Didaktický testDidaktický test Kateřina VlčkováKateřina Vlčková PřednáškyPřednášky Základy pedagogické metodologieZáklady pedagogické metodologie Co je to didaktický test?Co je to didaktický test? často chápán jako krátká písemnáčasto chápán jako krátká písemná zkouška, při níž žák odpovídá výběremzkouška, při níž žák odpovídá výběrem zz nabídnutých variant odpovědínabídnutých variant odpovědí nástroj systematického zjišťovánínástroj systematického zjišťování (měření) výsledků výuky(měření) výsledků výuky orientuje se naorientuje se na objektivníobjektivní zjišťovánízjišťování 22 orientuje se naorientuje se na objektivníobjektivní zjišťovánízjišťování úrovně zvládnutí učiva u určitéúrovně zvládnutí učiva u určité skupinyskupiny osobosob navrhován, ověřován, použit,navrhován, ověřován, použit, hodnocen a interpretován podlehodnocen a interpretován podle určitých, předem stanovenýchurčitých, předem stanovených pravidelpravidel Vlastnosti: validita, reliabilita,Vlastnosti: validita, reliabilita, praktičnost, obtížnost, citlivostpraktičnost, obtížnost, citlivost Nechápat didaktický testNechápat didaktický test zúženě!zúženě! test může trvat i několik hodintest může trvat i několik hodin Př. závěrečný při studiu předmětuPř. závěrečný při studiu předmětu nemusí být písemnýnemusí být písemný testy psaní na stroji, řízenítesty psaní na stroji, řízení 33 testy psaní na stroji, řízenítesty psaní na stroji, řízení motorových vozidel aj.,motorových vozidel aj., nejen úlohy snejen úlohy s výběrem odpovědívýběrem odpovědí řešení určitého problému,řešení určitého problému, pojednání na určité témapojednání na určité téma -- esejesej Funkce didaktického testuFunkce didaktického testu kontrolníkontrolní pro učitele, žáka, užitých metodpro učitele, žáka, užitých metod opakovacíopakovací 44 opakovacíopakovací průběžný test vprůběžný test v hodiněhodině diagnostickádiagnostická zjištění úrovnězjištění úrovně –– pretest, posttest,pretest, posttest, průběžnýprůběžný Didaktický test ve výzkumuDidaktický test ve výzkumu Zkoumáme žákovy výsledkyZkoumáme žákovy výsledky vzdělávánívzdělávání Např. znalosti, porozumění,Např. znalosti, porozumění, aplikační schopnosti atd.aplikační schopnosti atd. 55 aplikační schopnosti atd.aplikační schopnosti atd. Např. v experimentuNapř. v experimentu –– kdyžkdyž zjišťujeme účinnost určitéhozjišťujeme účinnost určitého postupu, formy výuky, učebnice,postupu, formy výuky, učebnice, metody atd.metody atd. EdukometrieEdukometrie Disciplína zabývající seDisciplína zabývající se testováním, standardizací testů,testováním, standardizací testů, didaktickými testydidaktickými testy 66 Druhy didaktických testůDruhy didaktických testů 77 Druhy didaktických testůDruhy didaktických testů podle charakteristiky testového výkonu:podle charakteristiky testového výkonu: testy rychlosti, t. úrovnětesty rychlosti, t. úrovně podle dokonalosti přípravy:podle dokonalosti přípravy: standardizované, nestandardizované,standardizované, nestandardizované, kvazistandardizovanékvazistandardizované podle povahy žákovy činnosti:podle povahy žákovy činnosti: kognitivní a psychomotorickékognitivní a psychomotorické podle specifičnosti učení:podle specifičnosti učení: testy výsledků výuky, studijních předpokladůtesty výsledků výuky, studijních předpokladů 88 testy výsledků výuky, studijních předpokladůtesty výsledků výuky, studijních předpokladů podle interpretace výkonu v testu:podle interpretace výkonu v testu: rozlišující, ověřujícírozlišující, ověřující podle časového zařazení do výuky:podle časového zařazení do výuky: vstupní, průběžné, výstupnívstupní, průběžné, výstupní podle tématického rozsahu:podle tématického rozsahu: monotematické, polytematickémonotematické, polytematické podle míry objektivity při skórování:podle míry objektivity při skórování: skórovatelné objektivněskórovatelné objektivně,, subjektivněsubjektivně podle možnosti měnit průběžně obtížnost úloh, podlepodle možnosti měnit průběžně obtížnost úloh, podle kvality žákových odpovědí:kvality žákových odpovědí: adaptivní, neadaptivníadaptivní, neadaptivní Testy dělené podleTesty dělené podle charakteristiky testovéhocharakteristiky testového výkonuvýkonu Testy rychlostiTesty rychlosti 99 Testy úrovněTesty úrovně Testy rychlostiTesty rychlosti zjišťuje se rychlost szjišťuje se rychlost s jakou je žák sjakou je žák s toto řešit úlohyřešit úlohy pevně stanovený časový limitpevně stanovený časový limit 1010 pevně stanovený časový limitpevně stanovený časový limit velmi snadné úlohyvelmi snadné úlohy př.př. rychlost čtení, psaní na strojirychlost čtení, psaní na stroji Testy úrovněTesty úrovně žádné časové omezenížádné časové omezení maximálně jen takové, že omezímemaximálně jen takové, že omezíme jen ty nejpomalejší, kt. prodlouženímjen ty nejpomalejší, kt. prodloužením času už