Oftalmopedie osoby se zrakovým postižením charakteristika, etiologie, klasifikace, kompenzace, možnosti vzdělávání Oftalmopedie osoba se zrakovým postižením „jedinec, který i po optimální korekci (medikamentózní, chirurgické, brýlové, apod.) má problémy v běžném životě se získáváním a zpracováním informací cestou zrakovou (čtení černotisku, zraková orientace v prostoru, atd.).“ (Ludíková , 2002, s. 49) Klasifikace zrakových vad  Ztráta zrakové ostrosti (refrakční vady: myopie/krátkozrakost, hypermetropie/dalekozrakost, astigmatismus  Postižení šíře zorného pole (trubicové vidění)  Okulomotorické poruchy (šilhavost/strabismus, tupozrakost/amblyopie)  Problémy se zpracováním zrakových podnětů  Poruchy barvocitu (barvoslepost) Klasifikace vad  dle vzniku:  vrozené (dědičnost, teratogeny)  získané (revmatická onemocnění, angíny, tuberkulóza, diabetus, úrazy)  dle stupně:  slabozrakost (lehká, těžká)  zbytky zraku  nevidomost (praktická, totální)  poruchy binokulárního vidění (šilhavost, tupozrakost) Klasifikace zrakového postižení podle WHO  1. Střední slabozrakost  zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/18 (0,30) - minimum rovné nebo lepší než 6/60 (0,10); 3/10 - 1/10,  2. Silná slabozrakost  zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 6/60 (0,10) - minimum rovné nebo lepší než 3/60 (0,05); 1/10 - 10/20,  3. Těžce slabý zrak  a) zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí: maximum menší než 3/60 (0,05) - minimum rovné nebo lepší než 1/60 (0,02); 1/20 - 1/50,  b) koncentrické zúžení zorného pole obou očí pod 20 stupňů, nebo jediného funkčně zdatného oka pod 45 stupňů  4. Praktická nevidomost  zraková ostrost s nejlepší možnou korekcí 1/60 (0,02), 1/50 až světlocit nebo omezení zorného pole do 5 stupňů kolem centrální fixace, i když centrální ostrost není postižena,  5. Úplná nevidomost  ztráta zraku zahrnující stavy od naprosté ztráty světlocitu až po zachování světlocitu s chybnou světelnou projekcí. Zdroj: Mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů - desátá revize (MKN-10), vydal Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR Slabozrakost – charakteristika se projevuje sníženou či zkreslenou činností zrakového analyzátoru obou očí  omezením a deformací zrakových představ. = nevratný pokles zrakové ostrosti.  Učebnice a texty se zvětšeným písmem.  Racionální režim využití zraku  vyšší světelná intenzita  optické kompenzační pomůcky. Těžce slabý zrak – charakteristika dřív: zbytky zraku, jedinci částečně vidící.  Vizus snížený na stupeň těžké slabozrakosti tak, že i s korekcí jedinec rozpoznává prsty těsně před očima.  Zvětšený černotisk a současně Braillovo písmo. Nevidomost – charakteristika = pokles centrální zrakové ostrosti pod 3/60 až po světlocit.  Praktická pokles zrakové ostrosti v rozmezí 3/60 – 1/60. Světlocit zachován.  Totální (amaurosa) pokles zrakové ostrosti pod 1/60.  Rozvoj zbylých smyslů.  Braillovo písmo – čtení, psaní (Pichtův psací stroj). Poradenská zařízení  Střediska rané péče  Tyfloservis (sociální rehabilitace)  Tyflocentrum (užití pomůcek)  SONS (Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR)  Dědina (Pobytové rehabilitační a rekvalifikační středisko) Edukace  školy pro zrakově postižené  integrace v běžných školách Typy speciálních škol pro zrakově postižené  Mateřská škola pro zrakově postižené  Základní škola pro zrakově postižené  Střední škola pro zrakově postižené  G, SOU, OU, PŠ, SOŠ, OA a OŠ  čalouník, keramik, knihař, masér, sociálněsprávní činnost,…)  Konzervatoř a ladičská škola Jana Deyla pro ZP v Praze. SPC pro žáky se zrakovým postižením  výcvik specifických činností, nácvik používání kompenzačních pomůcek  smyslová výchova, rozvoj zrakových funkcí, zraková stimulace  propedeutika čtení a psaní bodového písma, zvětšeného černotisku  tyflografika, nácvik podpisu  nácvik prostorové orientace a samostatného pohybu zrakově postiženého žáka, nácvik sebeobsluhy  práce se speciálními pomůckami  sociálně rehabilitační program  koordinace setkání rodičů a pedagogických pracovníků  metodické vedení asistentů pedagogů