SZ7MP_ALP2 Seminář k alternativní pedagogice: Garant: Doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D. Vyučující, zkoušející: Mgr. Lucie Pištěková (104530@mail.muni.cz) Rozsah: 0/1/0, (1 hodina / týden – sudý / lichý) Počet kreditů: 1 Forma výuky: seminář Způsob ukončení: zápočet Seminář k alternativní pedagogice je praktické cvičení s dotací jedné hodiny za čtrnáct dnů, jehož posláním je obeznámit budoucí učitele s problematikou alternativní pedagogiky. Vzhledem k velkému počtu studentů a tudíž i počtu studentů v cvičících skupinách je třeba zdůraznit, že těžiště metodické přípravy studentů je v jejich samostatné přípravě; každý student by měl ve vlastním zájmů využít každé možnosti k zdokonalení svých znalostí v nabízených tématech. Obsah předmětu: Předmět ALP se zabývá alternativními metodami a postupy výuky, tedy jak samotnými alternativními systémy vzdělávání, tak i systémy inovativními. Student si zpracovává na seminář přípravu zvoleného seminárního tématu (osnovu) ve skupině po dvou až třech studentech, díky které posléze vede diskuzi a prezentuje aktivizační formou (v trvání 30 - 45 min. dle velikosti skupiny v PowerPointu). Osnova vedeného a prezentovaného tématu musí být odevzdána vyučujícímu nejpozději 3 dny před prezentací tématu. Rozsah je minimálně 1 strana textu, příp. odpovídající množství slidů v programu PowerPoint (k diskusi a prezentaci tématu doporučujeme využít dataprojektor a program PowerPoint) Praktickou částí předmětu je odevzdání zpracované eseje zvolené ze seznamu esejů v rozsahu 5 normostran (strana úvodní+5stran textu+seznam literatury). Esej musí obsahovat teoretický základ a praktické zkušenosti s vybraným druhem alternativní školy či postupu (vlastní názory, vlastní zkušenosti). Tato esej bude po přečtení vyučujícím studentovi vrácena a lze ji založit do portfolia studenta, které bude student předkládat u státní závěrečné zkoušky. Esej je třeba odevzdat nejpozději do !!! 2.5.2011 !!!. Úroveň eseje co do obsahové i formální stránky je hodnocena. Struktura předmětu: úvodní hodina – podmínky zápočtu, literatura, rozdělení seminárních úkolů, rozdělení do seminářů další hodiny – prezentace zpracovaných seminárních prací studentů Podmínky zápočtu: - aktivní účast v semináři (1 povolená absence musí být nahrazena) - zpracování seminárního úkolu (eseje) - prezentace, propojení aktivizační formy (netradiční, aktivizační a alternativní metody) a vedení diskuse na téma seminárního úkolu vlastními slovy s využitím připravené osnovy - diskuse nad jednotlivými tématy Tématické okruhy, seznam esejů: · Reformní pedagogika, edukační metody ve školách pokusných a reformních · Domácí zdroje reformy školy (V. Příhoda, O. Chlup, koncepce školní reformy) · E. Keyová, J. Dewey, O. Decroly, E. Claparéde, G. Kerschensteiner a jejich příspěvek reformní pedagogice z hlediska edukačních metod a postupů ve vyučování · Waldorfská škola (hlavní rysy, antroposofie) · Edukační (výchovné a vzdělávací) metody waldorfské školy · Montessoriovská škola (typické rysy a podstata koncepce) · Zásady a postupy v práci učitele/ky montessoriovské školy · Freinetovská škola (základní rysy a využití v současnosti) · Výchovné a vzdělávací metody práce freinetovské školy · Daltonský plán (původní a současná podoba daltonského vyučování) · Hlavní principy a výchovné a vzdělávací metody daltonské školy · Jenský plán (charakteristické znaky) · Základní edukační metody vyučování v jenské škole · Metody dramatické výchovy ve výchově a vyučování · Integrovaná tématická výuka (ITV), integrace v prostředí školy · Projektové vyučování, řešení problému · Otevřená škola a její znaky (význam pro změnu školy) · Kooperativní učení (význam pro rozvoj dítěte) · Angažované, aktivní, autentické, prožitkové učení (význam pro rozvoj dítěte) · Program Škola podporující zdraví (obsah, cíle, význam pro výchovu) · Zásady a metody zdravého učení · Podstata partnerského vztahu učitel-žák · Identifikace nadaného žáka, práce s nadanými žáky ve výuce · Obecné rysy alternativní výchovy a vzdělávání Literatura: SVOBODOVÁ, J. (ed.). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí (Zdroje inspirace pro učitele). Brno : MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-93-0. http://www.ped.muni.cz/wedu --- Studium – Ke stažení