nedosahují lepších výsledkůčasu už nedosahují lepších výsledků 1111 výkon je dán úrovní vědomostívýkon je dán úrovní vědomostí úlohy řazeny podle obtížnostiúlohy řazeny podle obtížnosti kombinacekombinace př. za „ušetřenou minutu“ bod navícpř. za „ušetřenou minutu“ bod navíc + 80% správně+ 80% správně Testy podle dokonalostiTesty podle dokonalosti přípravypřípravy standardizovanéstandardizované 1212 nestandardizovanénestandardizované kvazistandardizovanékvazistandardizované Standardizované testyStandardizované testy připravovány profesionálně, specializovanépřipravovány profesionálně, specializované instituce,instituce, přesně popsané zpřesně popsané z hlediska zadání ahlediska zadání a interpretace,interpretace, výkonová norma jasně žáka zařazuje a říká,výkonová norma jasně žáka zařazuje a říká, jaký výsledek testu je normálníjaký výsledek testu je normální testovací část, administrativní (cíl, pro jakétestovací část, administrativní (cíl, pro jaké 1313 testovací část, administrativní (cíl, pro jakétestovací část, administrativní (cíl, pro jaké žáky), standardizace testu, zadání, podmínky,žáky), standardizace testu, zadání, podmínky, instrukce,instrukce, hodnocení testuhodnocení testu –– skór úloh, celkové hodnocenískór úloh, celkové hodnocení na základě statistických parametrů, převodna základě statistických parametrů, převod hodnocení na klasifikační stupnicihodnocení na klasifikační stupnici testová příručka/manuál, standard /testovátestová příručka/manuál, standard /testová norma pro hodnocenínorma pro hodnocení vlastnosti: validita, reliabilita, citlivost, objektivita,vlastnosti: validita, reliabilita, citlivost, objektivita, ekonomická náročnost (viz téma dotazník)ekonomická náročnost (viz téma dotazník) Testy nestandardizovanéTesty nestandardizované učitelské, neformální,učitelské, neformální, neproběhlo ověřování na většímneproběhlo ověřování na větším vzorku žákůvzorku žáků není knení k dispozici testová příručkadispozici testová příručka 1414 není knení k dispozici testová příručkadispozici testová příručka není objektivně stanovený testovýnení objektivně stanovený testový standard/normastandard/norma při konstrukci je třeba držet sepři konstrukci je třeba držet se určitých zásadurčitých zásad Testy kvazistandardizovanéTesty kvazistandardizované na škole či několika školách,na škole či několika školách, známy některé jejich vlastnosti,známy některé jejich vlastnosti, někdy i testová příručka kněkdy i testová příručka k dispozicidispozici a standardy výsledků,a standardy výsledků, 1515 a standardy výsledků,a standardy výsledků, standardizace není provedenastandardizace není provedena bezezbytkubezezbytku Podle povahy žákovy činnostiPodle povahy žákovy činnosti kognitivníkognitivní kvalita/úroveň poznáníkvalita/úroveň poznání př.př. test ztest z matematiky, překladmatematiky, překlad psychomotoricképsychomotorické 1616 psychomotoricképsychomotorické výsledky psychomotorického učenívýsledky psychomotorického učení ((psaní na strojipsaní na stroji)) -------------- Pozn.: výsledky afektivního aPozn.: výsledky afektivního a sociálního učení se zjišťujísociálního učení se zjišťují dotazníky, škálami atd.dotazníky, škálami atd. Podle specifičnosti učeníPodle specifičnosti učení testy výsledků výukytesty výsledků výuky co se naučilico se naučili testy studijních předpokladůtesty studijních předpokladů 1717 testy studijních předpokladůtesty studijních předpokladů obecné charakteristiky,obecné charakteristiky, náročnější na konstrukci,náročnější na konstrukci, u přijímacího řízení by měly být nau přijímacího řízení by měly být na VŠVŠ Podle interpretace výkonu v testuPodle interpretace výkonu v testu testy rozlišující / testy relevantníhotesty rozlišující / testy relevantního výkonuvýkonu jaký výkon dosáhl žák vzhledem kjaký výkon dosáhl žák vzhledem k populaci,populaci, zda je ve srovnání szda je ve srovnání s ostatními slabý,ostatními slabý, průměrný atd.průměrný atd. 1818 testy ověřující / testy absolutníhotesty ověřující / testy absolutního výkonuvýkonu -- kriteriálníkriteriální ověřit úroveň vědomostí a dovednostíověřit úroveň vědomostí a dovedností vv přesně vymezené oblastipřesně vymezené oblasti předem stanoven stupeň zvládnutí učivapředem stanoven stupeň zvládnutí učiva neusiluje se o diferencované hodnocení, aleneusiluje se o diferencované hodnocení, ale o „zvládl X nezvládl“o „zvládl X nezvládl“ Podle časového zařazení doPodle časového zařazení do výukyvýuky testy vstupnítesty vstupní testy průběžnétesty průběžné 1919 testy průběžnétesty průběžné formativníformativní testy výstupnítesty výstupní sumativnísumativní podle tématického rozsahupodle tématického rozsahu testy monotematickétesty monotematické polytematicképolytematické 2020 polytematicképolytematické podle míry objektivity připodle míry objektivity