LOGOPEDIE, NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST  komunikace, význam  jazykové roviny v řeči o Foneticko – fonologická rovina o Morfologicko – syntaktická rovina o Lexikálně – sémantická rovina o Pragmatická rovina  předmět logopedie  narušená komunikační schopnost (NKS) o některá rovina (nebo několik rovin současně) působí rušivě vzhledem ke komunikačnímu záměru: o jakákoliv rovina o verbální i neverbální forma komunikace o mluvená i grafická forma komunikace o expresivní i receptivní složka o nepovažujeme fyziologické jevy: fyz. neplynulost, fyz. dysgramatismus, fyz. dyslálie o narušení úplné (totální) / částečné (parciální) o osoba si nedostatek uvědomuje / neuvědomuje o zasahuje sféru symbolických procesů / procesů nesymbolických o hlavním, dominantním jevem / symptomem jiného, dominantního postižení o vzn. na podkladě orgánové / funkční příčiny  klasifikace NKS o narušení vývoje řeči (Opožděný vývoj řeči, vývojová dysfázie) o získaná orgánová nemluvnost (afázie) o získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) o narušení zvuku řeči (huhňavost, palatolalie) o narušení plynulosti řeči (breptavost, koktavost) o narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) o narušení grafické stránky řeči o symptomatické poruchy řeči o poruchy hlasu o kombinované vady a poruchy řeči  logo intervence  systém vzdělávání Charakteristika jednotlivých typů NKS.