Závěrečná práce Seminář Specializační studium 2010/2011 Kontakt pMgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. njmares@fss.muni.cz ndiskusní fórum předmětu Závěrečná práce - úvodem pK čemu je dobrá? pJak vybrat téma a jak s ním pracovat? pJak vybrat vedoucího? pStruktura práce. pPráce s literaturou. pTechnické aspekty práce. pPrezentace práce a její obhajoba. K čemu je dobrá? pRozměr „oficiální“ ve vztahu k odborné komunitě i rozměr individuální. nVypracováním závěrečné práce má student prokázat schopnost samostatně využívat teoretické, metodologické i praktické poznatky získané během studia a aplikovat je při řešení konkrétního problému. n nTéma práce by mělo autora bavit a mít pro něj i praktický význam. Jedná se o vztah, který by měl vydržet navzdory nepříznivým vlivům nejméně půl roku ;) p Jak vybrat téma a jak s ním pracovat? Výběr tématu pJedná se „umění možného“ – výběr: nMezi tématy vypsanými („to se mi líbí“) nVýběr tématu vlastního („tohle mne zajímá“) n pTéma: nMusí být dostatečně úzké, aby bylo možno je v rozumném čase a s rozumným úsilím zvládnout (pozor na „obecná“ témata!) nMělo by souviset s vlastní praxí („užitečnost“) nMělo by být pro autora atraktivní n pObojí ovlivňuje i výběr vedoucího práce ;) Název práce pNázev předznamenává celou práci. Má být krátký, přesný a výstižný. Pokud možno má obsahovat klíčová slova, která charakterizují práci i příslušný postup. Pro upřesnění je možné použít podtitul. pV literatuře se setkáme s dvěma druhy názvů. nPrvní mají poetické zaměření. Název má upoutat čtenáře a metaforičností vyvolat emoce. Často podoba otázky. nDruhý druh názvu přímo informuje o problému a cílech. Obsahuje prvky dobře formulované výzkumné otázky. p[(závisle proměnná) jako funkce (nezávisle proměnné)] nebo (Efekt (nezávisle proměnné) na (závisle proměnnou)) pro [(danou populaci) nebo (jiné podmínky)]. pInspirací (nebo negativním příkladem) mohou být i již odevzdané práce - http://is.muni.cz/thesis/ Vstupní uvažování nad problémem pDefinujte si témata, která vás zajímají. Snažte se je vyjádřit odbornými termíny. pDebatujte s kolegy, zda váš “zájmový seznam” je reprezentativní pro to, co chcete zkoumat, zda není příliš obecný, zda není příliš rozsáhlý či naopak stručný, zda jsou použité pojmy chápány vašimi kolegy stejně atd. pKonfrontujte svůj výběr témat, proměnných s obdobnými studiemi u nás i v zahraničí. pNapište si sám pro sebe, jaké zkušenosti máte s tématy, která chcete zkoumat. pSepište si, co všechno může ovlivnit (zkreslit) získaná data, když se rozhodnete takové jevy v současné škole zkoumat. Doplňte k tomu, jaká opatření je třeba udělat, aby zkreslení bylo co nejmenší. n Projekt práce - struktura ppopis řešeného problému; puvedení do kontextu problému v rámci současného stavu oboru (přehled literatury); purčit cíle práce; pobjasnit, jak se bude postupovat, aby se cílů dosáhlo. Struktura práce pÚvod (představení tématu v širším kontextu) pČást teoretická (přehled současných informací o tématu; přehledová studie) – v závěru souhrn, který je východiskem pro výzkumnou či praktickou aplikaci pČást praktická (výzkumná) – ormulace problému, výzkumné otázky (a z nich vyplývající hypotézy), popis zvolených metod, popis zkoumaných osob, popis výsledků, diskuse (co všechno mohlo ovlivnit výsledky, jaké jsou zkušenosti a co mělo být uděláno jinak i v porovnání s podobnými studiemi)) pZávěr pLiteratura pPřílohy Práce s literaturou pK tématu je vhodné si obstarat přiměřené množství literatury ;) pLiteraturu může doporučit vedoucí, důležitý je i vlastní výběr pPrůběžně je velmi dobré psát si poznámky a vytvářet seznam literatury n(„Odkud, doprčic, byla ta modrá knížka? A tohle jsem našel kde?