při skórovánískórování testy objektivně skórovatelnétesty objektivně skórovatelné lze objektivně říci, zda byly úlohy řešenylze objektivně říci, zda byly úlohy řešeny správně či nesprávněsprávně či nesprávně skórování může provádět kdokoli =skórování může provádět kdokoli = výhodavýhoda 2121 výhodavýhoda testy subjektivně skórovatelnétesty subjektivně skórovatelné esej testy,esej testy, není možné objektivně stanovitnení možné objektivně stanovit jednoznačná pravidla pro skórováníjednoznačná pravidla pro skórování př. úlohy široké otevřené, zkouší dalekopř. úlohy široké otevřené, zkouší daleko komplexnější vědomostikomplexnější vědomosti podle možnosti měnit průběžněpodle možnosti měnit průběžně obtížnost úlohobtížnost úloh podle kvality žákových odpovědípodle kvality žákových odpovědí testy adaptivnítesty adaptivní 2222 testy adaptivnítesty adaptivní testy neadaptivnítesty neadaptivní Postup při konstrukciPostup při konstrukci didaktického testudidaktického testu 2323 didaktického testudidaktického testu Postup při konstrukci did. testuPostup při konstrukci did. testu Konstrukce by neměla by začínatKonstrukce by neměla by začínat přímo navrhováním testových úlohpřímo navrhováním testových úloh snadno by se navrhovaly, ale nevedlysnadno by se navrhovaly, ale nevedly by kby k vyváženému didaktickému testu,vyváženému didaktickému testu, nepokrývaly by rovnoměrně celé učivo,nepokrývaly by rovnoměrně celé učivo, 2424 nepokrývaly by rovnoměrně celé učivo,nepokrývaly by rovnoměrně celé učivo, zaměřovaly by se na pouhouzaměřovaly by se na pouhou reprodukci zapamatovaných poznatkůreprodukci zapamatovaných poznatků nejsnadněji se navrhují úlohy zkoušejícínejsnadněji se navrhují úlohy zkoušející zapamatovánízapamatování těchto úloh bývá u autorů nepoučenýchtěchto úloh bývá u autorů nepoučených převahapřevaha 1. Vymezit si účel testu1. Vymezit si účel testu KK jakému účelujakému účelu má test sloužit?má test sloužit? Např.Např. zjištění výsledků výuky na koncizjištění výsledků výuky na konci 2525 zjištění výsledků výuky na koncizjištění výsledků výuky na konci tematického celku, pololetí,tematického celku, pololetí, zjištění, jak žáci učivo chápou azjištění, jak žáci učivo chápou a přijímají, kontrola,přijímají, kontrola, výběr studentů pro vyšší typ školyvýběr studentů pro vyšší typ školy aj.aj. 2. Rámcové vymezení2. Rámcové vymezení obsahu testuobsahu testu Př.Př. skladba, tvaroslovískladba, tvarosloví učivo 40 hodin ČJ,učivo 40 hodin ČJ, 2626 učivo 40 hodin ČJ,učivo 40 hodin ČJ, 6.roč. ZŠ6.roč. ZŠ 3. Upřesnění obsahu3. Upřesnění obsahu –– co majíco mají úlohy zkoušetúlohy zkoušet Jakou úroveň osvojení mají jednotlivéJakou úroveň osvojení mají jednotlivé úlohy zkoušetúlohy zkoušet nezkoušet jen zapamatování, ale i vyšší cílovénezkoušet jen zapamatování, ale i vyšší cílové kategoriekategorie –– porozumění, používáníporozumění, používání viz taxonomie výukových cílůviz taxonomie výukových cílů Kolik úloh má zkoušet jednotlivé prvkyKolik úloh má zkoušet jednotlivé prvky učivaučiva 2727 učivaučiva prvky učiva mají být reprezentovány počtem úlohprvky učiva mají být reprezentovány počtem úloh odpovídajících jejich důležitosti/ významu aodpovídajících jejich důležitosti/ významu a rozsahurozsahu Kolik úloh musí obsahovat celý testKolik úloh musí obsahovat celý test spodní hranice je 10 úloh,spodní hranice je 10 úloh, jedině test sjedině test s dostačujícím počtem úloh můžedostačujícím počtem úloh může poskytnout reliabilní = spolehlivou informaci,poskytnout reliabilní = spolehlivou informaci, horní hranice je dána čas. možnostmi,horní hranice je dána čas. možnostmi, u monotematických testů max. kolem 20 úlohu monotematických testů max. kolem 20 úloh 4. Konstrukce testu4. Konstrukce testu = vytvoření jednotlivých testových= vytvoření jednotlivých testových úloh a prvního návrhu testuúloh a prvního návrhu testu testová úloha = otázka, úkol, problémtestová úloha = otázka, úkol, problém obsažený vobsažený v testu,testu, na jejich kvalitě závisí kvalita celého testovánína jejich kvalitě závisí kvalita celého testování autor by měl býtautor by měl být dobrým odborníkemdobrým odborníkem 2828 autor by měl býtautor by měl být dobrým odborníkemdobrým odborníkem předmětu, ze kterého test připravuje,předmětu, ze kterého test připravuje, měl by se také umět vcítit do žákůměl by se také umět vcítit do žáků být dobrým pedagogem a psychologembýt dobrým pedagogem a psychologem zvážit,zvážit, jaký typ testových úloh použítjaký typ testových úloh použít každý má určité vlastnosti, výhody a nevýhodykaždý má určité vlastnosti, výhody a nevýhody viz druhy testových úlohviz druhy testových úloh 5. Návrh prototypu testu5. Návrh prototypu testu je dobré návrh na několik dní odložit, pak seje dobré návrh na několik dní odložit, pak se kk němu kriticky vrátitněmu kriticky vrátit zz úloh, které obstály při našem i cizímúloh, které obstály při našem i cizím hodnocení sestavit testhodnocení sestavit test konstruujemekonstruujeme--li rozlišující test, musíme úlohyli rozlišující test, musíme úlohy seřadit podle vzrůstající obtížnostiseřadit podle vzrůstající obtížnosti 2929 seřadit podle vzrůstající obtížnostiseřadit podle vzrůstající obtížnosti přibližně určíme čas kpřibližně určíme čas k vypracování testu žákyvypracování testu žáky u jednodušších otevřených, úzkých úloh au jednodušších otevřených, úzkých úloh a jednodušších sjednodušších s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– ca. 0,5 až 1,5ca. 0,5 až 1,5 minuty na úlohuminuty na úlohu časový limit stanovujeme velmi volně,časový limit stanovujeme velmi volně, vv běžných případech bez čas. omezeníběžných případech bez čas. omezení 6. Ověření kvality vytvořeného6. Ověření kvality vytvořeného didaktického testudidaktického testu i když postupujeme a plánujemei když postupujeme a plánujeme pečlivě, nemůžeme si být nikdy jistipečlivě, nemůžeme si být nikdy jisti tím, jaké vlastnosti nakonec bude testtím, jaké vlastnosti nakonec bude test mítmít =>=> ověřit ho na vzorku žákůověřit ho na vzorku žáků 3030 =>=> ověřit ho na vzorku žákůověřit ho na vzorku žáků u nestandardizovanéhou nestandardizovaného –– pro naši potřebu stačípro naši potřebu stačí žáci, kt. učíme,žáci, kt. učíme, stačí jen odhad vlastností testustačí jen odhad vlastností testu X znát ty vlastnostiX znát ty vlastnosti –– u standardiz. testů seu standardiz. testů se ss nimi setkámenimi setkáme pak odstranit nevhodné vlastnostipak odstranit nevhodné vlastnosti testu nebo je alespoň zmírnittestu nebo je alespoň zmírnit získáme údaje o vlastnostechzískáme údaje o vlastnostech testových úloh i testu jako celkutestových úloh i testu jako celku 7. Klasifikace výsledků testu7. Klasifikace výsledků testu Problém převodu bodovéhoProblém převodu bodového hodnocení na klasifikačníhodnocení na klasifikační stupnicistupnici intuitivně,intuitivně, 3131 intuitivně,intuitivně, na základě procenta správnýchna základě procenta správných odpovědí,odpovědí, na základě normálního rozloženína základě normálního rozložení 8. Diagnostický rozbor8. Diagnostický rozbor výsledků žákůvýsledků žáků všímat si chyb, hledat jejichvšímat si chyb, hledat jejich příčinypříčiny výsledky třídy si zobrazitvýsledky třídy si zobrazit 3232 výsledky třídy si zobrazitvýsledky třídy si zobrazit vv histogramu četnostíhistogramu četností sloupkový diagramsloupkový diagram dozvím se rozložení výsledkůdozvím se rozložení výsledků kolik žáků má 3, 2 atd.kolik žáků má 3, 2 atd. Druhy testových úlohDruhy testových úloh 3333 Druhy testových úlohDruhy testových úloh každý druh úloh má určité vlastnosti,každý druh úloh má určité vlastnosti, výhody a nevýhodyvýhody a nevýhody kritériem výběru je:kritériem výběru je: cíl testování,cíl testování, obsah učiva,obsah učiva, 3434 obsah učiva,obsah učiva, podmínky,podmínky, autorova preference úlohautorova preference úloh Druhy úloh:Druhy úloh: podle způsobu, jakým žák odpovídá:podle způsobu, jakým žák odpovídá: úlohy súlohy s otevřenou odpovědíotevřenou odpovědí úlohy súlohy s uzavřenou odpovědíuzavřenou odpovědí Druhy testových úloh podleDruhy testových úloh podle typů odpovědítypů odpovědí druh odpovědi v úloze testové úlohy podle druhu odpovědi s nabídnutou strukturou odpovědi otevřené široké bez nabídnutí struktury otevřená 3535 bez nabídnutí struktury odpovědi produkční otevřená stručná odpověď doplňovací dichotomické / alternativní úlohy jedna správná odpověď jedna nejpřesnější / nejlepší / nejsprávnější jedna nesprávná vícenásobná odpověď úlohy s výběrem odpovědí situační úlohy přiřazovací úlohy uzavřená uspořádací úlohy Testové úlohy vhodné pro zjišťováníTestové úlohy vhodné pro zjišťování dosažených vzdělávacích výsledkůdosažených vzdělávacích výsledků dle Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílůdle Bloomovy taxonomie kognitivních výukových cílů druhy testových úloh (+++ velmi vhodná, ++ vhodná, + málo vhodná) úroveň kognitivních 3636 (+++ velmi vhodná, ++ vhodná, + málo vhodná) kognitivních cílů široká otevřená stručná dichoto- mická s výběrem odpovědi přiřazovací uspořádací znalost +++ - +++ +++ +++ +++ porozumění +++ - +++ +++ +++ aplikace ++ +++ +++ ++ ++ analýza ++ ++ - +++ syntéza ++ +++ +++ hodnocení +++ posouzení +++ - +++ 1. Úlohy s otevřenou odpovědí1. Úlohy s otevřenou odpovědí podle rozsahu požadovanépodle rozsahu požadované odpovědiodpovědi a)a) otevřené široké úlohyotevřené široké úlohy úlohy se stručnou odpovědíúlohy se stručnou odpovědí 3737 b)b) úlohy se stručnou odpovědíúlohy se stručnou odpovědí produkčníprodukční doplňovacídoplňovací Ad a) otevřené široké úlohyAd a) otevřené široké úlohy s nabídnutou strukturou odpovědis