS, 1998. 173 s. ISBN 80-7041-794-3. · ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno: MSD, 2003. 91 s. ISBN 80-86633-04-7. 3. kapitola · ŠVEC, V. - FILOVÁ, H. - ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno : MU, 1996. 90 s. ISBN 80-210-1365-6. · VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Agentura STROM, 1998. 279 s. ISBN 80-86106-02-0. HODNOTÍCÍ ARCH - hodnocení výstupu studenta: FORMÁLNÍ STRÁNKA PROJEVU: verbální složka: přiměřená hlasitost 1 2 3 4 5 přiměřené tempo 1 2 3 4 5 správné frázování 1 2 3 4 5 dynamika řeči 1 2 3 4 5 emocionalita řeči 1 2 3 4 5 adekvátní slovník 1 2 3 4 5 spisovná mluva 1 2 3 4 5 neverbální složka: pohledy 1 2 3 4 5 výraz obličeje 1 2 3 4 5 gesta 1 2 3 4 5 pohyby 1 2 3 4 5 fyzický postoj 1 2 3 4 5 dotyk 1 2 3 4 5 přiblížení – vzdálení 1 2 3 4 5 úprava zevnějšku 1 2 3 4 5 OBSAHOVÁ STRÁNKA PROJEVU: soulad obsahu a formy 1 2 3 4 5 přiměřenost posluchačům 1 2 3 4 5 DALŠÍ ASPEKTY : motivace, "atmosféra", zpětná vazba, udržení pozornosti, netradiční přístup, styl komunikace, pomůcky, tabule, dosažení cíle. POZNÁMKY: CELKOVÉ HODNOCENÍ: