DotazníkDotazník Kateřina VlčkováSemSem 1 Přednášky Základy pedagogické metodologie SemSem přidejtepřidejte logologo společnostispolečnosti DotazníkDotazník • Způsob písemného kladení otázek • Zjišťování písemných odpovědí • Určen především pro hromadné získávání údajů => 2 • Určen především pro hromadné získávání údajů => • velký počet odpovídajících => ekonomický nástroj (malá časová investice) • Nejfrekventovanější metoda • Zdánlivě lehká metoda => mnoho špatných dotazníků TerminologieTerminologie RESPONDENT osoba, která dotazník vyplňuje POLOŽKY otázky, jednotlivé 3 POLOŽKY otázky, jednotlivé prvky dotazníku ADMINISTRACE zadávání dotazníku NÁVRATNOST DOTAZNÍKU Cíl dotazníkuCíl dotazníku nutné přesně formulovat cíl a úlohu dotazníku ve vztahu ke zkoumanému výzkumnému problému 4 ⇒ jasná celková koncepce dotazníku ⇒ orientace na hlavní body ⇒ jasné zaměření jednotlivých položek Struktura dotazníkuStruktura dotazníku • Promyšlená • Základní otázka je rozdělena do několika okruhů / podproblémů 5 několika okruhů / podproblémů • Okruhy se naplňují položkami => Nezačínejte bez promyšlení hned vymýšlet nějaké otázky Tři části dotazníkuTři části dotazníku 1/ Vstupní část 2/ Položky 6 2/ Položky 3/ Poděkování za spolupráci Vstupní část dotazníkuVstupní část dotazníku Hlavička • název a adresa instituce a/nebo jména autorů Vysvětlení cíle 7 Vysvětlení cíle • zdůrazní se význam respondentových odpovědí pro řešení problematiky • motivujeme tak respondenta k pečlivému vyplňování, vrácení dotazníku a Pokyny • ilustrativní příklad vyplnění 2. část dotazníku2. část dotazníku POLOŽKYPOLOŽKY • Pořadí odpovídá psychologickým požadavkům 8 – Začátek: otázky lehčí, přitažlivější = neodradit respondenta – Uprostřed: těžší otázky, méně zajímavé – Konec: faktografické otázky (nejsou náročné) <= respondent může být unavený Jak tvořit položkyJak tvořit položky dotazníkudotazníku 1/ Věnujte velkou pozornost každému slovu v položce Př. (špatný) 9 Př. (špatný) Kolik šálků kávy vypijete denně? 1 2 3 4 5 a více • Šálek kávy nevyjadřuje intenzitu kávy • Denně X co když pije i v noci (zkouškové) X co když o prázdninách nepije Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 2/ Formulujte jasné otázky/položky – všichni jim budou rozumět stejným způsobem 10 – všichni jim budou rozumět stejným způsobem – jasná otázka pro autora dotazníku nemusí být jasná pro respondenty Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 3/ Příliš široké znění vede k příliš volným odpovědím 11 Př. (špatný) Jaký je Váš názor na nejnovější učební osnovy? ⇒ Které osnovy? ⇒ Osnovy ze kterých předmětů? Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 4/ Výrazy jako několik obyčejně někdy interpretují respondenti různě 12 interpretují respondenti různě => vyhýbat se jejich používání Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 5/ Vyhněte se dvojitým otázkám • bývají se spojkou a • Př. Školní psychologové tráví mnoho času 13 Školní psychologové tráví mnoho času vypracováváním výkazů, a proto nemají dost času na vlastní poradenství. souhlasím – nesouhlasím • Respondent Vám může odpovídat pouze na jednu z nich Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 6/ Dávejte jen takové otázky, na které respondenti dovedou odpovědět 14 7/ Otázky musí být pro respondenty smysluplné – Když dáte otázky, ke kterým nemají vztah, odpoví povrchně Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 8/ Tvořte jednoduché otázky – Otázky mají být lehce pochopitelné, 15 – Otázky mají být lehce pochopitelné, jednoduché, lehce zodpovídatelné – Dlouhým jde hůře rozumět – Znechucují respondenty – Zpomalují vyplňování dotazníku Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 9/ Vyhněte se záporným výrazům – Často se přehlédnou – Často se nesprávně interpretují Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. 16 Př. Tento vyučovací předmět NENÍ můj oblíbený. ano ne – Pokud je nutné použít záporné slovo, zvýrazněte ho tiskem – Zcela vylučte dvojitý zápor Př. Nedomnívám se, že by se mi v učitelské profesi nedařilo. Ano - ne Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 10/ Vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost • týkají se obvykle nějaké osoby nebo instituce Př. (špatný) 17 Př. (špatný) Souhlasíte nebo nesouhlasíte s návrhem ředitele vaší školy o … ? • Na některé otázky respondent odpovídá tak, jak je to společensky žádoucí, i když je dotazník anonymní Př. (špatný) Zesměšňuje své žáky při výuce? Ano – ne ⇒ nechat zadní dvířka, důstojnost člověku ano - někdy ano, někdy ne – záleží to na situaci - ne Základní pravidla tvorbyZákladní pravidla tvorby položekpoložek 11/ znění položek ověřte v předvýzkumu – obvykle pomocí interview – respondent vysvětlí, jak rozumí otázce 18 – respondent vysvětlí, jak rozumí otázce – nejasné položky se upraví – zjistí se, proč respondenti na některé otázky neodpovídali nebo odpovídali nevím • podíl takových otázek by měl být max. 5% Tvorba položekTvorba položek • Některé položky se tvoří snadno – zejména faktografické otázky • věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání 19 • Obtížněji se tvoří položky zjišťující • názory, postoje, osobnostní rysy Tvorba položekTvorba položek • Formulujte položky tak, aby byl respondent ochoten odpovídat, • A když odpovídá, aby odpovídal nezkresleně (nevylepšoval se, nezhoršoval údaje) 20 • Na důvěrné otázky lidé neradi odpovídají Př. (špatný) Váš věk? Př. (opravený – dostatečné pro odhad věku) • Rok ukončení studia…. • Počet roků ped. praxe…. Tvorba dotazníku pro dětiTvorba dotazníku pro děti • Položky musí být velmi jednoduché • Velkou pozornost věnujte výběru slov • Své myšlenky převeďte na myšlení a 21 • Své myšlenky převeďte na myšlení a jazyk dítěte • V předvýzkumu ověřte, zda dítě rozumí Typy položekTypy položek Podle stupně otevřenosti • Uzavřené 22 • Uzavřené • Polouzavřené • Otevřené Uzavřené položkyUzavřené položky • Nabízí hotové alternativní odpovědi • Respondent zaznačí (zakroužkuje, podtrhne) vhodnou odpověď 23 podtrhne) vhodnou odpověď • Varianty odpovědí se připraví na základě poznání problematiky a předvýzkumu (dotazník, interview) • Výhoda – lehké zpracování Příklad uzavřené položkyPříklad uzavřené položky Myslíte si, že pro nadané děti je potřeba zřizovat speciální školy? a) ano b) ne c) neumím se vyjádřit 24 c) neumím se vyjádřit Dichotomická položka • nabízí odpovědi ano – ne • Přináší jen základní informaci na položenou otázku – Typ odpovědi neumím se vyjádřit, nevím, neumím se rozhodnout, nedovedu posoudit je velmi důležitý • Kdyby byl respondent donucen vyjádřit se ANO - NE, zkreslilo by to výsledky Příklad uzavřené položkyPříklad uzavřené položky s více alternativami odpovědís více alternativami odpovědí Zřizování speciálních škol pro nadané děti považuji za a) Vhodné 25 b) Vhodné jen pro jisté druhy nadání (např. pohybové, výtvarné) c) Vhodné jen tehdy, když to nepoškodí výuku anebo vybavení běžných škol d) Nevhodné e) Neumím se vyjádřit Otevřené položkyOtevřené položky • Respondent má velkou volnost odpovědí • Otázka jen nasměruje, neurčuje alternativní odpovědi 26 alternativní odpovědi • Nevnucují volbu • Zdroj nových, neznámých údajů • Odpovídá se však obtížněji – časově pomalejší, náročnější Příklad Otevřené položkyPříklad Otevřené položky Jaký je Váš názor na zřizování speciálních škol pro nadané děti? 27 Užší zaměření otázky: Vysvětlete, proč souhlasíte se zřizováním speciálních škol pro nadané děti ve vašem městě. Zpracování otevřenéZpracování otevřené položkypoložky • Obtížně se zpracovává – dodatečně se kategorizuje Př. • Dotazník se 20 otevřenými otázkami • Zadán 150 respondentům 28 • Zadán 150 respondentům • Na každou položku cca. 20 možných variant odpovědí • => celkem 400 variant!!! X • Tentýž dotazník s uzavřenými odpověďmi – cca. 5 variant na položku – Celkem 100 variant - navíc již kategorizovaných Polouzavřené položkyPolouzavřené položky • Nabízejí nejprve alternativní odpověď • Potom žádají o vysvětlení, objasnění • v podobě otevřené otázky 29 • v podobě otevřené otázky • Př. Souhlasíte se zřízením speciálních škol pro nadané děti? Ano – ne. Pokud ano, proč? ………….. Příklad polouzavřenéPříklad polouzavřené položkypoložky K učení se cizímu jazyku mne motivuje a) Jazyk mne baví b) Cestování c) Povinná maturita z CJ 30 c) Povinná maturita z CJ d) Kamarádi v zahraničí e) Budoucí zaměstnání f) Dělám v CJ na počítači g) Učitel h) Rodiče i) Jiné, co? ………………………………………….. Škálované položkyŠkálované položky • Škála poskytuje odstupňované hodnocení jevu Př. 31 Př. Z kolika skript a učebnic jste se připravovali na danou zkoušku? 1 2 3 4 5 a více Variabilita typů položek vVariabilita typů položek v dotazníkudotazníku • Nemusíte používat jen jeden typ • Vystřídají-li se dva typy zlepšuje to pozornost, vyvádí ze stereotypu 32 pozornost, vyvádí ze stereotypu • Typy položek se ale nesmí stále střídat – rozptyluje to respondenta, musí se přelaďovat Validita jednotlivých typůValidita jednotlivých typů položekpoložek • Vysokou validitu mají faktografické položky – Věk, pohlaví • Položky vyžadující odhad nebývají přesné, je třeba údaje v mysli rekonstruovat 33 třeba údaje v mysli rekonstruovat – Kolik času věnujete týdně studiu? – Jakým způsobem jste se dozvěděli o nové knize? • Nižší validitu mají také položky týkající se názorů, postojů, zájmů Validita položekValidita položek • Správnost odpovědí respondentů nezáleží jen na znění otázky/položky, ale i na respondentech samotných – Někdo odpovídá pečlivě, pravdivě 34 – Někdo odpovídá pečlivě, pravdivě – Někdo k vyplňování přistupuje volně, přibarvuje si Počítat s povrchním odpovídáním zejména – u neanonymních dotazníků – u anonymních, když respondent považuje dotazník za nedůležitý LL--otázkyotázky • Lži- otázky, lži-skóre • Zaměřené na chování, které neodpovídá společenské normě, nicméně se ho lidé dopouští 35 dopouští Př. Míváte občas myšlenky anebo nápady, o kterých byste si nepřáli, aby je měli jiní lidé? ANO NE Reliabilita dotazníkuReliabilita dotazníku • Závisí na více vlastnostech • Jednou z nich je vnitřní konzistence • Je tím vyšší, když obsahuje více 36 • Je tím vyšší, když obsahuje více otázek, které se ptají na tutéž informaci Délka dotazníkuDélka dotazníku • Taková, abyste získali všechny potřebné údaje, NE DELŠÍ • Dlouhý dotazník unavuje, odrazuje, vyplnění je odbýváno • Max. 30 min. • Poštou zasílané – max. 15. min. 37 • Poštou zasílané – max. 15. min. • U mladších dětí ještě kratší • Délku určíte na konkrétním vzorku respondentů – předvýzkum • Když dotazník respondenty velmi zajímá,vyplňují i dlouhý lehce • Délka závisí i na schopnostech respondentů => různá návratnostnávratnost • Poměr počtu odeslaných dotazníků k počtu vyplněných a vrácených • Min. 75% 38 • Min. 75% • Uvažovat o složení respondentů, kteří dotazník vrátili Průvodní dopisPrůvodní dopis • Dobře ho naformulovat • Zdůraznit důležitost tématu a odpovědí respondenta Psát o výzkumu, ne o diplomové práci 39 práci • Uvést, že vyplnění trvá 15 min. a musí tolik také trvat (ne více) • Dát poštovní známku do obálky – zvyšuje to návratnost X dnes se dotazníky administrují přes internet LiteraturaLiteratura GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. PELIKÁN, J Základy empirického výzkumuPELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. 40