nabídnutou strukturou odpovědi Výroba surového železaVýroba surového železa (uveďte hlavní používané suroviny,(uveďte hlavní používané suroviny, nakreslete schéma pece a popištenakreslete schéma pece a popište hlavní probíhající chemické reakce)hlavní probíhající chemické reakce) 3838 hlavní probíhající chemické reakce)hlavní probíhající chemické reakce) bez nabídnuté strukturybez nabídnuté struktury vyplývá zvyplývá z konvence, zjišťujeme jikonvence, zjišťujeme ji PřPř. Popište hlavní stádia tělesného. Popište hlavní stádia tělesného vývoje dítěte do šesti let.vývoje dítěte do šesti let. Ad b) úlohy se stručnou odpovědíAd b) úlohy se stručnou odpovědí produkčníprodukční Př.Př. Které jsou tři základní složky lidskéKteré jsou tři základní složky lidské potravy?………………………………potravy?……………………………… Př.Př. Napište Archimédův zákon……..Napište Archimédův zákon…….. 3939 doplňovacídoplňovací Př.Př. Hlavním městem Švýcarska je …..Hlavním městem Švýcarska je ….. Př.Př. Po smrti českého krále Karla IV.Po smrti českého krále Karla IV. vv roce ……… nastoupil na trůn jeho synroce ……… nastoupil na trůn jeho syn ………… 2. úlohy s2. úlohy s uzavřenou odpovědíuzavřenou odpovědí dichotomické úlohydichotomické úlohy úlohy súlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi jedna správná,jedna správná, jedna nejpřesnější,jedna nejpřesnější, 4040 jedna nejpřesnější,jedna nejpřesnější, jedna nesprávná,jedna nesprávná, vícenásobná odpověď,vícenásobná odpověď, situační/ interpretační úlohysituační/ interpretační úlohy přiřazovací úlohypřiřazovací úlohy uspořádavací úlohyuspořádavací úlohy Dichotomické úlohyDichotomické úlohy Př.Př. Mistr Jan Hus byl upálen rokuMistr Jan Hus byl upálen roku 1515.1515. ANOANO –– NENE 4141 ANOANO –– NENE Při vypařování kapaliny se teploPři vypařování kapaliny se teplo spotřebováváspotřebovává -- uvolňujeuvolňuje Úlohy sÚlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– jedna správnájedna správná Př.Př. CestaCesta vlakemvlakem nám velminám velmi rychle uběhla.rychle uběhla. 4242 Podtržený větný člen je:Podtržený větný člen je: PodmětPodmět PředmětPředmět PřívlastekPřívlastek Příslovečné určeníPříslovečné určení Úlohy sÚlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– jedna nejpřesnějšíjedna nejpřesnější Př.Př. Které zKteré z následujících tvrzení nejlépenásledujících tvrzení nejlépe odpovídá na otázku: „Co je chemickýodpovídá na otázku: „Co je chemický prvek?“prvek?“ 4343 a)a) Prvek je látka, která se skládá zPrvek je látka, která se skládá z atomůatomů stejného druhu.stejného druhu. b)b) Prvek je látka, kterou již dále nelze rozdělitPrvek je látka, kterou již dále nelze rozdělit c)c) Prvek je látka složená zPrvek je látka složená z atomů, které majíatomů, které mají stejné protonové číslo.stejné protonové číslo. d)d) Žádné zŽádné z předchozích tvrzení není naprostopředchozích tvrzení není naprosto správné.správné. Úlohy sÚlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– jedna nesprávnájedna nesprávná Který zKterý z následujících dějůnásledujících dějů nenínení formou oxidačního procesu?formou oxidačního procesu? 4444 formou oxidačního procesu?formou oxidačního procesu? a)a) DýcháníDýchání b)b) HnitíHnití c)c) DestilaceDestilace d)d) RezivěníRezivění Úlohy sÚlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– vícenásobná odpověďvícenásobná odpověď Př.Př. Kterými státy protéká (nebo seKterými státy protéká (nebo se alespoň dotýká) Odra?alespoň dotýká) Odra? 4545 a)a) NěmeckoNěmecko b)b) RuskoRusko c)c) ČRČR d)d) SlovenskoSlovensko e)e) PolskoPolsko Úlohy sÚlohy s výběrem odpovědivýběrem odpovědi –– situační / interpretační úlohysituační / interpretační úlohy Př.Př. Na místo označené hvězdičkouNa místo označené hvězdičkou napište takovou číslici, abynapište takovou číslici, aby 4646 napište takovou číslici, abynapište takovou číslici, aby výsledné šesticiferné číslo bylovýsledné šesticiferné číslo bylo dělitelné sedmi:dělitelné sedmi: 823*43823*43 přiřazovací úlohypřiřazovací úlohy Př.Př. KK názvům států vnázvům států v levém sloupcilevém sloupci přiřaďte správně názvy jejichpřiřaďte správně názvy jejich hlavních měst zhlavních měst z pravého sloupce.pravého sloupce. Švýcarsko ( )Švýcarsko ( ) A OsloA Oslo 4747 Švýcarsko ( )Švýcarsko ( ) A OsloA Oslo Norsko ( )Norsko ( ) B DublinB Dublin Island ( )Island ( ) C BernC Bern Finsko ( ) D BerlínFinsko ( ) D Berlín Nizozemsko ( ) E ReykjavíkNizozemsko ( ) E Reykjavík F HelsinkyF Helsinky G AmsterodamG Amsterodam uspořádací úlohyuspořádací úlohy Př.Př. Seřaďte následující racionální číslaSeřaďte následující racionální čísla podle jejich velikosti tak, žepodle jejich velikosti tak, že kk nejmenšímu znejmenšímu z nich připíšete 1 anich připíšete 1 a kk největšímu 4.největšímu 4. 4848 kk největšímu 4.největšímu 4. 0,50,5 …..….. 12/1812/18 …..….. --0,0010,001 …..….. 15/6015/60 …..….. Vlastnosti testuVlastnosti testu 4949 Vlastnosti testuVlastnosti testu standardizace testustandardizace testu ObjektivitaObjektivita ValiditaValidita 5050 ValiditaValidita ReliabilitaReliabilita CitlivostCitlivost Ekonomická náročnostEkonomická náročnost Objektivita testuObjektivita testu zamezit zkreslení výsledkuzamezit zkreslení výsledku podmínky objektivity:podmínky objektivity: 1)1) odpověď je jedináodpověď je jediná 2)2) jednoznačné vyhodnoceníjednoznačné vyhodnocení 5151 2)2) jednoznačné vyhodnoceníjednoznačné vyhodnocení 3)3) výkon je posuzován podlevýkon je posuzován podle normativního systémunormativního systému Validita testuValidita testu měří to, co měřit máměří to, co měřit má typy validit (min. 20 typů):typy validit (min. 20 typů): obsahováobsahová –– do jaké míry úlohy zjišťujído jaké míry úlohy zjišťují oblast, kterou zkoušíme, obsahováoblast, kterou zkoušíme, obsahová analýzaanalýza 5252 analýzaanalýza predikčnípredikční –– do jaké míry je úspěšnostdo jaké míry je úspěšnost vv testu stestu s sto predikovat přijetí na VŠ, dosto predikovat přijetí na VŠ, do jaké míry je vjaké míry je v souladu se schopnostmi,souladu se schopnostmi, stabilní výkonstabilní výkon pojmová, konstruktovápojmová, konstruktová –– jak vyjadřujejak vyjadřuje vztah teorie a řešení, týká se hypotézvztah teorie a řešení, týká se hypotéz Reliabilita testuReliabilita testu přesnost a spolehlivost testupřesnost a spolehlivost testu výsledky by se měly co nejméněvýsledky by se měly co nejméně lišit od skutečnostilišit od skutečnosti př. měření na jiné skupině dá stejnépř. měření na jiné skupině dá stejné 5353 př. měření na jiné skupině dá stejnépř. měření na jiné skupině dá stejné výsledky,výsledky, čím méně se budou výsledky lišit, tímčím méně se budou výsledky lišit, tím lépelépe je třeba potlačit náhodný rozptylje třeba potlačit náhodný rozptyl vypočítává se koeficient reliabilityvypočítává se koeficient reliability má být kolem 1má být kolem 1 Citlivost didaktického testuCitlivost didaktického testu měří rozdíly mezi žákyměří rozdíly mezi žáky => musí být různé otázky=> musí být různé otázky měří pravděpodobnost správnéměří pravděpodobnost správné odpovědiodpovědi 5454 odpovědiodpovědi koeficient citlivostikoeficient citlivosti blízký 0 = lehká otázka,blízký 0 = lehká otázka, 1 = těžká,1 = těžká, 0,2 0,80,2 0,8 Ekonomická náročnostEkonomická náročnost čas,čas, interpretaceinterpretace –– formulovatformulovat předpoklady užitípředpoklady užití 5555 předpoklady užitípředpoklady užití Ověření kvality vytvořenéhoOvěření kvality vytvořeného didaktického testudidaktického testu Vlastnosti dobré testovéVlastnosti dobré testové úlohy:úlohy: ObtížnostObtížnost CitlivostCitlivost 5656 CitlivostCitlivost Vlastnosti dobréhoVlastnosti dobrého didaktického testu jako celku:didaktického testu jako celku: ValiditaValidita reliabilitareliabilita Obtížnost testové úlohyObtížnost testové úlohy posoudíme podle toho, kolik žákůposoudíme podle toho, kolik žáků dokáže položku správně vyřešitdokáže položku správně vyřešit hodnota obtížnostihodnota obtížnosti QQ udáváudává procento žáků ve vzorku, kteříprocento žáků ve vzorku, kteří danou úlohu odpověděli nesprávnědanou úlohu odpověděli nesprávně nebo ji vynechalinebo ji vynechali 5757 nebo ji vynechalinebo ji vynechali Q = 100 (nQ = 100 (nnn/n)/n) QQ……… hodnota obtížnosti……… hodnota obtížnosti nnnn …… počet žáků, kteří odpověděli…… počet žáků, kteří odpověděli nesprávně nebo vůbecnesprávně nebo vůbec nn ……. celkový počet testovaných žáků……. celkový počet testovaných žáků Obtížnost testové úlohyObtížnost testové úlohy index obtížnosti P je procento žáků veindex obtížnosti P je procento žáků ve skupině, kteří danou úlohu zodpověděliskupině, kteří danou úlohu zodpověděli správněsprávně P = 100 (nP = 100 (n /n)/n) 5858 P = 100 (nP = 100 (nss/n)/n) PP …index obtížnosti…index obtížnosti nnss .. počet žáků, kteří odpověděli správně.. počet žáků, kteří odpověděli správně nn … celkový počet žáků… celkový počet žáků Obtížnost testové úlohyObtížnost testové úlohy Q > 80Q > 80 velmi obtížné úlohy (nemělo by jich býtvelmi obtížné úlohy (nemělo by jich být vv testu mnoho, pokud se blíží hodnotětestu mnoho, pokud se blíží hodnotě 100, jsou nevhodné,měli bychom je100, jsou nevhodné,měli bychom je vyloučit)vyloučit) Q< 20Q< 20 5959 Q< 20Q< 20 velmi snadné (extrémně snadné úlohy,velmi snadné (extrémně snadné úlohy, blížící se 0, je vhodné dátblížící se 0, je vhodné dát zz psychologických důvodů jako úvodnípsychologických důvodů jako úvodní úlohu testuúlohu testu –– přispěje kpřispěje k uklidnění žáků)uklidnění žáků) nejvhodnější jsou úlohy snejvhodnější jsou úlohy s hodnotouhodnotou obtížnosti kolemobtížnosti kolem Q = 50Q = 50 platí pro rozlišující testyplatí pro rozlišující testy Citlivost testové