Základy speciální pedagogiky 1 PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. 32695@mail.muni.cz Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami mnám tmtcšmí ta* Nfcori •O BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. 1. vydání. Brno: Paido, 2007, 159 s. ISBN 978-80-7315-140-9. m PIPEKOVA, J. (ed.) m Kapitoly ze speciální pedagogiky. m Brno: Paido, 2G1G. S. přepr. a rozšiř. vyd. m ISBN 97B-BG-7315-19B-G. Speciální pedagogika • je orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob. • V současné době se používají termíny jedinec s postižením, v období školního vzdělávání se můžeme setkat s termínem „žák se speciálními vzdělávacími potřebami". • Jedinec, který z důvodu znevýhodnění vyžaduje při vzdělávání speciálně pedagogický přístup, podporu při pracovním a společenské uplatnění. A / Předmět • Předmětem péče SP je zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělávání, při pracovním a společenském uplatnění. Cíl • Cílem SP je maximální rozvoj osobnosti postiženého nebo znevýhodněného jedince a dosažení maximálního stupně socializace. ŠKOESKTÝ systém SEGREGACE ÍKOLSTVÍ školský systém 1 - ŽÁCI SFľ •--Sr-CCľJFÍOKÝiVIl VZDĚLÁVACÍMI mTRFRAMI integrace: D EPERJENCO VAJSrA ŠKOLA PRO VŠECHNY INKXUZE Spec. ped. vývojové fáze Inkluze Integrace Strategie ve vzdělávání I dětí a žáků se speciálními y vzdělávacími potřebami g - j Změny ve speciálním vzdělávání • Dříve - speciální školy pro žáky s tělesným, smyslovým, mentálním postižením • Nyní - žák se speciálními vzdělávacími potřebami > Postižení těžké 3% > Středně těžké 17% > Lehké postižení 80% • Hlavní výchovně vzdělávací proud (mainstream) i ŕ. \ á k ŕ \ ^ Samostudium • modely integrace • organizační formy společného vyučování • podpůrné systémy, projekty Strategie ve vzděláváni I détí a žáků se speciálními y vzdělávacími potřebami g - MirotlM BtnoAM. M»fW Ulitou* Záci se speciálními vzdělávacími potřebami • žáci se zdravotním postižením • žáci se zdravotním znevýhodněním • žáci se sociálním znevýhodněním • žáci nadaní a mimořádně nadaní Žáci se zdravotním postižením Za žáky se zdravotním postižením se považují žáci: • s tělesným postižením • se zrakovým postižením • se sluchovým postižením • s mentálním postižením • s autismem • s vadami řeči • se souběžným postižením více vadami • se specifickými poruchami učení nebo chování Žáci se zdravotním znevýhodněním Za žáky se zdravotním znevýhodněním se považují žáci: • zdravotně oslabení • dlouhodobě nemocní • s lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování Klasifikace speciální pedagogiky • psychopedie • somatopedie • logopedie • surdopedie • oftalmopedie • etopedie • edukace jedinců s kombinovaným postižením více vadami • specifické poruchy učení nebo chování Školní integrace • snaha o společnou edukaci postižených a nepostižených žáků • „snaha poskytnout v různých formách výchovu a vzdělání jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami v co možná nejméně restriktivním prostředí, které optimálně odpovídá jejich potřebám" - á k f \ Školní integrace • Předpokládá změněné chápání postižení. • Méně se vychází z kategorie postižení vztažených k jedinci (medicínská diagnóza) • více se vychází ze speciálních vzdělávacích potřeb žáka, k nimž se má poskytovat individuální nabídka podpory • individuální integrace • skupinová integrace • podpůrné služby Legislativa - samostudium • Národní program rozvoje vzdělávání v ČR - Bílá kniha (2001) • Školský zákon - Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném vzdělávání • Vyhláška č. 72/2005, o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních • Vyhláška č. 73/2005, o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a studentů mimořádně nadaných • RVP, ŠVP Systém pedagogicko-psychologického poradenství I Školní poradenská pracoviště I Specializovaná poradenská zařízení Strategie ve vzdělávání I dětí a žáků se speciálními y vzdělávacími potřebami g - Školní poradenská pracoviště I Výchovní poradci I Školní psychologové I Školní speciální pedagogové I Školní metodici prevence Specializovaná poradenská zařízení I Pedagogicko-psychologické poradny (PPP) i Speciálně pedagogická centra (SPC) i Střediska výchovné péče (SVP) i Institut pedagogicko-psychologického poradenství (IPPP) Standardní činnosti center I standardní činnosti společně I standardní činnosti speciální I centrum poskytující služby žákům s vadami řeči I se sluchovým postižením I se zrakovým postižením I s tělesným postižením s mentálním postižením I s poruchami autistického spektra > žákům hluchoslepým I žákům s více vadami Střediska výchovné péče SVP zajišťují prevenci a terapii sociálně patologických jevů u dětí a mládeže a poradenství v této oblasti I Aktivní depistáž problémových jedinců a skupin Institut pedagogicko-psychologického poradenství - IPPP aktuální koncepční otázky tvorba poradenských koncepcí a legislativy koordinace poradenského systému další vzdělávání poradenských pracovníků přenos odborných informací ■ Speciálně pedagogická diagnostika 1 Diagnostika 1 J Ono MM PRINOSILOVA, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 2007 Speciálně pedagogická diagnostika ■ Cílem je co nejdokonalejší poznání člověka s postižením, vadou nebo nějakým handicapem. získání informací ■ o osobnosti dotyčného jedince ■ o jeho možnostech v oblasti vzdělavatelnosti a vychovatelnosti Základní pojmy ■ Diagnostika = poznávací proces ■ poznání =x> diagnóza Diagnostika ■ komplexní, interdisciplinární (lékaři, psychologové, speciální pedagogové, sociální pracovníci a další odborníci). ■ Diagnostika v oblastech: □ lékařství □ speciální pedagogiky □ psychologie □ sociální Diagnóza ■ Podle druhu postižení ■ Podle etiologie: □ kauzální □ symptomatickou ■ Podle časového sledu provádění ■ Podle rozsahu sledovaných cílů: □ globální □ parciální Diferenciální diagnostika ■ když zjištěné charakteristika dostatečně přesvědčivě nenaznačují, o kterou diagnózu by mohlo jít. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky v jednotlivých obdobích vývoje Z hlediska jednotlivých životních období se může diagnostika týkat: ■ raného a předškolního věku, ■ období školní docházky včetně dospívání, ■ dospělosti, ■ stáři. Hlavní oblasti diagnostiky ve SP Diagnostika: ■ ■ ■ motorických schopností a laterality rozumových schopností komunikačních schopností ■ socializačního a citového vývoje Diagnostika ve speciální pedasosice ■ ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ Diagnostické metody metody obecné -sbírají údaje a základní data o vyšetřované osobě. Patří sem: □ rodinná anamnéza (RA) □ osobní anamnéza (OA) □ katamnéza Diagnostické metody ■ metody speciální -odborná vyšetření, mají zjistit druh a stupeň postižení. □ pozorování □ metody explorační □ diagnostické zkoušky (ústní zkoušky, praktické zkoušky □ testové metody standardizované a nestandardizované, □ rozhovor a hodnocení výsledků činnosti □ kazuistika □ přístrojové metody Školní zralost ■ Mezi základní diagnostické situace patří hra, kresba, vyučování. ■ Během celého vyšetření je třeba dítě pozorovat a sledovat jeho chování. ■ Výsledky je nutno analyzovat a slovně se o nich vyjádřit.