SENIOŘI – VOLNOČASOVÉ AKTIVITY Zuzana Novotná Ištvanová 1. NÁPLŇ PRÁCE VOLNOČASOVÉHO PEDAGOGA – PRACOVNÍKA V DPS, STANDARDY PÉČE 2. NÁPLŇ PRÁCE VE VÝTVARNÉ DÍLNĚ 3. ZÁSADY PRÁCE SE SENIORY 4. KLIENT - SENIOR 1. NÁPLŇ PRÁCE VOLNOČASOVÉHO PEDAGOGA – PRACOVNÍKA V DPS, STANDARDY PÉČE Práci všech zaměstnanců v Domovech pro seniory ovlivňují Standardy kvality sociálních služeb. Ty také určují povinnost zařízení zajišťovat volnočasové aktivity klientům. Zaručují klientům jejich práva a určují také metodiku přístupu k jednotlivým úkonům realizovaným v rámci domova. Cílem volnočasových aktivit: ZAJIŠTĚNÍ AKTIVNÍHO TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU SENIORŮ: AKTIVIZACE JEDNOTLIVCŮ, MOTIVACE K SEBEREALIZACI, PODPORA SAMOSTATNÉHO MYŠLENÍ, UPEVŇOVÁNÍ A ZLEPŠOVÁNÍ MANUÁLNÍCH DOVEDNOSTÍ, ROZVOJ KREATIVITY, FANTAZIE, TVOŘIVOSTI, POSILOVÁNÍ SOCIÁLNÍCH KONTAKTŮ Se standardy péče souvisí i vytváření INDIVIDUÁLNÍHO PLÁNU každého jednotlivce – s klíčovým pracovníkem- každý klient si minimálně na měsíc předem plánuje, čeho se chce účastnit… V SOUVISLOSTI- O KAŽDÉM KLIENTOVI JE VEDENA DOKUMENTACE, TAKTÉŽ VE VÝTVARNÉ DÍLNĚ, kde má navíc každý klient své portfolio. Volnočasové aktivity by obecně měly vznikat ve spolupráci se všemi ostatními oblastmi péče v Domově. Zapojovat by se měly pečovatelky, zdravotní personál, kuchyně… ne vždy tato součinnost funguje ideálně. Hodně spolupracujeme s fyzioterapeutkou – cvičení na židlích v průběhu dílny, při pétanque, při organizování výletů … Naopak, volnočasový pedagog (zvlášť při výtvarných činnostech) pomáhá zdravotnímu i sociálnímu úseku tím, že dokáže odhalit řadu problémů klientů- psychických, zdravotních, sociálních, atd., kterých si ostatní nemusejí všimnout. Volnočasový pedagog totiž tráví s klienty snad nejvíce času ze všech zaměstnanců- v přímém kontaktu… PROGRAM VOLNOČASOVÝCH AKTIVIT S ohledem na práva všech klientů domova bylo potřebné vytvořit co nejširší spektrum volnočasových aktivit, aby nabídka uspokojila co možná největší počet lidí. Proto aktivity nemohly být jednostranně výtvarné- do dílny chodí max. 10 lidí. Vznikl rozvrh aktivit: PO: dopo- výtvarná dílna odpo- HRY (pétanque- TURNAJE S DALŠÍMI DOMOVY, šipky, karetní hry, paměťové) ÚT: dopo- i odpo- výtvarná dílna ST: 1x za 14 dní- KINEMATOGRAF a DOKUMENTÁRNÍ FILMY (velmi obtížné je uspokojit náročné požadavky – sex, násilí, nuda- půlka spí, klepání hůlkou, chřastění s klíči) ČT: dopo- i odpo- výtvarná dílna PÁ: počítače, internet Mimo to Domov organizuje další aktivizační činnosti- konané příležitostně: koncerty, přednášky, výlety, výstavy, návštěvy divadel, oslavy výročí a nejrůznější společenské akce- plesy, grilování,… to vše organizuje volnočasový pracovník. (V ideální podobě za pomoci ostatních zaměstnanců.) Domov má také za úkol zajišťování kontaktů klientů s vrstevníky mimo domov- kluby seniorů, setkávání seniorů, turnaje,… K práci VČP patří také návštěvy jednotlivých klientů dle jejich přání a požadavků (individuální práce na pokojích, pomoci např. s počítačem, zapůjčit materiál domů…) Domov také nabízí služby v rámci CENTRA DENNÍCH SLUŽEB pro seniory z řad veřejnosti. 