úlohyCitlivost testové úlohy rozlišovací hodnota, rozlišovacírozlišovací hodnota, rozlišovací schopnost úlohschopnost úloh 6060 vysokou citlivost má úlohavysokou citlivost má úloha kterou řeší skterou řeší s úspěchem žáci, kteříúspěchem žáci, kteří mají celkově lepší vědomosti,mají celkově lepší vědomosti, zatímco žáci szatímco žáci s celkově horšímicelkově horšími vědomostmi dosahují špatnýchvědomostmi dosahují špatných výsledkůvýsledků Citlivost testové úlohyCitlivost testové úlohy Zjišťuje se pomocí koeficientuZjišťuje se pomocí koeficientu citlivosticitlivosti 6161 je jich víceroje jich vícero nabývá hodnoty od 1 donabývá hodnoty od 1 do ––11 čím vyšší hodnotu má, tím lépečím vyšší hodnotu má, tím lépe úloha rozlišuje mezi žáky súloha rozlišuje mezi žáky s lepšímilepšími vědomostmi a horšímivědomostmi a horšími Hodnoty koeficientu citlivostiHodnoty koeficientu citlivosti pokud je kolem 0pokud je kolem 0 nerozlišuje dobřenerozlišuje dobře žáci sžáci s lepšími vědomostmi a horšími vědomostmilepšími vědomostmi a horšími vědomostmi jsou stejně úspěšníjsou stejně úspěšní záporné hodnoty koeficientuzáporné hodnoty koeficientu úloha zvýhodňuje žáky, kteří mají vúloha zvýhodňuje žáky, kteří mají v testu celkovětestu celkově horší výsledkyhorší výsledky nízké hodnoty či zápornénízké hodnoty či záporné 6262 nízké hodnoty či zápornénízké hodnoty či záporné u úloh, které jsou příliš komplikovaně formulovanéu úloh, které jsou příliš komplikovaně formulované lepší žáci hledají složitý způsob řešení a dopouštílepší žáci hledají složitý způsob řešení a dopouští se chyb, slabí hádajíse chyb, slabí hádají nebo např. u velmi obtížných úloh snebo např. u velmi obtížných úloh s výběrovýmivýběrovými odpověďmiodpověďmi nebo u úloh, kde se zkouší formálně zvládnuténebo u úloh, kde se zkouší formálně zvládnuté učivoučivo přijatelné hodnoty jsou většinou vyšší nežpřijatelné hodnoty jsou většinou vyšší než +0,2+0,2 Zjišťování citlivost testové úlohy uZjišťování citlivost testové úlohy u nestandardizovaných testůnestandardizovaných testů u nestandardizovaných testů neníu nestandardizovaných testů není třeba koeficienty vypočítávattřeba koeficienty vypočítávat stačí si všimnout, jak vstačí si všimnout, jak v jednotlivýchjednotlivých 6363 stačí si všimnout, jak vstačí si všimnout, jak v jednotlivýchjednotlivých úlohách odpovídali „horší“ a „lepší“úlohách odpovídali „horší“ a „lepší“ žácižáci jestliže lepších výsledků dosahovalijestliže lepších výsledků dosahovali horší žáci, znamená to, že shorší žáci, znamená to, že s úlohouúlohou není něco vnení něco v pořádku a má maloupořádku a má malou nebo i zápornou citlivostnebo i zápornou citlivost Validita didaktického testuValidita didaktického testu zda test zkouší skutečně to, co mázda test zkouší skutečně to, co má být zkoušenobýt zkoušeno shoda obsahu testu sshoda obsahu testu s cílem vyučovánícílem vyučování (obsahová validita)(obsahová validita) obsah úloh testu by měl býtobsah úloh testu by měl být 6464 obsah úloh testu by měl býtobsah úloh testu by měl být reprezentativním vzorkemreprezentativním vzorkem zkoušeného učivazkoušeného učiva predikční validitapredikční validita např. testů studijních předpokladůnapř. testů studijních předpokladů posouzení validity prostřednictvímposouzení validity prostřednictvím srovnání výsledků jiného testusrovnání výsledků jiného testu Reliabilita didaktického testuReliabilita didaktického testu spolehlivost testuspolehlivost testu za týchž podmínek má poskytovat týžza týchž podmínek má poskytovat týž výsledkyvýsledky přesnost testupřesnost testu nedochází knedochází k velkým chybám vvelkým chybám v měřeníměření míra reliability se vyjadřuje koeficientemmíra reliability se vyjadřuje koeficientem 6565 míra reliability se vyjadřuje koeficientemmíra reliability se vyjadřuje koeficientem reliability <0,1>,reliability <0,1>, požaduje se alespoň 0,8požaduje se alespoň 0,8 je závislá na kvalitě testových úloh aje závislá na kvalitě testových úloh a jejich počtujejich počtu čím více testových úloh, tím většíčím více testových úloh, tím větší reliabilitareliabilita u testů su testů s malým počtem úloh dosahujemalým počtem úloh dosahuje max. 0,60max. 0,60 Reliabilita didaktického testuReliabilita didaktického testu čím nižší reliabilita, tím skeptičtěji ječím nižší reliabilita, tím skeptičtěji je třeba spolehlivost výsledkůtřeba spolehlivost výsledků posuzovatposuzovat aby byl test dostatečně validní, musíaby byl test dostatečně validní, musí 6666 aby byl test dostatečně validní, musíaby byl test dostatečně validní, musí mít vysokou reliabilitu (naopak tamít vysokou reliabilitu (naopak ta záruka není)záruka není) test může spolehlivě a přesně měřittest může spolehlivě a přesně měřit určité vědomosti, i když měří něcourčité vědomosti, i když měří něco jiného než májiného