SEMINÁRNÍ PRÁCE: elektronická učebnice IVZ ii Pro 2–3 studenty (Autor + kontrola) Základní integrovaná témata – biologie / chemie BIOLOGIE Č. UČO Student Ukonč Téma seminární práce do Bi 1. Autor: Kontrola: Geny velkého účinku 2. Autor: Kontrola: Geny malého účinku 3. Autor: Kontrola: Proměnlivost živých organismů 4. Autor: Kontrola: Metabolismus živých organismů-obecně 5. Autor: Kontrola: Látkový metabolismus-přeměna látek 6. Autor: Kontrola: Energetický metabolismus-přeměna energií v živ. organ. 7. Autor: Kontrola: Endotermie 8. Autor: Kontrola: Anaerobní dýchání 9. Autor: Kontrola: Heterotrofní Organismy 10. Autor: Kontrola: Autotrofní organismy 11. Autor: Kontrola: Autoregulace živých organismů 12. Autor: Kontrola: Dráždivost živých organismů 13. Autor: Kontrola: Pohyb živých organismů reakce na dráždivost 14. Autor: Kontrola: Život - definice obecně 15. Autor: Kontrola: Fylogeneze živých organismů-obecně 16. Autor: Kontrola: Ontogeneze živých organismů-obecně 17. Autor: Kontrola: Růst - kvantitativní změna živých organismů 18. Autor: Kontrola: Vývoj živočichů přímý a nepřímý 19. Autor: Kontrola: Transpirace a kapilarita u rostlin 20. Autor: Kontrola: Evoluce rostlin 21. Autor: Kontrola: Evoluce živočichů 22. Autor: Kontrola: Třídění rostlin dle nároků na výživu CHEMIE zašle Doc. Šibor e-mailem Č. učo Student Ukonč Téma seminární práce do Che 1. Autor: Kontrola: 2. Autor: Kontrola: 3. Autor: Kontrola: : 4. Autor: Kontrola: 5. Autor: Kontrola: 6. Autor: Kontrola: 7. Autor: Kontrola: : 8. Autor: Kontrola: 9. Autor: Kontrola: 10. Autor: Kontrola: 11. Autor: Kontrola: 12. Autor: Kontrola: 13. Autor: Kontrola: 14. Autor: Kontrola: SEMINÁRNÍ SKUPINOVÁ práce: elektronická učebnice IVZ II bi+CH Základní integrovaná témata – biologie-chemie: Vznik a SPECIFIKUM ŽIVOTA na Zemi. Co je podstatou přechodu neživé přírody na přírodu živou? Fotosyntéza zabezpečuje život na Zemi. Co je společné všem živým organizmům? Jak fungují živé ORGANIZMY? Rozmanitost života jako důsledek dědičnosti a proměnlivosti. SKUPINOVÁ SEMINÁRNÍ PRÁCE pro 2–3 studenty: KOMPETENCE, CÍLE A ÚKOLY: Kompetence komunikativní, sociální a občanská, kompetence k učení a k řešení problému: VVC: 1.) Student dokáže ve skupině vytvořit pracovní podmínky pro zpracování SP: A. Student si vybere téma a zapíše se do tabulky tiskacím písmem: příjmení, jméno, UČO. Student si najde 1–2 partnery pro spolupráci a kontrolu při zpracování tématu a domluví si způsob vzájemné komunikace. Student vyhledá v Poskytovně IS MU tohoto předmětu seminární práci stejného tématu z r. 2006/07, 2007/08, 2008/09. Pokud téma nebylo zpracováno, může si vybrat cizí SP jako grafický vzor. Student si uloží pro další zpracování vybrané téma – seminární práci z předešlých let a vyhledá další ODBORNÉ informační zdroje. 2.) Student vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě: B. Student prostuduje, zkontroluje, doplní popř. opraví v seminární práci pro své téma: odbornou stránku, grafickou stránku a citaci použitých zdrojů!! Vzor citací z použitých zdrojů: * STOCKLEYOVÁ, Corin, a kol. Velká ilustrovaná encyklopedie: fyzika, chemie, biologie. Český Těšín: Fragment, 2003. 384 s., s. 20, ISBN 80-7200-810-2. * Kol. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Schválená verze 2007 [online], Praha, 2007[cit. 12. 7. 2007], dostupné z www: . * Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) Praha, schválená verze 2004 [online], [cit. 12. 7. 2007] dostupné z www: . 