2. NÁPLŇ PRÁCE VE VÝTVARNÉ DÍLNĚ * V některých domovech mají přesně vymezeno zaměření jednotlivých dílen – v tu a tu hodinu- ta a ta výtvarná činnost… BAREVNÁ /PROSTOROVÁ DÍLNA * Někde mají jednotliví klienti rozvrh, kdy se kdo bude jaké aktivity účastnit (téměř povinně) * V některých domovech je náplň práce z obsahového hlediska naprosto neutěšená- trhání rouna na menší kousky, stříhání molitanu, trhání papíru, šoulání barevných kuliček z něj a lepení obrázků…apod. Já jsem rozvrh v dílně nechala velmi otevřený. Také náplň v dílně není přesně specifikována a do značné míry nechává otevřený prostor pro individuální přání jednotlivých návštěvníků. Vycházela jsem obecně z přesvědčení: NA PRVNÍM MÍSTĚ JE KLIENT, KTERÝ SI URČUJE, CO CHCE DĚLAT. Mým úkolem je PŘEDSTAVIT CO MOŽNÁ NEJŠIRŠÍ NABÍDKU VÝTVARNÝCH MATERIÁLŮ, TECHNIK, PŘÍSTUPŮ, TÉMAT A MOTIVOVAT KLIENTY K SAMOSTATNÉMU TVOŘIVÉMU MYŠLENÍ- pomoct klientovi s tím, co si on sám vymyslí – to by byl ideální model. Musíte si uvědomit jednu věc: · Klient je osoba ve věku od 65 let výše, průměrně 84 let · Většina klientů se nikdy nevěnovala výtvarným aktivitám VELKÝM ÚSPĚCHEM TEDY JE, KDYŽ VŮBEC MAJÍ ZÁJEM NĚCO VYTVÁŘET, ŽE SAMI PŘIJDOU, ŽE MAJÍ CHUŤ SE NĚCO NOVÉHO UČIT. V tom je velký rozdíl od práce s dětmi nebo mladými lidmi. SENIORY NEUSTÁLE PŘEMLOUVÁTE A MOTIVUJETE… Výtvarná dílna funguje od rána do oběda a potom po obědě do 3 hodin. Kdokoliv může kdykoliv přijít a také kdykoliv odejít. Nejedná se tedy o nějakou klasickou lekci, která by měla připravenou strukturu. V případě požadavku na připravenou tematicky zaměřenou dílnu je potřeba předem sezvat klienty na určitou přesnou hodinu… plakátky, letáčky do schránky,… Výtvarná dílna se snaží nabídnout co možná nejširší spektrum aktivit: Klasické techniky- kresba, malba, modelování (keramika)- dílna je vybavena pecí, grafika Řemeslné techniky- košíkářství, tkaní, textilní techniky,… Zvítězila hlína a pletení košíků, jednotlivci malují. ZAMĚŘUJÍ SE VĚTŠINOU NA ÚČELNOST Do výtvarné dílny v průběhu roku dochází poměrně stabilní sestava klientů, změna nastane vždy před svátky- vánoce, velikonoce, kdy dochází i jiní- chtějí si vyrobit dárky pro blízké. Z toho důvodu- lákání nových oveček jsme začali pořádat každoroční tematické VELIKONOČNÍ A VÁNOČNÍ VÝSTAVY. Ale vystavujeme všechno, co vzniklo, i když to není úplně k tématu výstavy. Důležité je, že se klienti pochlubí ostatním… ty to pak může