než má více viz Chráska 1998více viz Chráska 1998 Klasifikace výsledků testuKlasifikace výsledků testu 6767 Klasifikace výsledků testuKlasifikace výsledků testu Problém převodu bodovéhoProblém převodu bodového hodnocení na klasifikačníhodnocení na klasifikační stupnici:stupnici: 6868 1)1) intuitivní přístup ke klasifikaciintuitivní přístup ke klasifikaci 2)2) klasifikace na základě procentaklasifikace na základě procenta správných odpovědísprávných odpovědí 3)3) na základě normálního rozdělenína základě normálního rozdělení Intuitivní přístup ke klasifikaciIntuitivní přístup ke klasifikaci u učitelů su učitelů s velkou ped. a odbornouvelkou ped. a odbornou zkušeností hodnocení odpovídázkušeností hodnocení odpovídá přiřazení klasifikačních stupňů napřiřazení klasifikačních stupňů na základě posouzení odborníky:základě posouzení odborníky: 6969 základě posouzení odborníky:základě posouzení odborníky: test necháme posoudit co nejvícetest necháme posoudit co nejvíce odborníkůmodborníkům--učitelům,učitelům, požádáme je o návrh klasifikačnípožádáme je o návrh klasifikační stupnice,stupnice, zz posudků určíme průměr,posudků určíme průměr, čímž eliminujeme extrémní názoryčímž eliminujeme extrémní názory Klasifikace na základěKlasifikace na základě procenta správných odpovědíprocenta správných odpovědí 91-100% úloh správně 1 81-90% 2 7070 81-90% 2 71-80% 3 61-70% 4 0-60% 5 Klasifikace na základěKlasifikace na základě procenta správných odpovědíprocenta správných odpovědí př. vpř. v matematicematematice 4 rozsáhlejší úlohy správně = 14 rozsáhlejší úlohy správně = 1 3 úlohy = 2, ….3 úlohy = 2, …. problém: nepřihlíží kproblém: nepřihlíží k rozdílnérozdílné obtížnosti úlohobtížnosti úloh 7171 obtížnosti úlohobtížnosti úloh vyhovuje u testů, které neobsahují extrémněvyhovuje u testů, které neobsahují extrémně snadné či složité úlohysnadné či složité úlohy používá se u testů ověřujícíchpoužívá se u testů ověřujících zvládnutí základního učivazvládnutí základního učiva (kriteriálních)(kriteriálních) dichotomické hodnocení Vyhověldichotomické hodnocení Vyhověl--Nevyhověl,Nevyhověl, musí splnit 80musí splnit 80--90% úloh90% úloh Klasifikace na základěKlasifikace na základě normálního rozdělenínormálního rozdělení vychází se zvychází se z předpokladu, žepředpokladu, že rozložení výsledků odpovídározložení výsledků odpovídá Gausově křivceGausově křivce 7272 Gausově křivceGausově křivce nejvíce výkonů je vždynejvíce výkonů je vždy průměrnýchprůměrných nejvíce žáků klasifikujemenejvíce žáků klasifikujeme stupněm 3stupněm 3 Klasifikace na základěKlasifikace na základě normálního rozdělenínormálního rozdělení 7% žáků 1 24% 2 38% 3 24% 4 7% 5 7373 7% 5 existují také tzv. percentilové škály,existují také tzv. percentilové škály, CC-- škály, Tškály, T--škály aj. pro vyjádřeníškály aj. pro vyjádření výkonu pomocí klasifikačních stupňůvýkonu pomocí klasifikačních stupňů Diagnostický rozbor výsledkůDiagnostický rozbor výsledků žákůžáků všímat si chyb, hledat jejichvšímat si chyb, hledat jejich příčinypříčiny výsledky třídy si zobrazitvýsledky třídy si zobrazit vv histogramu četnostíhistogramu četností 7474 vv histogramu četnostíhistogramu četností (sloupkový diagram)(sloupkový diagram) dozvím se rozložení výsledkůdozvím se rozložení výsledků kolik žáků má 3, 2 atd.kolik žáků má 3, 2 atd. LiteraturaLiteratura BYČKOVSKÝ, P.BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. TvorbaZáklady měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testudidaktického testu. Praha : ČVUT,. Praha : ČVUT, 1982.1982. BYČKOVSKÝ, P.BYČKOVSKÝ, P. Teorie testováníTeorie testování. 1987. 1987 HNILIČKOVÁ a kol.HNILIČKOVÁ a kol. Didaktické testy.Didaktické testy.Praha: 1967.Praha: 1967. HRABAL, V.HRABAL, V. Testy a testování ve školeTesty a testování ve škole,.Praha : UK, 1992.,.Praha : UK, 1992. 7575 CHRÁSKA, M.CHRÁSKA, M. Didaktické testy vDidaktické testy v práci učitelepráci učitele. Olomouc :. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998.Krajský pedagogický ústav, 1998. CHRÁSKA, M.CHRÁSKA, M. Didaktické testyDidaktické testy. Brno : Paido, 1998.. Brno : Paido, 1998. KOMENDA,KOMENDA, Analýza náhodného vAnalýza náhodného v testechtestech. Olomouc : 1987.. Olomouc : 1987. CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. InCHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol.OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktikaŠkolní didaktika. Praha :. Praha : Portál, 2002, s.212Portál, 2002, s.212--232. ISBN 80232. ISBN 80--71787178--253253--X.X. PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J.PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. PedagogickýPedagogický slovník.slovník. Praha : Portál, 2001. ISBN 80Praha : Portál, 2001. ISBN 80--71787178--579579--2.2. UkázkyUkázky didaktických testůdidaktických testů 7676 7777