Tematické okruhy: 1) Reformní pedagogika, edukační metody ve školách pokusných a reformních 2) Domácí zdroje reformy školy (V. Příhoda, O. Chlup, koncepce školní reformy) 3) E. Keyová, J. Dewey, O. Decroly, E. Claparéde, G. Kerschensteiner a jejich příspěvek reformní pedagogice z hlediska edukačních metod a postupů ve vyučování 4) Waldorfská škola (hlavní rysy, antroposofie) 5) Edukační (výchovné a vzdělávací) metody waldorfské školy 6) Montessoriovská škola (typické rysy a podstata koncepce) 7) Zásady a postupy v práci učitele/ky montessoriovské školy 8) Freinetovská škola (základní rysy a využití v současnosti) 9) Výchovné a vzdělávací metody práce freinetovské školy 10)Daltonský plán (původní a současná podoba daltonského vyučování) 11)Hlavní principy a výchovné a vzdělávací metody daltonské školy 12)Jenský plán (charakteristické znaky) 13)Základní edukační metody vyučování v jenské škole 14)Metody dramatické výchovy ve výchově a vyučování 15)Integrovaná tématická výuka (ITV), integrace v prostředí školy 16)Projektové vyučování, řešení problému 17)Otevřená škola a její znaky (význam pro změnu školy) 18)Kooperativní učení (význam pro rozvoj dítěte) 19)Angažované, aktivní, autentické, prožitkové učení (význam pro rozvoj dítěte) 20)Program Škola podporující zdraví (obsah, cíle, význam pro výchovu) 21)Zásady a metody zdravého učení 22)Podstata partnerského vztahu učitel-žák 23)Identifikace nadaného žáka, práce s nadanými žáky ve výuce 24)Obecné rysy alternativní výchovy a vzdělávání