nalákat, aby taky došli… VĚTŠINU VZNIKLÝCH VÝTVORŮ SI KLIENTI ODNÁŠEJÍ, TAKŽE V DÍLNĚ NEZŮSTÁVÁ TÉMĚŘ NIC. Mít hotový originální výrobek a ten si odnést, nejlépe jako dárek pro rodinu, je pro seniora jedním z hlavních faktorů motivace. TAKÉ SOUTĚŽENÍ MEZI SEBOU! Kdo víc uplete, kdo má hezčí výtvor… potom bývají dotčení až uražení… toto také musíte řešit- vztahy klientů mezi sebou. Co se týká konkrétní náplně dílen: MÓDNÍ VLNY- 1 odvážný začne a ostatní se připojí nebo ne- podle toho, jestli se jim líbí první výsledky… PŘEVLÁDAJÍ VELKOVÝROBNÍ TENDENCE- keramika, pedig MÉ SNAHY O POSUN JINÝM SMĚREM- OD VELKOVÝROBY: * PŘEDNÁŠKY O SOUČASNÉM A MODERNÍM UMĚNÍ- S DATAPROJEKCÍ OBRÁZKŮ (Jakub Schikaneder, Jiří David, Magdalena Jetelová, Ladislav Novák) S TÉMATICKY NAVAZUJÍCÍ DÍLNIČKOU (na dílničku zůstali 1-2) zbytek odešel. Na přednášku max. 6 * HRAVÉ FORMY – práce s textem a obrazem – odcházeli – „Víte Zuzanko, to my dělat nebudeme, protože Vy nás nutíte přemýšlet“. * ASOCIACE, OD ABSTRAKTNÍHO KE KONKRÉTNÍMU: umazat, pomačkat – v tom hledat obrazy, představy… kresbou i malbou – docela je to bavilo * ZAPOJENÍ ŠABLON A RAZÍTEK- následné domalování * KRESBA PLAMÍNKEM SVÍČKY * PŘEVOD KRESBY DO HLÍNY- reliéfy – HERBÁŘE, EXPRESIONISTI- krajiny * PRÁCE NA SPOLEČNÉM PROJEKTU- planetární soustava na zahradu, … HOLKY KUCHAŘKA… jo, ale asi jen v rámci dílny… * PŘEDNÁŠKA O VÝVOJI MOZAIKY A VYTVÁŘENÍ MOZAIEK – BAVILO! * NERADI TÉMATA- NEZADÁVAT MLÁDÍ/ STÁŘÍ- KLIŠÉ * POZOR NA ZADÁVÁNÍ ÚKOLŮ, KTERÉ BY JIM MOHLY PŘIPADAT DĚTSKÉ- URÁŽEJÍ SE * Nejraději – NOVÁ TECHNIKA A OD NÍ KE KONKRÉTNÍMU VÝTVORU- NÁVOD * NEJLÉPE PŘEDSTAVIT PŘEDEM UKÁZKY JIŽ EXISTUJÍCÍHO… potom sami Existují i světlé výjimky… v současnosti dílnu navštěvují 3 klienti, kteří aktivně malují. Sice kopírují předlohy, ale vždy s originálním výsledkem… dokonce práce se sprejem… 3. ZÁSADY PRÁCE SE SENIORY: NEUSTÁLÉ MOTIVOVÁNÍ NECHTĚJÍ MOC PŘEMÝŠLET A SAMI ROZVÍJET TÉMA NEBO NÁPAD HNED JSOU SE VŠÍM HOTOVÍ HNED CHTĚJÍ VIDĚT VÝSLEDEK ČASTO SE KOPÍRUJÍ NAVZÁJEM ČASTÉ POMLUVY VÝSLEDKŮ NĚKOHO JINÉHO – jiná estetická měřítka, vše se poměřuje ESTETIKOU - LÍBIVOST POMLOUVÁNÍ VŠEHO A VŠECH JE ZNÁMÝ JEV- NUDÍ SE PROBLÉMY SE SLUCHEM – DEFORMOVÁNÍ INFORMACÍ- NEPODLOŽENÉ POMLUVY SEBESTŘEDNOST- EGOCENTRIČNOST (odcházení domů s pláčem) VELKÝ POZOR SI DÁVAT NA TO, ABYSTE NĚKOMU NEPOMÁHALI VÍC NEŽ JINÉMU (POMLUVY AŽ „ŠIKANA“- PLÁČ, SEPARACE A PRÁCE DOMA) CHVÁLIT KONKRÉTNĚ, JMÉNEM A VEŘEJNĚ PŘI VÝSTAVÁCH, PREZENTACÍCH- CHTĚJÍ SE POCHLUBIT OSTATNÍM- JEŠITNOST! VĚTŠINOU CHTĚJÍ PŘEDEM VĚDĚT, JAK VÝTVOR BUDE VYPADAT – CHTĚJÍ VIDĚT UKÁZKY- v malbě předlohy, jen výjimečně něco vymyslí sami AKTIVCI VYSTŘIHUJÍ OBRÁZKY Z ČASOPISŮ – hodně často KÝČÁRNY – ale samostatná aktivita se musí podporovat, lze jen MÍRNĚ USMĚRŇOVAT! A