3.) Student naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje: C. Studenti téma společně prodiskutují a zpracují (používají nástroje IS např. Poskytovnu), připraví prezentaci daného tématu tak, aby odborné pojmy byly vysvětleny odborně správně, ale s ohledem na náročnost, vhodnou pro učitele 1. st. ZŠ (nikoliv podle náročnosti pro žáky ZŠ! Tzn. Učebnice pro ZŠ nejsou dostatečně odbornou literaturou pro tuto SP!). Za základ SP může být použita cit. prezentace z minulých let, ale její obsah na internetu nemusí být správný!! Způsob citace dle normy naleznete na IS MU Pokyn děkana č.1/2010 Studenti musí ve své prezentaci uvést veškeré informační zdroje a použitou literaturu, včetně citace autorů použitých obrázků, grafů či fotografií, ověřit a inovovat datum citace pro r. 2011. Není-li u obrázku, grafu apod. citace uvedena (viz vzor), musí ji student dohledat, nebo jej nesmí použít! POSKYTOVÁNA ZS1BP_IVZ2 a ZS1BK_IVZ2 (2007, 2008, 2009, 2010) JE PŘÍSTUPNA VŠEM STUDENTŮM. 4.) Student chápe základní ekologické souvislosti a environmentální problémy, respektuje požadavky na kvalitní životní prostředí, rozhoduje se v zájmu podpory a ochrany zdraví a udržitelného rozvoje společnosti: Studenti zpracovávají vybrané téma a klíčové slovo z biologie nebo z chemie s ohledem na nejnovější odborné poznatky (podmínka uvedení použitých zdrojů) a výše uvedených kritérií. 5.) Student kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí: D. Grafika a závěr SP – sebereflexe: 1. str. SP: NÁZEV TÉMATU, klíčová slova, ROK, IDENTIFIKACE všech autorů Závěr SP – sebereflexe: - Studenti společně vypracují 9 otázek na základní klíčová slova a souvislosti z vybraného tématu. - Výběr testových otázek na klíčová slova a souvislosti k tématu SP je v kompetenci autorů. - Otázku začínejte aktivním slovesem z tabulky: Vymezení cílů – Bloomova taxonomie (příloha). - Studenti vypracují ke každé otázce autorské řešení (očekávanou správnou odpověď) - Studenti připojí soubor OTÁZKY a autorské řešení odpovědí na konec prezentace. - Studenti vloží prezentaci zakončenou SVOJÍ E-MAILOVOU ADRESOU do Poskytovny předmětu v r. 2011 k diskusi NEJPOZDĚJI 22. 4. 2011. POSKYTOVNA ZS1BP_IVZ2 a ZS1BK_IVZ2 (2011) JE PŘÍSTUPNA VŠEM STUDENTŮM. Kontrola a e-learningové diskuse mezi AUTORY A VYUČUJÍCÍM bude zahájena 15. 4. 2011. VLOŽENÉ PRÁCE MŮŽETE DISKUTOVAT VZÁJEMNĚ A NA PŘÍPADNÉ NEDOSTATKY, NEPŘESNOSTI, NEVHODNÉ FORMULACE, ŠPATNĚ CITOVANOU LITERATURU aj. TAK AUTORY UPOZORNIT. POSLEDNÍ DATUM ULOŽENÍ (ODEVZDÁNÍ KE KONTROLE) VYPRACOVANÉ PRÁCE DO POSKYTOVNY ZS1Bp/k_IVZ2 2010 JE 25. 4. 2011! V seminární práci vypracujete vlastní představu studijních materiálů, které OBSAHUJÍ KLÍČOVÉ POJMY, jež BY MĚL MÍT UČITEL 1. STUPNĚ ZŠ ZVLÁDNUTY S POROZUMĚNÍM, NA ÚROVNI APLIKACE, tzn., ABY NEJEN SÁM CHÁPAL, ALE I NA PŘÍKLADECH DOKÁZAL VĚDOMOSTI APLIKOVAT VE SVÉ PEDAGOGICKÉ PRAXI. Tzn., Budete si trénovat nejen odborné pojmy, které by učitel ZŠ měl znát, ale také dovednosti: aby učitel ZŠ pojmy dokázal vyhledat, zhodnotit kvalitu zdrojů a didakticky přizpůsobit myšlení učících se, na příkladech vysvětlit podstatné souvislosti. Takto zpracované materiály se pro vás mohou stát SEBEREFLEXNÍMI STUDIJNÍMI TESTY PRO VLASTNÍ AKTIVNÍ UČENÍ. Věříme, že pro Vás bude uvedený způsob studia zajímavý a s Vaším i našim odpovědným přístupem tak vznikne zajímavý studijní materiál. POKUD BY TENTO EXPERIMENT NEBYL ÚSPĚŠNÝ, jsou NA E-LEARNINGU PŘEDMĚTU VLOŽENY STUDIJNÍ PODPORY – PŘEDNÁŠKY, Z NICHŽ BUDE ZPRACOVÁNA BIOLOGICKÁ ČÁST ZÁPOČTOVÉHO TESTU. KONZULTACE Bi: PŘÍPADNÉ NEJASNOSTI MŮŽETE PŘIJÍT ZKONZULTOVAT V KONZULTAČNÍCH HODINÁCH ING. JEDLIČKOVÉ od 1. 4. 2011 - studenti KS: 15. 4. 2011 v 11.00 – 12.45 hod. Kejbaly - studenti PS: každé úterý 13.00 – 14.00 hod. na Kejbalech nebo na Poříčí po domluvě termínu prostřednictvím e-mailu jedlickova@ped.muni.cz. Přeji Vám i nám úspěšné zakončení semestru. Helena Jedličková