Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D. 13549@mail.muni.cz Co je to metodologie? lMetodologie se zabývá pravidly empirického výzkumu lPedagogická metodologie se zabývá empirickým výzkumem pedagogických jevů lBlízké obory: Sociologie, psychologie ORGANIZACE Ukončení předmětu Seminář k úvodu do pedagogické metodologii: lDomácí úkol - prezentace v semináři (20%) lOdevzdat projekt výzkumu; Odevzdat výzkumný nástroj (dotazník, experimentální plán, arch na záznam pozorování, otázky pro interview, atd.) (40%) lTest (40%); psát se bude v zápočtovém týdu (popř. ve zkouškovém období) lVýše zmíněné položky představují 100% (75% stačí k úspěšnému uzavření předmětu) lDocházka: povolené 2 nepovalené absence Ukončení předmětu Úvod do pedagogické metodologie: lKolokvium - odborná rozprava nad výzkumnými projekty LITERATURA kvantitativní výzkum (postatné pro účely předmětu): lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. lPELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-569-8. lCHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Havlíčkův Brod : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. lHENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-123-9. litaratura pro doplnění k pedegogickému výzkumu: lMAŇÁK, J. ŠVEC,V. Cesta pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. sociologická literatura: lDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. LITERATURA kvalitativní výzkum: lŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-7367-913-0. lHENDL, J. Kvalitativní výzkum. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2. lSTRAUSS, A.; CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert,1999. ISBN 80-85834-60-X. lSILVERMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. CO JE TO VĚDA lFyzika? Pedagogika, Filozofie? lCo je to pravda? l“Naše poznání nebude nikdy úplné.“ lT. H. KUHN: „Normální věda je výzkum pevně zakotvený v jednom či více vědeckých výdobytcích, které určitá vědecká komunita přijímá pro svou budoucí praxi.“ lNormální věda je takový vědní obor, ve kterém komunita vědců přijímá shodné paradigma PARADIGMA lAktuální přijatá vědecká praxe - zákony, teorie, aplikace, atd. lJen to, co odpovídá paradigmatu, je vědou lParadigma omezuje množinu řešení problému lVěda je to, co pokládají za vědu vědci v daném oboru lPracovat mimo paradigma je velice riskantní - vědecká revoluce VĚDECKÝ VÝZKUM lDef.: “Vědecký výzkum je systematické, kontrolované, empirické zkoumání hypotetických výroků o vztazích mezi přirozenými jevy“ (definice náležící do paradigmatu kritického racionalismu) lKdo dělá výzkum? lJaký může být rozsah výzkumu? Uzavřený a otevřený systém l„Informačně uzavřený systém je takový systém, který nemůže být ovlivněn ničím zvenčí bez vědomí výzkumníka. Interpretace chování informačně otevřeného systému může vést k vážnému zkreslení.“ (Disman 2002 s.18) lnapř. fyzik měří teplotu varu kapaliny - zajistí si, aby byl systém uzavřený (pohlídá si: tlak vzduchu, čistotu kapaliny, správnou kalibraci teploměru) lA co když chceme studovat, co může ovlivnit příjem jedince? (věk, pohlaví, vzdělání, region, zdravotní stav, charisma, sociální kapitál, první dojem, smysl pro humor, ...) l„Analýza neúplně popsaného systémuje spojena s vysokým rizikem zkreslení.“ (Disman 2002 s. 20) lNutnost redukce populace na vzorek (další zkreslení) ETAPY VÝZKUMU lStanovení výzkumného problému lInformační příprava lStanovení hypotéz lPříprava výzkumných metod lSběr výzkumných dat lInterpretace údajů lPsaní výzkumné zprávy POUŽITÁ LITERATURA lDISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. 374 s. ISBN: 80-246-0139-7 lGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. lHENDL, J. Přehled statistických metod. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-73-67-123-9. lCHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha : Grada, 2007. 978-80-247-1369-4. lPELIKÁN, J. Metody empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-569-8.