NĚKTERÉ TECHNIKY- SLUPOVAČKY APOD. RADĚJI ANI NEUKAZOVAT NECHTĚJÍ NĚKTERÁ ZADÁNÍ DĚLAT ZE STRACHU, ŽE SE ZESMĚŠNÍ OVLIVNĚNI PRAVIDLY A PŘEDSUDKY SVÉHO MLÁDÍ (např. modrá a zelená) NECHOVAT SE INFANTILNĚ ANI JINAK NEPONIŽOVAT- VELMI CITLIVÍ URČITÉ NEPŘÍJEMNÉ POZNÁMKY ZE STRANY KLIENTŮ PŘECHÁZEJTE POKUD MOŽNO S ÚSMĚVEM, KLIENTI MAJÍ NEJRŮZNĚJŠÍ TRÁPENÍ A BOLESTI PROVÁZENÉ ZMĚNAMI NÁLAD,… ČASTO POTOM PŘEHNANĚ REAGUJÍ, NĚKDY I (SNAD) NECHTĚNĚ URAZÍ. SNAŽTE SE TO NEBRAT OSOBNĚ- I KDYŽ VÁS TO MRZÍ 4. KLIENTI Do Domova pro seniory Podpěrova jsou přijímáni lidé nad 65 let věku. Průměrný věk je tu ale kolem 84 let. Zastoupeni jsou ženy i muži (těch je míň) a také několik manželských párů. Do výtvarné dílny z celého počtu cca 72 lidí, kteří jsou v Domově, dochází cca 8, max. 10 klientů. Skupinka se obměňuje v závislosti na zdravotním stavu jednotlivců. · Klienti pocházejí z různých profesních i sociálních skupin – často vzájemně velmi vzdálených- rozbroje např. kuchařka a úřednice stejného podniku · Z toho vyplývají rozdílné hodnotové žebříčky i vkusové soudy · Velké množství klientů bez rodin, děti zemřeli, nezájem či šikana ze strany rodiny- často velmi pohnuté osudy- ne vždy je vhodné vyzvídat… většina se ale ráda svěřuje- když má ve vás důvěru. Se změnou Penzionu pro seniory na Domov seniorů- velké rozdíly ve zdravotním stavu klientů. S novou politikou- senioři mají být s rodinou, jak nejdéle to jde- přicházejí do Domova lidé z opravdu neutěšených rodinných poměrů nebo se zdravotními či jinými oslabeními – s příspěvkem na péči… TREND POSTUPNÉHO ZHORŠOVÁNÍ ZRAVOTNÍHO STAVU KLIENTŮ. NA ZÁVĚR Když shrnu moje zkušenosti s prací ve výtvarné dílně v DPS… chodila mi jiná sestava klientů než současné pracovnici výtvarné dílny MgA. Terezii Kolářové (způsobené zhoršením zdravotního stavu klientů, úmrtím, několik klientů se odstěhovalo s přeměnou penzionu na DPS). Většina klientů (převážně žen) byla zaměřena především výrobně, jen pár vybraných bylo kreativních a schopných samostatné práce… RADOST! V současné době kreativních přibylo- nově příchozí klienti do Domova. Směřování programu dílny je proto čím dál víc založeno na rozvíjení osobních výtvarných preferencí jednotlivých klientů. Výhledově- zapojování nových médií… možné zapojení i většího počtu klientů než těch, kteří běžně navštěvují výtvarnou dílnu. Včetně animovaných filmečků, focení… Výhoda: hned vidí výsledek! NOVINKA A LÁKADLO! POZOR NA VÝBĚR TÉMAT I TECHNIK – aby byly technicky zvládnutelné- bolavé prsty, záda, zhoršený zrak- často šedé zákaly, třesoucí se ruce… ZADÁNÍ MUSÍTE VELMI DOBŘE VYSVĚTLIT NEJLÉPE PŘINÉST UKÁZKY… POČÍTEJTE S TÍM, ŽE BUDETE KLIENTŮM SE VŠÍM ASISTOVAT, VŠE UKAZOVAT, MOCKRÁT!!! Zvlášť pokud se bude jednat o něco úplně nového. A HLAVNĚ JE POTŘEBA STÁLE CHVÁLIT!!!!!!!!