“) nOd začátku podle normy ISO 690, ISO 690-2 pKurs na http://moodlinka.ped.muni.cz/course/view.php?id=632 pUžitečný on-line nástroj http://www.citace.com/ Práce s literaturou (2) pZdroje – dostupné nejčastěji v knihovnách nPedF MU - http://www.ped.muni.cz/wlib/ nOdborné knihy – monografie (učebnice konzultovat s vedoucím) pV angličtině - http://www.ped.muni.cz/wlib/ (doporučuji encyklopedie a eBrary Education) pGoogle books http://books.google.cz/ nOdborné časopisy – Pedagogika, Pedagogická orientace, Pedagogika.sk, Orbis Scholae, Školský psychológ, Psychológia a patopsychológia dieťaťa… pScholar google http://scholar.google.cz/ nSborníky z konferencí pnapř. ČAPV,… nVzdělávací portály – http://www.ceskaskola.cz/ (…) nStránky občanských sdružení a neziskových organizací p p Práce s literaturou (3) pNutnost definovat klíčová slova (a jejich varianty) i v angličtině – užitečná pomůcka - slovníky pVyhledávání nV katalogu knihovny PedF MU a dalších nV českém interentu (seznam, google) nV anglických odborných časopisech phttp://www.ped.muni.cz/wlib/ §BLACKWELL SYNERGY §EBRARY Education §Elektronická knihovna časopisů na MU §ERIC - Educational Resource Information Center §JSTOR - JOURNAL STORAGE §PROQUEST 5000 §(…) ERIC EBRARY EDUCATION p Technické aspekty práce pNepracujte s programovým vybavením, se kterým neumíte ;) pZálohujte průběžně svou práci a nejméně 2x a na různé datové nosiče (flash disk, CD-RW) a aspoň jednu zálohu mějte jinde, než máte PC (krádež, požár… ;) pUdržujte i archiv starších verzí práce… pro případ, že aktuální dokument zhavaruje pSežeňte si někoho, kdo si po Vás práci přečte (20x viděná hloupost je „neviditelná“) pNezapomeňte zkontrolovat titulní stranu Technické aspekty práce (2) pRozsah práce má být 40 stran pŠablona k dispozici nhttp://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=12931 p Prezentace práce pNaučte se o své práci mluvit (5-6 vět které stručně popíší podstatu problému a Váš přístup k němu) pNa obhajobu si nachystejte stručný projev, který popíše: nProblém nMetodu nVýsledky n pOponent není Váš nepřítel, ale člověk, který je placen za to, aby na Vaší práci našel to dobré i to špatné… a že může mít jiný názor pro Vás může být přínosné ;) Literatura (výběr) pGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. pGAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996. pE-učebnica metodológie kvantitatívneho výskumu - http://www.e-metodologia.fedu.uniba.sk/ pŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. (Eds.) Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha : Portál, 2007. p pMAREŠ, J., GAVORA, P. Anglicko - český pedagogický slovník. Praha: Portál, 1999. pPRůCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. p pSPOUSTA, Vladimír. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita, 2001. 158 s. pČMEJRKOVÁ, S.; DANEŠ, F.; SVĚTLÁ, D. Jak napsat odborný text. Praha: LEDA, 1999. 255 s. pECO, Umberto. Jak napsat diplomovou práci. Olomouc: Votobia, 1997. 271 s. p Internetové zdroje pJak psát a upravovat diplomovou práci (e-learning PdF MU, kol. autorů) nhttp://moodlinka.ped.muni.cz/mod/resource/view.php?id=12931 pHendl, J., Blahuš, P. Jak na to? Metodologie závěrečné práce. FTVS UK Praha nhttp://www.ftvs.cuni.cz/hendl/index1.htm Materiály v Moodlince Děkuji za pozornost